Vi har några bästventiler/slottsventiler som inte går att stänga av, så elementen är varma hela tiden. Spaken kan man röra på. Kan man laga dom eller är dom utdömda?:(
 
20-tal Österlen skrev:
Vi har några bästventiler/slottsventiler som inte går att stänga av, så elementen är varma hela tiden. Spaken kan man röra på. Kan man laga dom eller är dom utdömda?:(
Det går att skruva isär och kolla vad som är fel, fast det kommer förstås ut en hel del vatten om man inte sänkt nivån i systemet. Tror jag har sett renoveringssatser och/eller ombyggnadssatser för att kunna återanvända själva ventilhuset. Ett annat alternativ kan vara att byta ut hela ventilen till något modernare, i synnerhet om inte själva stilen är viktig.
 
Skruva loss kupolmuttern och ta loss vredet. Skruva sedan loss den större muttern som sitter innanför vredet, ta ut fjädern som sitter under den och rensa bort den gamla packningen, nu kan det droppa lite.

Om du i detta läge sätter dit vredet och skruvar fast kupolmuttern så kan du prova att vrida för att se om axeln följer med eller om vredet bara snurrar runt ventilkäglan (axeln). Om du kan få ventilkäglan att följa med runt så borde ventilen fungera igen. Då kan du återställa genom att ta bort vredet igen, sätta i en ny packning antingen genom att linda två varv teflonsnöre (bäst) runt axeln elller med grafitsnöre (mest oiriginal), sätta dit fjädern och dra fast muttern så att det slutar droppa (men inte mycket hårdare), och till sist skruva fast vredet igen.
 
eller så kan du byta hela kompletta huset till ett nytt med vred
http://www.mma.se/produkter/ventiler-vaermekyla/slottsventil.aspx

är det inget fel på själva ventilhuset eller elementet så kan man sätta byta innanmätet mot en utbytesinstats och hänga på en vanlig modern termostatknopp. kostar ca 450 kr per element plus arbete. väldigt enlkelt att göra utan att behva plocka ned elementet.

//P
 
Jag vill gärna ha kvar dom gamla ventilerna så byta till nya gör jag inte i första taget.
Eld: Förstår jag dig rätt att ditt sätt att laga ventilen är samma som om den läcker?
Jag tackar för era svar o ska göra ett försök!
 
Ja precis.
 
Jag hade liknande problem med mitt hus från 50-talet. Här var det dock plastvred som satt fast.

Det jag gjorde till slut var:
1 Tömde systemet
2 Skruvade loss ventilerna från elementet, men ventilhuset fick sitta kvar. Det krävdes en stor hylsa för att få loss ventilen. Här ska man också märka ventilen så den den kommer tillbaka till rätt element.
3 Skruva bort alla lösa muttrar
4 Lägg ventilen i dieselolja, det tränger in överallt, vänta någon vecka. Om du har bråttom kan du använda 5-56, vänta en stund, så länge som möjligt. Jag väntade i typ 5min. men ju längre desto bättre.
5 Linda in axeln som vredet fästs med en vettexduk, flera varv. Spänn fast axeln i ett skruvstäd. Wettexduken gör att skruvstädet inte gör några märken i axeln. Det går förstås lika bra att skydda axeln med tjocka läderbitar.
6 Med en tång skruvar du isär ventilaxeln från den mutter som skruvas i ventilhuset.
7 Nu är det bara att tvätta bort oljan, eftersom den kanske angriper gummit i din nya O-ring
8 Byt O-ringen och skruva ihop
9 Eftersom du märkt ventilerna kommer de tillbaka till rätt element, märkning är något jag borde gjort, då jag upptäckte att det i huset fanns två storlekar på ventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.