Bronken
Ja, vad tror ni?

Pumpen går och går utan att stänga av sig (ibland/oftast).
Efter ett tag vågar man inte ha den igång utan stänger av pumpen.
Därefter kan man spruta vatten till hydropressen tömt sig.
Sen får man inte igång pumpen på några timmar till den vilat(?) sig...

Jag tänker direkt att det är tryckströmbrytaren men har egentligen ingen aning.
Pillat med en del saker men just pumpar med tillbehör är jag helt novis på.

Har
Pump: Grundfoss CPE 3-80 (kan vara en CPES 3-80 - men har inte förstått skillnaden)
Tryckströmbrytare: LK Nes, TSA 252 P 0050 (10A 380V)
Hydropress: Ingen aning - en blå :)


Vattenpump och hydropress i pannrum med synliga rör och tryckströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skit i röret till tryckbrytaren samt i ett litet hål i den, stäng av elen, skruva ur skruvarna på undersidan av brytaren ( ca 6 st ) och gör rent så fungerar det nog. kamske du har närsalter i vattnet och då gleggar det igen. Går inte att göra fel
 
Bronken
Jättetack,
låter enkelt men det är trångt och det handlar om el + vatten så jag undrar om det finns någon skiss/bild på vad jag ska pilla på så det inte blir ännu värre? Hittar ingen info om just denna brytare nånstans, men kanske finns någon annan som påminner?
 
Klart ser lite trångt ut det med vatten och el ingen fara här, när du stängt av strämmen till pumpen OBS bommade lite, du måste stänga den röda kranen annars sprutar det vatten. Sen det med att lossa skruvarna under brytaren så behöver du nog en stubbe
( kooort mejsel ) Det ser även ut som att brytaren sitter nästan direkt på röret under, ta ett foto så skruvarna under syns samt hur brytaren är kopplad
 
Bronken
Tack - du ser, den ratten hade jag nog inte tänkt på att stänga :).

Detta är på landet så jag kan inte fota just nu - utan detta är en förberedelse för nästa trip dit.
Ska kolla om jag utan att veta om det tagit något kort från den vinkeln.
 
Bronken
Hej igen.
Hade tyvärr inga foton från den vinkeln.
Dock ett par stycken lite närmare - samt ett på mätaren som sitter undertill på något sätt jag inte fastställt.
Tycker dock att visaren är lite på fel sida om "stoppet" om man tittar närmare - är det någon ledtråd till problemet?

VVS-installation med rörmokardetaljer och en mätare på fel sida om stoppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en vattenmätare undertill en blå behållare med visaren felplacerad jämfört med stoppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätare monterad undertill, visaren pekar felaktigt bortom skalan, potentiellt felindikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
J jonaserik skrev:
Det ser även ut som att brytaren sitter nästan direkt på röret under
Om jag kollar noga tror jag att det ser ut ungefär så här, se skiss:
Skiss av ett rörsystem med märkningar såsom 'mätaren', 'tryckströmbrytare', 'till/från pump' och 'till hydro press'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en skiss som visar vattenrör och kopplingar med måttband för dimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
Kollade lite Youtube,
om nu min tryckbrytare ser ut ungefär som denna så antar jag att det är dessa skruvar du menar?
Om det är så - och jag får bort dessa - vilket rör och vilket "litet hål" vill jag hitta sen?


Tryckbrytare för vattenpump med indikerade skruvar och mätare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken UGG skrev:
Kollade lite Youtube,
om nu min tryckbrytare ser ut ungefär som denna så antar jag att det är dessa skruvar du menar?
Om det är så - och jag får bort dessa - vilket rör och vilket "litet hål" vill jag hitta sen?


[bild]
Ska du ge dig på det skulle jag rekommendera att du bryter strömmen korrekt och lossar kablage så du kan gänga av brytaren. Då kan du i lugn och ro i vettigt arbetsläge sära på membranet, rengöra, kolla lilla hålet, ev rensnål där osv.
 
Bronken UGG skrev:
dessa skruvar du menar?
Ja det är dom skruvarna, ser att brytaren är monterad direkt på röret, då behöver du som GK100 säger gänga av den och rensa i lugn och ro.
 
Bronken
Jo, risken är ju att det är väääldigt trångt att få in skruvmejsel där så det blir ett alternativ att ta bort helt.
Förstår fortfarande inte vad "lilla hålet" är för något?
Är det hålet under membranet - ca 11:15 in på denna film (strax innan han rapar?)
 
Ja du har hittat info om rensningen perfekt då har du allt du behöver veta Lycka till
 
Får samma effekt på vår pump när det är luft i drivvattnet, då kommer den aldrig upp i tryck för att lösa ut tryckbrytaren utan bara går och går. Testa och stänga till tanken och se om den slår av sig då.
 
Bronken
Först - tack till jonaserik och GK100 för grundkursen.

T topmount skrev:
Får samma effekt på vår pump när det är luft i drivvattnet, då kommer den aldrig upp i tryck för att lösa ut tryckbrytaren utan bara går och går. Testa och stänga till tanken och se om den slår av sig då.
OK, alla primära idéer som minskar nerplockning är välkomna.
Är "tanken" = hydropressen i detta fall?
Kan du även utveckla "luft i drivvattnet" tack, samt vad det i så fall kan bero på och vad åtgärden då är?
 
Fungerar manometern så du har en uppfattning om trycket när pumpen går? Nu verkar det ju ändå som att du har problem med brytaren eftersom den inte startar direkt när det garanterat är tomt som du beskrev innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.