Hej, precis flyttat in i nytt hus. Gjorde rent alla vattenlås och rör under handfat, när jag satte tillbaka rören i källaren upptäckte jag att det droppade från kopplingen precis vid väggen (röret dit hade jag inte tagit bort). Drog ut även det röret och ser att det är en gumminippel med ytterdiameter 50 mm och innerdiameter 40 mm från vilken det droppar. Ser även att röret i väggen har bakfall (?!). Röret i väggen går endast drygt 5 cm rakt varefter det är igenom väggen (och under trappan i en skrubb), därefter har det bra lutning igen och betydligt större dimensioner.

Min fråga är hur gör jag bäst nu för att få det tätt? Ska jag göra något för att täta vid gumminippeln endast? En idé jag hade var att föra in ett 40 mms rör hela vägen till där röret igen får rätt lutning (vilket dock är precis i en 90 vinkel. Några förslag?

Och med tanke på att tillträde var endast någon dag sedan, kan jag be säljaren åtgärda felet? Det ser inte ut som att det droppat innan och rören under handfatet var nästan helt igentäppta med hår vilket verkar ha tätat det.

Mvh Casper
 
  • Öppen avloppsrörstump i vägg, vita kakel, vattenrörsanslutningar, ofullständig rörinstallation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet ventilationsschakt i en vägg med synliga rester av fogmassa och målarfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med hål, rörmokardetalj, vattenkran, korrosion, behov av renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Tjrex skrev:
[länk]

Byt nippeln till någon som passar dina rör bättre kanske?
Nippeln verkar sitta på plats okej, vilken sort skulle passa bättre? Och kommer det hålla tätt även mot den svaga backlutningen?

Denna liknar den variant som är i, men dimensioner 50x40 (vilket är samma som rörens).
https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-gumminippel-45x32-2/

Ska man täta själva nippeln med något i samband med att den byts isf?

Mvh Casper
 
Redigerat:
B
Gummi torkar med tiden. Byta mot en ny kanske löser problemet.

Bakfall i avloppsammanhang är aldrig bra. Är det bara fel lutning på 5cm av sträckan antar jag att det är nästsn försumbart. Är det längre skulle jag fundera på hur man kan lösa det. Jag är lite osäker på hur man ska tolka din text, kanske missförstår jag längden med bakfall.

Jag skulle hellre rekommendera att gå upp till 50mm hela vägen, än gå ner till 40mm, men jag antar att det inte är så estetiskt tilltalande med 50mm....

Jag hade nog inte tjafsat med säljaren om småsaker. Småsaker som kanske fanns vid försäljningen också. Viktigare att hålla en bra relation med säljaren.
 
  • Gilla
CasperGreen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Gummi torkar med tiden. Byta mot en ny kanske löser problemet.

Bakfall i avloppsammanhang är aldrig bra. Är det bara fel lutning på 5cm av sträckan antar jag att det är nästsn försumbart. Är det längre skulle jag fundera på hur man kan lösa det. Jag är lite osäker på hur man ska tolka din text, kanske missförstår jag längden med bakfall.

Jag skulle hellre rekommendera att gå upp till 50mm hela vägen, än gå ner till 40mm, men jag antar att det inte är så estetiskt tilltalande med 50mm....

Jag hade nog inte tjafsat med säljaren om småsaker. Småsaker som kanske fanns vid försäljningen också. Viktigare att hålla en bra relation med säljare
B BSOD skrev:
Gummi torkar med tiden. Byta mot en ny kanske löser problemet.

Bakfall i avloppsammanhang är aldrig bra. Är det bara fel lutning på 5cm av sträckan antar jag att det är nästsn försumbart. Är det längre skulle jag fundera på hur man kan lösa det. Jag är lite osäker på hur man ska tolka din text, kanske missförstår jag längden med bakfall.

Jag skulle hellre rekommendera att gå upp till 50mm hela vägen, än gå ner till 40mm, men jag antar att det inte är så estetiskt tilltalande med 50mm....

Jag hade nog inte tjafsat med säljaren om småsaker. Småsaker som kanske fanns vid försäljningen också. Viktigare att hålla en bra relation med säljaren.
B BSOD skrev:
Gummi torkar med tiden. Byta mot en ny kanske löser problemet.

Bakfall i avloppsammanhang är aldrig bra. Är det bara fel lutning på 5cm av sträckan antar jag att det är nästsn försumbart. Är det längre skulle jag fundera på hur man kan lösa det. Jag är lite osäker på hur man ska tolka din text, kanske missförstår jag längden med bakfall.

Jag skulle hellre rekommendera att gå upp till 50mm hela vägen, än gå ner till 40mm, men jag antar att det inte är så estetiskt tilltalande med 50mm....

Jag hade nog inte tjafsat med säljaren om småsaker. Småsaker som kanske fanns vid försäljningen också. Viktigare att hålla en bra relation med säljaren.
Hej,
Du tolkade rätt, det är en sträcka på ca 5-<10 cm genom väggen där det inte är någon lutning och svagt bakfall. Det är sträckan i väggen där det först blir 50 mm, df jag tänkte att jag kanske kunde åstadkomma lite lutning och genom att föra 40 mm röret genom nippeln till nivån där röret viker av 90 grader och åter får korrekt lutning.
Men verkar som att första sak är att testa att byta gumminippeln.

Nej, har absolut ingen lust att tjafsa om småsaker, var dock osäker på hur stort detta problem är som novis. Men verkar som att det inte borde vara något större problem att lösa det baserat på era svar.

Mvh Casper
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.