I vintras upptäckte vi att detta element gav mkt dåligt med värme. Luftade det, motionerade den lilla piggen samt bytte termostat. Rörmokaren tipsade om att det kan sitta skit i elementet o rekommenderade att ta loss o spola rent det.
Vi har en-rörs system från tidigt 90tal.
-Behöver man tömma hela systemet först för att kunna plocka loss elementet?
- Kommer det att spruta vatten när man plockar loss elementet för att ta ut o spruta rent det
-Andra tips på vad man bör tänka på? Räcker trädgårdsland eller ska man ta högtryckstvätten?
Mvh/ Katarina Långt vitt element med termostat på väggen under ett fönster med prydnadssaker och fönsterkarmar, delvis över en matta på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett vitt element med termostatventil, monterat mot en vit randig vägg. Elementet verkar vara i ett äldre en-rörs system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får stänga av pannan och tömma värmesystemet när det är ettrörssystem. Möjligen kan rörmokaren istället frysa och proppa rören om man vill anlita en sådan för en rejäl peng. Trädgårdsslangen och spola mot flödesriktningen bör räcka.
 
  • Gilla
Kwik och 1 till
  • Laddar…
Ja, man måste tömma hela/delar av systemet innan radiatorn tas bort.

Även när systemet är tömt så kan det komma en del vatten ur radiatorn.

För att spola en radiator räcker det med trädgårdsslangen, fixa en koppling mellan slang & radiator.


I vilken ordning är radiatorn?

Hur ser radiatorkopplet ut?
 
Högtryckstvätten kommer inte göra någon skillnad mer än precis det du når med den. Ska du spola igenom rören tror jag det är viktigare med det högre flödet från trädgårdsslangen.....
Men jag har aldrig gjort detta. Känns svårt.🤔
 
  • Gilla
Kwik
  • Laddar…
Tror det samlas mycket skit.
När jag plockat bort för olika renoveringar har jag alltid spolat ut och det brukar vara typ nästan svart gegga där i.
Har fjärrvärme så vet inte riktigt vad dom skickar i ledningarna.
Ja du måste tömma systemet så det inte är tryck men det kommer ju rinna lite och så när du tar loss men det kan man kontrollera :)
 
  • Gilla
Kwik
  • Laddar…
T TheGame skrev:
När jag plockat bort för olika renoveringar har jag alltid spolat ut och det brukar vara typ nästan svart gegga där i.
Har fjärrvärme så vet inte riktigt vad dom skickar i ledningarna.
Fjärrvärmevattnet och ditt radiatorvatten är två helt skilda system.

Fjv-vattnet brukar ofta vara färgat, tex grönt, för att det lättare ska hitta läckor

Det svarta I radiatorkretsen är magnetit, alltså rost från värmesystemet.
Om man ofta fyller på systemet med friskt syrerikt vatten så bildas det mycket magnetit.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fjärrvärmevattnet och ditt radiatorvatten är två helt skilda system.

Fjv-vattnet brukar ofta vara färgat, tex grönt, för att det lättare ska hitta läckor

Det svarta I radiatorkretsen är magnetit, alltså rost från värmesystemet.
Om man ofta fyller på systemet med friskt syrerikt vatten så bildas det mycket magnetit.
Ok då förstår jag.
Har tömt och fyllt 2 ggr på en 3-4års period.
Syrerikt måste det vara för det känns som det är massa små bubblor som kolsyra ibland när jag luftat
 
Hur är ditt ettrörssystem uppbyggt?
För på Vårat så har vi tillopp och frånlopp i samma anslutning. Dvs det blir mycket komplicerat att spola igenom systemet.

Har du ett rör i var ände så bör det gå att göra enligt ovan förslag. Men systemet måste tömmas så att nivån är under anslutningarna till det berörda elementet. Dvs tömma allt för säkerhets skull.
 
  • Vitt element monterat på en grå vägg, visande en enkel nedre anslutning med en ventil. Golvet framför är grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan alltid skruva bort luftnippeln och låta vattnet rinna ut därigenom när man spolar radiatorn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan alltid skruva bort luftnippeln och låta vattnet rinna ut därigenom när man spolar radiatorn.
Nja. Inte fullt så enkelt med den bilden jag visade. Eller kan det funka? Risken är att man bara får ena halvan då tänker jag.
 
Om man fixar en koppling mellan radiatorn och trädgårdsslangen och tillfälligt låter "utloppet" vara uppåt så att all luft försvinner ur radiatorn, sen "plugga igen" "utloppet" å vänder utloppet nedåt, öppnar "utloppet" å fortsätter spola vatten i radiatorn så spolas skiten ut.
Sen kan man även vända radiatorn i flera lägen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, man måste tömma hela/delar av systemet innan radiatorn tas bort.

Även när systemet är tömt så kan det komma en del vatten ur radiatorn.

För att spola en radiator räcker det med trädgårdsslangen, fixa en koppling mellan slang & radiator.


I vilken ordning är radiatorn?

Hur ser radiatorkopplet ut?
Tack för svar!
Vi vet inte i vilken ordning den är, är i rummet bredvid rummet där pumpen sitter så kan vara både först eller sist.
Är svårt att se radiatorkopplet, men försökt ta en bild. Närbild av radiatorrörkoppling med rostfläckar på rören i ett radiatorvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är man helt knäpp om man försöker montera bort element/radiatorn för att spola rent det utan att vara rörmokare eller ha gjort något sådant innan?
Tänker att det "bara" är att tömma systemet, skruva loss från rören, haka av från väggen o bära ut o tömma (med hjälp av flera som bär) och sen montera fast det och fylla upp vatten I vårt system igen. Nån som tänker något annat eller avråder?
 
Du måste tömma radiatorn på "allt" vatten innan du lossar rören, annars rinner vattnet ut på golvet när kopplingarna lossas.

Hur lätt det är att tömma systemet beror bl.a. på var avtappningen finns.
För att tömma radiatorn behöver luftnippeln öppnas.

Strypningen ser ut att sitta i kopplingen på radiatorn, eventuellt justerbart, försök ta en bild underifrån.
 
Har det fungerat bra tidigare eller har ni bara råkat upptäcka nu att den radiatorn inte blir varm?

I vårt 1-rörsystem från 1981 var alla strypventilerna som sitter i slutet av varje 1-rörslinga fullt öppna varför den längsta slingan som också har störst effektbehov fick för liten andel av det totala flödet och dessutom var cirkulationspumpen lite för klen för att orka driva tillräckligt stort flöde genom alla slingorna samtidigt. I vårt fall stod troligen strypventilerna fullt öppna p g a att de läckte när de ströps minsta lilla.

Kanske kan det vara lönt att testa att stänga av en eller flera slingor åt gången och studera hur värmen förändras på radiatorerna i återstånde slingor. Då testar man samtidigt vilka radiatorer som hör till respektive slinga utifall ritningar saknas eller som i vårt fall är felaktiga.

Finns det möjligen ventiler förutom på returerna även på framledningen per slinga så går det att tömma bara en slinga för att demontera en radiator för spolning. Kan man tömma en mindre del av radiatorsystemet så blir det mindre vatten att återfylla och därmed mindre jobb att lufta allt. Har ni otur så upptäcker ni också att någon eller flera ventiler läcker och då är det bara att tömma allt och byta ventilerna. Expansionskärlet kan också vara slut efter många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.