Hej.

Vi har nyligen flyttat in i ett radhus som byggdes år 2008. I hela radhusområdet så lades det in Uponor Wirsbo golvvärme på alla nerevåningar.

Vi har dock funderingar över vår golvvärme. Jag är osäker på om det är något som är fel eller om det kanske är någon felinställning någonstans. På övervåningen är det vanliga element i alla rum. Dessa element har jag fått sänka jättemycket, till ca 2 för att det är så varmt på övervåningen, så nu är det ca 24 grader på övervåningen, vilket vi tycker är lagom.

På nerevåningen däremot, där vi endast har golvvärme, så är det endast 19-20 grader. Vi skulle dock önska att det även var ca 24 grader på nerevåningen. Men golven är iskalla, utom i badrummet och i halva vardagsrummet, där golvet är varmt. Vi har vridit golvvärmedosorna på väggarna ( T-55 ) i alla rum så att de står på max.

Vi har en frånluftsvärmepump från NIBE och där har vi försökt öka upp värmen så att Förskjutning värmekurva står på +2 och Val värmekurva står på ca 10,5. Detta resultetar bara i att det blir ännu varmare på övervåningen men det blir fortfarande inte varmare på nerevåningen.

I vardagsrummet så är halva golvet varmt och den andra sidan av vardagsrummet har kallt golv. Kollar man på ritningar över huset så är det två olika golvvärmeslingor. I badrummet, bredvid frånluftsvärmepumpen, så finns själva huvudstationen för golvvärmen (tror att den heter reglercentral). Där finns fem handskrivna lappar vid olika rör, där det står "badrum", "kök", "hall", "vardagsrum 1" och "vardagsrum 3". Rören vid badrum och vardagsrum 1 är varma men de andra rören är svala. Så det verkar ju ha något samband med att det endast är badrummet och halva vardagsrummet som har varmt golv.

Vet ni vad det kan vara för fel? Kan det vara någon inställning som är fel som vi själva enkelt kan rätta till eller måste vi ta hit en tekniker? Vi kan absolut ingenting om golvvärme eller vad man ska vrida på vid reglercentralen...

Så här ser huvudstationen / reglercentralen ut. Den till vänster saknar "grönt lock" men jag gissar att de DSC00507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t måste vara badrum och det röret är varmt precis som vardagsrum 1.

Stort tack på förhand!!!
 
Kan vara motorerna som är paj eller att dom lite får ström från termostaterna. Känn på dom om dom är varma. Ni kan även prova skruva av dom, då öppnar ventilen fullt och då ska slingan bli varm. Följ kablarna och mät om ni har spänning över dem var för sig. Har ni det och motorerna inte blir varma och öppnar är dom paj och måste bytas. Är det inte spänning över dom får man kolla väggtermostaterna. Att motorn saknas på toan är troligen för att den är paj och man ville ha varmt och skönt på visningen.

Inte så ovanligt att dom pajar f.ö.
 
Hej.

Oj jag märkte nu att jag har råkat lägga in inlägget dubbelt. Tack så mycket för ditt svar.

Vad är termostaterna? Är det samma sak som "motorn"? Är det de gröna "hattarna"? Alla de gröna hattarna är varma, även de gröna hattarna som sitter på de kalla rören. Så själva gröna hattarna verkar inte vara trasiga, utan det verkar mer som att värmen inte åker ner i tre av rören. Men jag vågar inte skruva på de gröna hattarna eftersom det sitter sladdar kopplade till dem...Hur ska jag skruva av de gröna hattarna? Det sitter ju fast en grå sladd in i varje grön hatt....

Hur kommer det sig att röret längst till vänster kan fungera och vara varmt när det saknar grön hatt? Borde det inte vara trasigt då?

Vad är de röda "hattarna" som sitter bakom de gröna hattarna? Alla rören till de röda hattarna är varma, så där verkar alla fungera.

Kan man ta hit en montör som kan kolla på systemet och justera så att allt är rätt inställt? Anlitar man då en vanlig tekniker eller ska det vara en speciell montör som har hand om just värmegolv?
 
T-55 är väl trådlösa termostater har jag för mig. Isåfall, kolla batterierna i dem så de är ok.
 
Att det saknas ställdon på badrumsslingan är troligen för att man vill ha lite extra varmt om fötterna där även om det ändå är varmt i rummet. Samtidigt används den slingan som by-pass så att man alltid har cirkulation i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.