Hej

Jag upptäckte att det inte är helt tätt runt golvbrunnen i badrummet. Antar att det vita gummit runt om är en del av tätskiktet. Att det är tätt på ena delen men inte på den andra bredvid (se pilarna i bifogad bild), är det något som kan leda till fuktskador? Kan man reparera det själv i så fall?
 
  • Bild på bilfälg med skador, rost, markerat fel och rätt däcktätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig tvättmaskintumlare och packning med rester och fläckar, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag är ingen expert på golvbrunnar, men mig veterligen är den grå ringen som ska täta mot gummit.
 
Pilen pekar på kakelfixet. Det har ingenting med någon tätning att göra.
 
Den gråvita ytan vi ser är en brunnsmanchett, eller möjligen tätskiktsfolie. Den ligger "utbredd", limmad mot golvet och är nedtryckt i brunnen. Det du ser i springan är fästmassa för klinkers, som även plåtramen sitter i. Det har inget med tätningen att göra. Duken som går ned i brunnen är fastklämd av klämringen, den bruna plastringen. Den trycker fast tätskiktet mot insidan av brunnen. Det är där tätningen sker.
 
Düsseldorff
H hempularen skrev:
Den gråvita ytan vi ser är en brunnsmanchett, eller möjligen tätskiktsfolie. Den ligger "utbredd", limmad mot golvet och är nedtryckt i brunnen. Det du ser i springan är fästmassa för klinkers, som även plåtramen sitter i. Det har inget med tätningen att göra. Duken som går ned i brunnen är fastklämd av klämringen, den bruna plastringen. Den trycker fast tätskiktet mot insidan av brunnen. Det är där tätningen sker.
Vi ser verkligen inte färg på samma sätt, du och jag. Tätskiktet är ju gulvitt och klämringen grå...
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Inget fel med den golvbrunn eller klämring
 
Vad är det som händer här? Ser ut som ett huggmärke i klämringen men är det huggmärken i tätskiktet?
Slitage eller skada på däckkant markerat med gul cirkel och röd pil, texten "Tätt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Centano Centano skrev:
Vad är det som händer här? Ser ut som ett huggmärke i klämringen men är det huggmärken i tätskiktet?
[bild]
Man kan tänka sig att någon städat lite vårdslöst.

TS, är det hål genom tätskiktet i inringat område?
 
Ser lite skumt ut……
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Man kan tänka sig att någon städat lite vårdslöst.

TS, är det hål genom tätskiktet i inringat område?
Städar sällan kanske och måste dra fram huggmejseln från Ajax när det beger sig? 🤔😉
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Man kan tänka sig att någon städat lite vårdslöst.

TS, är det hål genom tätskiktet i inringat område?
Verkar inte vara något hål.
 
R
S stenbit12 skrev:
Verkar inte vara något hål.
Men man ser ju vita igenom det gråa om man kollar på bilden i inlägg #7 vad menar du att det är i så fall?
 
När är badrummet gjort ? Silikonen som sitter mellan kaklet och slukristen är sämre , skall vara cementfog där
 
R Rejäl skrev:
Men man ser ju vita igenom det gråa om man kollar på bilden i inlägg #7 vad menar du att det är i så fall?
Det är precis som du säger, säkert mer gummi under det gråa. Tänkte bara att det skulle kunna vara något jätte litet hål men vet inte hur man testar det. Har bara provat att föra in en tandpetare lite lätt och den går inte igenom.
 
R
S stenbit12 skrev:
Det är precis som du säger, säkert mer gummi under det gråa. Tänkte bara att det skulle kunna vara något jätte litet hål men vet inte hur man testar det. Har bara provat att föra in en tandpetare lite lätt och den går inte igenom.
Men jag ser vitt är det inte brunnen?
brunnen punkterar du inte med en tandpetare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.