Hej
Mitt badrum har både kakel och klinker men tyvärr lutar klinkergolvet inte helt rätt då det alltid blir en vattenpöl ett par decimeter från golvbrunnen. Har funderat över hur jag ska komma till rätta med det, bila bort nuvarande klinker och lägga in nytt (jag har elvärme under), lägga en snygg mosaik över klinkern på det område som lutar alltså i den delen där duschen är. Ja lite funderingar men det finns förmodligen fler förslag??

mvh/kenth

Bilar du bort klinkern, så måste du tyvärr göra om hela badrummet. Det går inte att skarva tätskiktet vid väggen.

En svacka så nära golvbrunn, där fallet skall vara som störst, tyder på att en klåpare varit i farten.

Det skulle ev. kunna gå att fixa genom att lägga på ny klinker på den gamla, men för att detta skall vara OK, så måste det vara fall vid tätskicktet under nuvarande klinker.

Jag har ingen erfarenhet av detta själv, utan citerar vad jag läst i andra trådar i samma ämne.

Hur gammal är vägg/golvbeklädnaden?

Det är säker över 10 - 15 år sedan, före min tid. Men du säger att det måste vara ett sådan fall under nuvarande klinkers men om jag lägger nytt tätskikt där det nu har fel lutning och gör alla åtgärder som skall göras i ett våtrum så borde det väl lösa problemet tycker jag?

mvh/kenth

Om du gör som du beskriver så blir det dubbla tätskikt, vilket inte är att rekommendera.
Det är inte tillåtet enligt de branchregler som finns.

Om det är fall i nuvarande tätskikt så skall det inte bli någon kvarstående pöl. Den bör försvinna efter en lite tid, säg 20 min. Om vattnet däremot blir kvar, så kan du i princip vara säker på att fallet är felaktigt även vid tätskiktet.

OK, vad är rådet att göra? Bila bort klinker och nedersta kakelraden och därifrån börja om på nytt med primer, flytspackling, tätskikt osv?

mvh/kenth

Går inte att bara byta nedersta raden, då får du aldrig tätskiktet ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.