S
Hejsan

En spis med varmluftsugn där ugnen inte blir varmare än 150 grader.

Skulle det kunna bero på värmeelementet? För egen del tänker jag att det är lite antingen eller med ett värmelement. Antingen funkar det eller så blir det inte varmt alls, tänker jag. Men det är ju bara ett okvalificerat antagande från min sida.

Någon som är insatt i ämnet och vet om det är ett "vanligt" fel som kan åtgärdas genom att byta värmeelementet?
 
Varmluft, brukar vara ett extra element som sitter bak i ugnen, blir till lossa baksidan och mäta elementet. Är det spänning på anslutningarna och du inte får brännskador när du petar på det, så är det troligen slut. Gärna att du skriver vad för fabrikat och typ/modell det är, för att få ett bra svar.
 
BirgitS
S Snickerick skrev:
En spis med varmluftsugn där ugnen inte blir varmare än 150 grader.
Gäller det oavsett om du ställer in varmluft, grill, över- eller undervärme?
 
S
Det är en Electrolux EKD60950, jag hjälper en släkting så har inte kunnat prova spisen själv ännu. I första hand funderade jag mest bara på om man kunde misstänka värmeelementet mot bakgrund av att det blir varmt men inte tillräckligt. Alltså om värmeelementet kan gå sönder på sådant vis att det ger viss värme men inte fullt ut. Jag såg på Elektrolux reservdelssite att det sitter ett 240V 2400W värmeelement för varmluften i en sådan här ugn. Så det är bara en fas.

Annars är väl anlternativet att det är tempsensorn/termostaten som är problemet.

Borde ju vara relativt enkelt att laga, tänker jag, antingen byta värmeelement eller byta tempsensor/termostat?
 
BirgitS
Är det alltså klarlagt att grill, över- och undervärme fortfarande fungerar och att det är bara när man väljer varmluft som det inte blir varmt?
Varmluftsugnar har ju normalt även sådana värmeelement.

Normalt har hela ugnen en fas sammanlagt till sina 3-4 värmeelement.
 
S
Det är för mig oklart om det bara är varmluftsdelen eller även övriga delar som ger detta problemet. Jag får kolla det när jag kommer till ugnen. Men min fråga gällde alltså om det är rimligt att anta att det är varmlufts-värmeelementet som är problemet när man får en tempbegränsning på detta viset när man kör varmluftsugnen.

Om alla olika typer av uppvärmning av ugnen ger samma problem, torde det vara värmesensorn/termostaten som är problemet, tänker jag.
 
Det är rätt tänkt. Prova med att bara sätta på en del i taget. Dom elementen i taket går att känna på, undervärmens element sitter under golvet. Fläktelementet går även det att känna på, men passa fingrarna det är hett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.