Hej. Vi har bytt kök i vår lägenhet. Köpte köket från IKEA och bänkskivan från KVIK.
Kvik kom ut och mätte för skivan, när nya köket var monterat. Jag frågade om de inte behövde mäta vinkeln (L-kök), då väggarna tedde sig lite sneda, men det sa de att de inte behövde. Tog bara längd, överhäng och uttag. Nu när skivorna kommer passar de inte alls. Vinkeln är inte 90 grader på köket.
Vi ber snickarna förklara varför och de säger att de bygger efter befintlig vägg? Tar inget ansvar i att man kanske borde regla ut och bygga 90 grader. De säger att Kvik borde måttat skivan bättre.
Kvik säger att det inte är deras fel. Om man har sneda väggar, får man beställa en extra mallning. Detta gjorde vi inte eftersom ingen flaggat för hur snett det var. Hade man reglat ut köket hade man sett det? Hade man mätt en vinkel på bänkskivan hade man märkt det och bestämt sig för att behöva göra komplett mallning?
Här står vi nu med ett ofärdigt kök och ingen som vill ta på sig ansvaret. Avstånd till vägg går från 0-5 cm när man lägger skivorna rätt. Man pratar nu om att ta ned hela köket och regla om väggen.
Har ni några tips eller inspel? Var vänder man sig för lite oberoende hjälp? Hur mycket ansvar har Kvik?
Tack för kloka synpunkter
Anna
 
Jag trodde det var därför man bad dem mäta så att det blev rätt… annars kunde man mätt själv.
Eller jag kanske bara förväntar mig det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johana1990 och 4 till
  • Laddar…
Påstår kvik detta så måste det ju framgå i nå papper isåfall. Det är inte rimligt att anta att en lekman ska behöva instruera kvik hur mätningen ska utföras om det nu skiljer enligt dem.
Kund har beställt en skiva som kvik har mätt upp och tänker leverera. Det kan inte bli mer komplicerat än så. Krävs det mer mätningar så borde de avbryta och informera om att väggen avviker isåfall.
 
  • Gilla
Johana1990 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.