Problem med att en slinga inte värmer/värmer dåligt.
Förutsättningar, Nibe 310, golvvärme bottenvåning och vattenburna radiatorer övervånng. Litet parhus 114 kvm.
Slingan i badrummt där värmepumpn står blir inte längre varm. De andra slingorna funkar perfekt.
Jag har provat att dra ner rumstermostaten på de andra slingorna och skruva upp termostaten i badrummet.
Inget händer i golvet.
Ställdonet verkar öppna och pinnen rör sig mjukt och öppnar.
Jag märker att returen är kallare för den felaktiga slingan.
Ställdonet i den felaktiga slingan blir inte varme ller ljummet som de andra ställdonen.
Jag har luftat, sänkt trycket till 0,5 och sedan fyllt på upp till drygt 1,0 flera gånger utan resultat.
Niben ger rätt framledning (25-28gr) med hänsyn till värmekruva och utetemp. Shunten och cirkpump fungerar.

Någon ide vad som kan vara fel?
Elektriska golvvärmetermostater och ledningar monterade på vägg med synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du testat att byta ställdon från en som fungerar?
 
Hojte Hojte skrev:
Har du testat att byta ställdon från en som fungerar?
Nej, jag har tagit för givet att den fungerar så den ploppar upp och plinten är helt uppe och rör sig mjukt. Har även provat ta bort ställdonet men det kommer ingen värme ändå.
 
L Lars H G skrev:
Nej, jag har tagit för givet att den fungerar så den ploppar upp och plinten är helt uppe och rör sig mjukt. Har även provat ta bort ställdonet men det kommer ingen värme ändå.
Det är ju en enkel grej att prova,
Kan ju va att utgången inte ger tillräckligt med kräm för att den ska öppnas men den visar den visuellt
 
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Det är ju en enkel grej att prova,
Kan ju va att utgången inte ger tillräckligt med kräm för att den ska öppnas men den visar den visuellt
Tyvärr ingen skillnad.
 
Det finns en insexnyckel skruv på den högsta fördelaren. Där ställer man in flödet på varje slinga med x antal varv inskruvat. Öppna den till badrummet men räkna hur många varv det tar så du kan ställa tillbaka sen. Prova med att öppna helt och stänga några gånger. De blir igensatt med skit även om termostatventilen funkar. Glipan är väldigt liten så den stryps under tiden med mangenit.
Prova även att stänga termostatventiler till alla andra slingor och kör cirkpumpen på max med insexskruvan öppen på badrumsslingan.
Optimalt är att spola alla slingor om systemet är gammal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Det finns en insexnyckel skruv på den högsta fördelaren. Där ställer man in flödet på varje slinga med x antal varv inskruvat. Öppna den till badrummet men räkna hur många varv det tar så du kan ställa tillbaka sen. Prova med att öppna helt och stänga några gånger. De blir igensatt med skit även om termostatventilen funkar. Glipan är väldigt liten så den stryps under tiden med mangenit.
Prova även att stänga termostatventiler till alla andra slingor och kör cirkpumpen på max med insexskruvan öppen på badrumsslingan.
Optimalt är att spola alla slingor om systemet är gammal.
Tack för bra svar!
Jag har skruvat ner insexskruven helt ett par gånger utan verkan. Nu har jag öppnat den ett helt varv från ursprungsinställningen och kanske att det blivit något bättre men inte bra.

Skall åka iväg ett par dagar men när jag kommer hem skall jag prova att öppna mer och stänga ner de andra mer och dra på cirkpumpen lite extra. (Hur man nu gör det man det går väl att läsa sig till)
 
L Lars H G skrev:
Tack för bra svar!
Jag har skruvat ner insexskruven helt ett par gånger utan verkan. Nu har jag öppnat den ett helt varv från ursprungsinställningen och kanske att det blivit något bättre men inte bra.

Skall åka iväg ett par dagar men när jag kommer hem skall jag prova att öppna mer och stänga ner de andra mer och dra på cirkpumpen lite extra. (Hur man nu gör det man det går väl att läsa sig till)
Ja bäst är att öppna helt
 
L lostinsweden skrev:
Ja bäst är att öppna helt
Kan man skruva ut för långt?
 
L Lars H G skrev:
Kan man skruva ut för långt?
Nej du kan inte. Den stanna bara. Jag kommer inte ihåg om förste skruven är bara ett lock och under finns den som injusterar.
 
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Nej du kan inte. Den stanna bara. Jag kommer inte ihåg om förste skruven är bara ett lock och under finns den som injusterar.
Öppnade den slingan nästan 1,5 varv och nu går den som de andra på bottenplan.
Men är det inte konstigt att justeringen har ändrat sig sedan förra vintern?
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
L Lars H G skrev:
Öppnade den slingan nästan 1,5 varv och nu går den som de andra på bottenplan.
Men är det inte konstigt att justeringen har ändrat sig sedan förra vintern?
Justering har inte ändrat sig men som jag skrev innan finns det magnetit i systemet som bildas under åren. Den brukar fastna där det är trångt och de injusteringsventiler har väldigt små glipor. Badrummet är kanske den som är strypt mest för att den är den minsta slinga och där fastnas mest magnetit.
Du funkar att öppna hela vägen och stänga igen men som sagt, räkna så att du inte tappa injusteringen.
Optimalt på ett äldre system är att spola allt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Justering har inte ändrat sig men som jag skrev innan finns det magnetit i systemet som bildas under åren. Den brukar fastna där det är trångt och de injusteringsventiler har väldigt små glipor. Badrummet är kanske den som är strypt mest för att den är den minsta slinga och där fastnas mest magnetit.
Du funkar att öppna hela vägen och stänga igen men som sagt, räkna så att du inte tappa injusteringen.
Optimalt på ett äldre system är att spola allt.
Grymt, stort tack för hjälpen!
 
Vet inte vad forumreglerna säger men kan jag fortsätta med annan fråga på samma anläggning?
 
L Lars H G skrev:
Vet inte vad forumreglerna säger men kan jag fortsätta med annan fråga på samma anläggning?
Startar en ny tråd istället…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.