Hej!

Har precis haft turen att få tag på en hyresrätt i Stockholm. Har grejer jag vill ordna med, bland annat lägga golv. Den tidigare hyresgästen berättade att det är fel lutning på diskbänken vilket gör att när man diskar och det samlas vatten på diskbänken så rinner det över kanten, ned på skåpen och på golvet om det blir mycket vatten på kanterna.

Går redan nu se att skåpluckan har fått i sig en del vatten och expanderat och spruckit upp. När vi skrev över lägenheten så påtalade tidigare hyresgästen det här för värden och kommentaren då var "men då måste man ju göra om hela köket", dvs han är inte så sugen på att åtgärda problemet.

Det är en privatvärd och jag hade turen att få ta över lägenheten av en bekant så jag har inte så stor lust att stöta mig med värden, så jag undrar om det är något jag kan justera på egen hand? Stommarna är av någon IKEA/Marbodal typ. Funderar på om man skulle kunna trycka in en kil eller så mellan diskbänk och stomme och på så vis få upp bänken i rätt vinkel. Vad tror ni om det?
 
Det funkar säkert att peta in t.ex några bitar masonit mellan skåp och diskbänk. Kolla först om diskbänken är limmad eller skruvad. Är den limmad bör du definitivt kolla med värden först eftersom skåpen kan pajja när du lossar den.

Är det en gammal bänk kan den gå upp bakom kaklet som kan skadas när du vinklar om bänken
 
Lägg gärna upp bild. Sen är det ju ganska stor skillnad på Ikea och Marbodal vad gäller utförande och kvalité. Om du behöver byta ut eller komplettera kan det nog vara bra att veta vilket det är.
 
Du får gå upp i vasken så sätter den sig nog. ( Detta är bara delvis ett skämt )
 
Gjorde ett litet test häromdagen där jag hällde vatten på kanten och lyfte bänken så mycket jag vågade och orkade och det hjälpte inte dessvärre. Så gissningsvis så hjälper det inte att peta in något för att komma upp.

Kan fota senare idag och lägga upp. Väldigt oklart vad det är för stomme, det finns inga klisterlappar i stommarna så inga ledtrådar där. Brormin trodde det var Marbodal, men eftersom det saknas lappar var han tveksam (de brukar tydligen skylta med sånt ganska friskt).
 
kanske enklast lyfta upp hela skåpet från sockeln? Lägga ett par kilar där? Se bara till att avloppsrören inte delar på sej.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.