Har en spis där proppen i skåpet går när jag vrider så att ena plattan ska bli varm över hela (en sån som kan va både en liten och en stor platta) samt lampan i ugnen går. Är felet troligt i spisen? Den är beg men inkopplad av elektriker..
 
BirgitS
Vad är det för spismodell?
Vad är det för säkringar som går till spisen, t.ex. vad är det för färg i mitten av gammaldags proppar?
 
Det är en Gram sen vet jag inte mycket mer än att den kopplades till två fas. Det är tre 10 A proppar ( röda i mitten) som går till spisen, och det är en av dom som går. De andra plattorna funkar å ugnen med. Min gamla spis funkade, därför undrar jag..
 
Om det här händer även när bara den plattan sätts på, och om det händer genast. Då är det rätt stor sannolikhet att det är fel på spisen.

Även om plattan drar för mycket el för den proppen, så skall proppen hålla rätt länge med överbelastning. Däremot så löser den väldigt snabbt vid ren kortslutning.

Normalt kör man 16A trefas till spisar. Så säkringarna (och därmed ledningarna) kan vara för klena för den här spisen, men den borde fungera i 5 - 10 minuter kanske uppemot en timme även om den drar för mycket ström.
 
Ok. Tack så mycket för din hjälp! Då väntar jag med att köpa en annan spis tills jag tagit reda på vad mitt proppskåp klarar av ☺️
 
Men hur uppför den sig? Går proppen direkt? Går den även om plattan är det enda som är igång?
 
Ja proppen går direkt när jag vrider på den plattan. Lampan inne i ugnen håller en stund iaf (hur länge vet jag inte) innan den går...
 
Om lampan går så låter som att det är felkopplat så att den går på 400 Volt istället för 230. Du borde ta dit nån som kollar upp hur det är kopplat innan nåt brinner upp...
 
Det är ju en elektriker som kopplat in den. Förutsätter att han visste vad han gjorde.
 
Eftersom det är fel så visste han kanske inte det?
 
Nä kanske inte. Men hur ska man kunna veta vilken elektriker som vet då? 😂
 
Normalt så skall en elektriker försäkra sig om att spiskontakten (Perilex) är rätt kopplad innan han byter spisen. I moderna hus så är det nästan alltid framdraget 5 ledare, 3 faser, nolla och jord, men man mäter alltid innan för att vara säker på att det stämmer. Man bör också öppna kontakten för att se att alla ledarna sitter fast och är friska samt kontrollera att man inte använd jorden som nolla t.ex.
 
Hur som helst ska en annan elektriker hit i ett annat ärende och får då checka min spis.. Mitt hus är från 70- talet och jag är högst osäker på elsystemet, som känns lite vilda västern... Mycket troligt att spisen går på för hög effekt för säkringarna (eller hur man säger). Lika bra att få det rejält kollat. Det här med spisar var knivigare än jag trodde!! 😆
 
Har köpt en ny spis och ugn. Enligt försäljaren är det bara att stoppa in kontakten och köra på.
Är osäker på om jag bara har tre faser och jordledning eller om det finns tre faser, nolla och en jord. Vad händer om jag stoppar in kontakten och det inte finns någon nolla. det finns elektronik i spisen som ska ha 230 volt men on det saknas en nolla har jag väll bara 380 volt mellan faserna? Vilket borde resultera i att jag kommer att få överspänning?
 
BirgitS
nallepu skrev:
Har köpt en ny spis och ugn. Enligt försäljaren är det bara att stoppa in kontakten och köra på.
Är osäker på om jag bara har tre faser och jordledning eller om det finns tre faser, nolla och en jord. Vad händer om jag stoppar in kontakten och det inte finns någon nolla. det finns elektronik i spisen som ska ha 230 volt men on det saknas en nolla har jag väll bara 380 volt mellan faserna? Vilket borde resultera i att jag kommer att få överspänning?
Om spisen eller hällen (vet inte vilket du köpt) behöver en nolla men inte får det kommer något att gå sönder i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.