Hej

Vi har renoverat våran tvättstuga, vi valde att byta plastmatta och två nya golvbrunnar, byte även elpanna och garderober mm,mm, vi blåste ut hela tvättstugan själva, och rev ner den gamla mattan.

När den nya pannan och garderoberna var installerade märkte vi att det har blivit upphöjningar runt dom nya golvbrunnarna.

Vi ringde till firman som gjort jobbet med att montera brunnar och plastmatta
Dom har monterat ”fel brunnar” säger dom, men att det inte är någon fara för vatten skador, utan bara kosmetiska fel, dom erbjuder sig att skriva en 10:årig garanti på det.

Ska man godta det eller hur göra?, den ena brunnen står på pannan, så om man ska göra om det så måste den bort igen + allt annat som sitter på plats i tvättstugan, ja helt enkelt börja om från början.

Om det nu inte är någon fara för vattenskador, kan man begära reducerat pris?
Vi vill ju helst inte att vara utan värme och tvättmaskin igen, men måste det ske så måste det ju.
Mvh Johan
 
  • DSC_7147_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7152_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åtminstone prisavdrag, skulle säga 50% jag då det är ett ganska värdelöst jobb.

Iom att brunnen ligger högre får du ju vattensamling runt hela brunnen. En sak har de rätt i det blir troligen inte vattenskador.

Men det är klart har man normalt inte vatten på golvet så är det ju egentligen ingen fara men om man sölar ofta är det ett irritationsmoment att man måste söla bra mycket innan det far ner i brunnen.
 
Krilleman
Det är ju purus brunnar, och om det är trägolv SKA man använda purusplattan som fixerar brunnen. Här ser det ut som dom bara lagt brunnen på ytskiktet (trä?!) och lagt på mattan. Riktigt dåligt gjort, jag skulle minst begära ett skapligt prisavdrag och dom skulle få komma och skära upp mattan, sänka brunnarna och göra som dom skulle gjort från början, sen svetsa igen mattan igen. Inget vackert med synliga svetsar vid brunnarna men jag skulle aldrig tolerera bakfall på nyinstallerade brunnar. Det enda dom har rätt i är att du antagligen inte får någon vattenskada vid brunnarna, men vattnet rinner ju åt något annat håll nu...

Summa sumarum = Riktigt uselt utfört!
 
Tyresö
Jag hade inte heller varit nöjd med det jobbet - du har väl åtminstone haft en yrkesman som har gjort jobbet - och dessutom tagit betalt. Tror att du själv hade klarat av att åtminstone få till det resultatet som du har nu - och då hade du sluppit betala en dyr hantverkare för ett dåligt slutresultatet.

Fråga hantverkaren om han vill ha dina bilder som referensjobb, på sin hemsida - tror inte han vill det.
 
S
Jag har bara gjort en handfull brunnar i mina dar, men aldrig misslyckats på det sättet.
Be hantverkarn "Gör om gör rätt" är min rekommendation.
 
:S:S Inte roligt. Tyvärr kan det bli svårt att få dem att göra om. De ökar säkert på "garantin" till så många år du önskar eftersom de vet att det troligen aldrig blir någon vattenskada. Prisavdrag och förlängd garanti är nog det bästa scenariot. Men man vet aldrig, en seriös firma är ju rädd om ryktet, så det skadar inte att försöka få dem att göra om.
 
Värdet på jobbet är ju helt klart lägre än om det varit korrekt utfört.
Om jag skulle vara spekulant på ett hus och såg dessa golvbrunnar så skulle jag aldrig godta några "garantier" från säljaren eller besiktningsman utan utgå ifrån att det fanns en skada eller brist under mattan och sätta mitt bud på huset utifrån detta.

Vad vet vi om framtiden, kanske du om bara något år fått för dig att byta boende ?
 
Du kan råka utför en otrevlig överasknig om du skulle få en vattenskada, dessa brunnar är felaktiga och felmonterade. Du kan i värsta fall bli utan ersättning från ditt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.