Vaknade till fisljummet vatten idag och VVBn var helt död.

Drog mig till minnes att jag tyckte varmvattnet var oerhört varmt igår på eftermiddagen och kollade därför om temperaturspärren slagit till.

Jodå, mycket riktigt så startade den igen efter att jag skruvat på återställningen.
Antar att termostataten har flippat ut, den är ändå 16 år gammal så har väl gjort sitt tyvärr.

Nu till frågan: Är det farligt att låta den stå på ändå?
Borde väl finnas två säkerhetsstopp innan den eventuellt kokar och sprängs?
Tempskyddet löser ju ut alternativt så borde väl ventilen på blandaren öppna om det blir för högt tryck?

Mest så man kan ha lite varmvatten tills det att vi installerar en ny VVB.
( Här kommer en annan frågeställning...vilket ska man ta?! )
Antar att alla de billiga som tex Tesy går bort? Nibe är ju såklart lite dyrare men kanske betalar sig.
Den vi hade var väl om jag inte har fel en CTC under annat namn och den höll ju inte överdrivet länge...
 
Byt termostat , så har du varmvatten några år till..
 
Ja fast en termostat verkar kosta runt 1400 kr. Det är kanske lite mkt med tanke på att jag inte vet hur tanken ser ut.
 
En termostat kan du skaffa till en rimlig peng, hur är utförandet på den i just den modellen? Kan säkert som sagt hålla många år till, väl värt att byta.
 
GK100 skrev:
En termostat kan du skaffa till en rimlig peng, hur är utförandet på den i just den modellen? Kan säkert som sagt hålla många år till, väl värt att byta.
Ja fast om man söker efter termostat till denna modell så får man bara upp en till ctc safir, en större modell. Och det är den som kostar 1300-1400 kr. Verkar inte direkt vara lätt att få tag i en sådan del?
 
Sök på "kapillärtermostat" så hittar du många som kan ersätta den befintliga och dom kostar ca 500:- vilken elektriker eller rörkrökare som helst kan säker fixa en ersättningstermostat.
 
Skumt nog så verkar den fungera igen.

Men antar att det är en tidsfråga innan den ger upp när den väl har börjat krångla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.