Hej

Jag har köpt ett hus som jag besiktigade i dag (själv, efter att ha lusläst byggahus de senaste åren...).

Vid besiktningen hittade jag en del fel på badrummet, se länk:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/220245-golvbrunn-felbyggd.html

Beroende på svaren på tråden i badrumsdelen så hoppas jag nu på tips på hur jag ska hantera detta mot säljarna.

Badrummet har verkat schysst på visningarna och har inte funnits med på vår "att göra" lista.
Risken är nu att det behöver åtgärdas inom de närmsta åren.

Vi har öppen besiktningsklausul tills på onsdag, då också handpenningen ska vara inne.
Det betyder att jag behöver skicka pengarna i morgon, men det spelar kanske egentligen ingen roll?

Tips och idéer på hur jag ska hantera detta?
Vi vill ha huset...

/GeBe
 
Antingen så betalar ni det ni bjudit eller så prutar ni. Kan ni inte komma överens så hoppar ni av. Handpenningen skall ni betala in som om ingenting hade hänt (jag antar att det står i kontraktet att den återbetalas om ni hoppar av?).

I en sån här fråga kan man inte ge råd. Det är bara ni som kan avgöra vad huset är värt för er.
 
Sant.
Nu blev ju detta en icke-fråga, men jag hade hoppats på taktiker/metoder på eventuell Prutning.

T.ex. betala in delar av handpenningen för att visa att man är fortsatt intresserad, men endå förhandla slutpris.
 
! Pruta får du göra under er besiktningsklausul nu, om ni har en. Brukar vara tidsbestämd. Många i tråden du refererar till verkar ju inte tycka det är ngt fel. Vad är felet?
 
GeBe skrev:
T.ex. betala in delar av handpenningen för att visa att man är fortsatt intresserad, men endå förhandla slutpris.
Du får naturligtvis läsa ert avtal vad som gäller, men jag misstänker att det är formulerat så att ni ska betala in handpenningen X och har rätt att hoppa av fram till och med datum Y.

Handpenningen och besiktning/prutning/avhopp har inte med varandra att göra. Betalar ni inte in hela handpenningen så bryter ni mot avtalet, så kan man inte göra och i värsta fall blir ni skadeståndsskyldiga.

Ni har bara 2 alternativ. Fullfölj avtalet och köp huset till det avtalde priset eller hoppa av. Som påtryckningsmedlet kan ni använda ett hot om avhopp för att skriva ett nytt avtal med ett nytt pris.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.