Hej. Har ett Swegon Casa R5-H Smart el aggregat sedan 2 år tillbaka och har hittils varit mycket nöjd.
Här om dagen dök det upp ett felmeddelande "Fel tilluftfläkt" på displayen.
Kollade filter samt dammade av lite i aggregatet. Sen när jag startade igen så var felmedelandet borta.
Men det kom tillbaka efter 2 veckor igen. hm... har någon någon aning vad det kan bero på?
Enligt swegon ska man ta ut en servicetekniker....
 
Går tilluftsfläkten? Inga ljud från fläkt (dåliga kullager)?

Skärmdump av logg, felmeddelanden, tilluftsfläkt, frånlutsfläkt, ingen fläkthastighetssignal, ventlilationsaggregatstatus.

Det låter för mig som att aggregatet övervakar pulsgivare (taco) i fläktmotor och att den inte får signal från denna.
Kan bero på:
  • Fläkt går inte. Ingen styrsignal till fläkt, dåliga kullager (kan göra att fläkten går en stund och sedan stannar), kabel fel.
  • Fläkt går. Taco-signal når inte styrning. Fel på taco i fläktmotor, kabel fel, fel på ingång kretskort.
Tänk på möjligheten att utnyttja garanti på aggregatet innan du plockar isär för mycket.
https://www.swegon.com/sv/om-swegon/kvalitet-och-miljo/leveransbestammelser-och-garantier/
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Går tilluftsfläkten? Inga ljud från fläkt (dåliga kullager)?

[bild]

Det låter för mig som att aggregatet övervakar pulsgivare (taco) i fläktmotor och att den inte får signal från denna.
Kan bero på:
  • Fläkt går inte. Ingen styrsignal till fläkt, dåliga kullager (kan göra att fläkten går en stund och sedan stannar), kabel fel.
  • Fläkt går. Taco-signal når inte styrning. Fel på taco i fläktmotor, kabel fel, fel på ingång kretskort.
Tänk på möjligheten att utnyttja garanti på aggregatet innan du plockar isär för mycket.
[länk]
Nej inget missljud från fläkten.Utan fläkten för tilluft är helt av.
Japp kommer försökta uttnyttja garanti genom Soliduct där jag köpt aggregatet ifrån.
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Fick en ny tilluftfläkt skickad till mig från Swegon. Fick byta den själv och det tog två timmar. Men nu funkar aggregatet som en klocka igen.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.