Hej,

Vårt takbyte är nästan färdigt men tyvärr så börjar jag hitta saker som inte ser riktigt ok ut.
Innan jag träffar snickarna och plåtslagaren nästa vecka så hade det varit bra med lite feedback ifrån er här på forumet så jag har lite mer kött på benen så att säga.

Detta ser väl ändå lite galet ut?

Detaljbild på tak med takpannor och en möjlig felaktig installation av vindskiva vid takets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nytt tak där takplåten möter nocken med synbara misstag, med utsikt över ett villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med avslutande plåtarbete som ser ofullständigt ut mot en bakgrund av hustak och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på tak med oklart monterad plåt vid nock mot blå himmel och bostadsområde i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett hus med nyrenoverat taktäcke av betongpannor, med en osymmetrisk taknock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser snett och konstigt ut. Vad är det för läkt man lagt ovanpå (antar vindskiva) vindskivan?
Antingen följer vindskiveplåten tight över nockpannan eller så går nockpannan över vindskivbeslaget...men det ska inte vara nivåskillnad.
 
  • Gilla
Lagerlasse
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Det ser snett och konstigt ut. Vad är det för läkt man lagt ovanpå (antar vindskiva) vindskivan?
Antingen följer vindskiveplåten tight över nockpannan eller så går nockpannan över vindskivbeslaget...men det ska inte vara nivåskillnad.
Det har varit ett ganska omfattande takbyte då det gamla taket bestod av eternit, två lager dessutom (dvs ingen råspont).
Jag misstänker att man lagt en läkt ovanpå vindskivan för att kompensera upp för den nya tjockleken på undertaket som nu är av råspontluckor på 23mm medans det gamla var 5mm eternitskivor på.
Snickarna tyckte att dem gamla vindskivorna inte behövdes bytas ut då dem fortfarande såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.