Min dotter har fått renoverat sitt badrum. Nu har firman som gjort det placerat avloppet för toastolen på fel ställe.
De vill nu ta upp några kakelplattor och dra om röret. Men bryter man inte fultspärren då eller är det ok att göra så?
 
Vad är ”fel ställe”? Om den behöver förskjutas något är enklast att sätta en excentrisk wc-stos. Då slipper man ju skada tätskikt. Om dom ska flytta den helt kommer dom ju garanterat bryta tätskiktet.
 
De har satt toaletten utifrån fel vägg. Behöver kanske flyttas 20 cm. De vill ta upp det och reparera tätskicket och flytta röret.
 
Kollade excentriska wc stos var. Det går nog inte för att röret är för långt ut som att toalettstolen kommer inte att täckta det befintliga rör
 
Y
20cm är ju inte direkt mycket. Jag hade inte förstört tätskiktet för 20cm
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Y Ylva Andersson skrev:
20cm är ju inte direkt mycket. Jag hade inte förstört tätskiktet för 20cm
Men eftersom det är från fel vägg får inte tvättmaskinen plats och hon får ha fötterna i kattlådan. Då det finns liksom inget val
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Y
B Bentep skrev:
Men eftersom det är från fel vägg får inte tvättmaskinen plats och hon får ha fötterna i kattlådan. Då det finns liksom inget val
jaha, ja men låt dom flytta toaletten och observera hur de lagar tätskiktet, ta bilder osv.
Hör med försäkringsbolaget du har vad som händer vid eventuell vattenskada, täcker försäkringen…?
Kolla med företaget vad de lämnar för garantier och få det i skrift
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Kolla i tätskiktstillverkarens anvisningar vad det står om reparation och kolla att det utförs på rätt sätt.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Som useless är inne på, många tätskikt (foliesystem) går att laga vid en skada eftersom det är precis vad man gör mellan olika folieark t.ex. där väggens och golvets folie möts. Sen kan det bli så att de faktiskt inte skadar tätskiktet när de tar bort klinkerplattor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bentep skrev:
Min dotter har fått renoverat sitt badrum. Nu har firman som gjort det placerat avloppet för toastolen på fel ställe.
De vill nu ta upp några kakelplattor och dra om röret. Men bryter man inte fultspärren då eller är det ok att göra så?[/QUOTE
Kollade ni inte medan de grejade? De färdigställde väl inte badrummet medan ni handlade. Jag hade nog tänkt en runda till[bild]
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Som useless är inne på, många tätskikt (foliesystem) går att laga vid en skada eftersom det är precis vad man gör mellan olika folieark t.ex. där väggens och golvets folie möts. Sen kan det bli så att de faktiskt inte skadar tätskiktet när de tar bort klinkerplattor.
Hur skulle man inte kunna skada tätskiktet om avloppet ska flyttas 20 cm. Det behöver ju plockas bort ett antal plattor för att manschett ska gå på nya uppsticket och sedan eventuellt kunna "laga" det tidigare hålet. Jag tror det blir mycket svårt att göra rätt. Lägg upp en bild så om du kan.
 
  • Älska
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Min dotter har inte bott i lägenheten medan de höll på bara varit där från och till. Hon hittade hantverkarna ritning i lägenheten där toaletten var ritat rätt. Det är inte så stor skillnad utan bara ca 20 cm. Och nu var min fråga inte om hon hade kollat hantverkarna utan om hur det var med tätskicket när man tar upp plattor
 
  • Gilla
Chandler och 4 till
  • Laddar…
B Bentep skrev:
Min dotter har inte bott i lägenheten medan de höll på bara varit där från och till. Hon hittade hantverkarna ritning i lägenheten där toaletten var ritat rätt. Det är inte så stor skillnad utan bara ca 20 cm. Och nu var min fråga inte om hon hade kollat hantverkarna utan om hur det var med tätskicket när man tar upp plattor
Det är tätskiktsleverantören som i samråd med hantverkaren avgör om det går att laga ett tätskikt, bedöms det som att det inte går att göra det säkert så blir det avslag. Så be entreprenören kontakta tillverkaren!
 
  • Gilla
Dravink och 2 till
  • Laddar…
Gör om gör rätt!
 
Hej. Det är inte alla tätskikt som får tätas. Kolla med försäkringsbolaget dom har uppgifter på vilka tätsikt och hur det ska göras. Se till att ni får papper på allt som dom gör och vad för material och har använt och kommer att använda.

BirgitS BirgitS skrev:
Som useless är inne på, många tätskikt (foliesystem) går att laga vid en skada eftersom det är precis vad man gör mellan olika folieark t.ex. där väggens och golvets folie möts. Sen kan det bli så att de faktiskt inte skadar tätskiktet när de tar bort klinkerplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.