Hej! Vi har just totalrenoverat vårt badrum på 2:a vån i trähus, byggt 1943. Gjorde all rivning och underarbete till tätskikt själva och var mycket noggranna med att följa alla regler. Mätte precis ALLT, så vet att tex rören stod upp minst 4cm ovan golv och 6cm från vägg etc etc. Enda avvikelsen är att inkommande vattenrör kommer upp ur golv 4m från duschplatsen. Tätskikts- kakelmannen gjorde ett fantastiskt jobb. Sen kom rörmokarn och jag är rädd att han:
1) kapat rören för nära golv och alltför våldsamt. Kapade med kniv och inte såg. Ser verkligen demolerat ut och är rädd att tätskiktet skadats. (Ardex tricom system)
2) ser ut som avloppen är kopplade fel väg- vattnet/skräp kan fastna i skarvarna. Hur kan man rensa då kopplat så? Är det ok?
3) Därtill kapade rörisen plastskalet på inkommande vattenrör så att tätakiktsmanschetten skadats.

Är allt detta acceptabelt enl. byggregler i Sverige? Skulle ni rekommendera att anlita en besiktningsman eller godta rörisens förslag att täta med silikon? Skulle vilja ha allt korrekt utfört då det kostat mycket samt med tanke på eventuella skador/försäkringsärenden i framtiden. Mvh, Jannice
 
  • Skadat golv nära rörinstallation med synligt brutet tätskikt och ojämna kanter i ett nyligen renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grovt avklippt rör som sticker upp ur ett badrumsgolv med synliga skador på tätskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto som visar rör urklippt genom golv med synlig skada på tätskiktet runt röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på avskuret vattenrör med synliga skärkanter och potentiell skada på tätskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden. "Fel" ordning på rören. Detta tror jag är OK. Man har ju ex. dubbelmuffar med muff åt båda håll ibland.

Jag förstår inte riktigt vad vi ser på bild 1 o 2, vad skall anslutas till det sönderhackade röret på bild 1?
Vad är det vita räfflade vi ser på bild 2?

Bilden med kopparröret. Själva tätskiktet ser väl OK ut, det är tätat mot rörets plastbeläggning. Vatten kommer inte att kunna tränga med förbi genomföringen och ut i golvet. Däremot så kan ju vatten tränga in mellan koppar och plastbeläggning. Det är lite finessen med de här rören, det kan ledas ev. läckande vatten innanför skalet, där det droppar ut i ett kopplingsutrymme, som skall tåla lite vatten. Lite som PEX röri rör system.

Det hade formellt varit lite bättre om rören hade fått komma upp i en klack, så de inte låg i golvnivå.
 
Kan det vara en riktig rörläggare som kapar rör på det viset? Betvivlar det starkt! Det ser inte klokt ut.
 
Hmm, ser ju kosmetiskt inte jättefint ut men tekniskt så skall det nog gå att få tätt med flänsar för toaletten. Dock ser det ut som det saknas en wc stos som är föreskrivet av säker vatten som skall ligga under tätskiktet där manschetten sluter tätt runt. Kan nog bli en avvikelse på det.
 
Och så finns det dom som undrar varför jag envisas med att göra allt själv. Jävla klåpare
 
  • Gilla
  • Haha
Per_Eriksson och 5 till
  • Laddar…
Har inga svar på dina frågor, men jag vill bara säga "fy fan". Hade det varit mitt badrum så hade jag blivit helt tokig. Vem knivmördar ett rör på det viset? Ser ut som att en tvååring har gjort det.
 
Krilleman
Tråkigt!

Sanningen är den att golvanslutninge (den vita med fläns) till avloppet under tvättstället är felmonterad. Flänsen ska sitta under tätskiktet om man ska använda denna variant. Men ett 75mm avloppsrör som sticker rakt upp ur golvet är precis lika godkänt. Då använder man korrekt gummibussning (Orange från Faluplast) med fördel! Den passar direkt i slätänden. Men nu har ju din röris kapat röret för kort helt i onödan...

https://www.jafo.eu/produkter/anslu...ingsstosar/product/anslutningsstos-gas-40-75/

Skärmdump av produktbeskrivning för RSK 3106700 golvanslutningsstos med anvisning om montering innan tätskikt appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Beträffande avloppet så är det tillverkaren på den delen man ser ner i röret från Pipelife, Smartline.

Helt korrekt att man får sätta den åt det hållet! Men det ser ut att bryta lite väl mycket i skarven.

https://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=100

9f7b929e98ee25ff6c9d797151d07b2e_150x150.jpg
 
Ok, så rördelarna är avceptabelt kopplade. Tack för detta.

Bild1-2 är bägge handfatsavloppet. Med och utan stos i. Den vita räfflade är stosen. Läste själv också om att just den är tänkt att monteras under tätskikt. Har ingen bild av wc avloppet för där är nu stolen fastlimmad och liknande stos mot golvet ses i luckan bakom stolen. ”skräp” rördelarna från wc avloppet såg lika hemska ut så antar det ser lika ut där... ja suck!!! Jag har varit och ÄR mycket olycklig över detta. När badrummet äntligen skulle vara klart. Frågan är hur vi skall gå vidare. Skulle ni anställa besiktare och går det månne att fixa utan att riva upp hela golvet igen? Fattar inte varför de kapat så!!!

Bild 4: tätskiktet var lagt runt plastdelen ja. Men sen bröt rörisen bort plasten- skala av röret in i golvet. Så nu är det ju inte tätt där. Kan skicka bild på hur tätskiktet är lagt. Jag är mycket tveksam om det håller tätt... Och räcker silikon som lösning?!?
 
  • Två handfatsavlopp på badrumsgolv, ett med vit räfflad stos, omgivna av tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två handfatavloppsrör med och utan räfflad stos på ett våtrumsgolv med tätskiktmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de bilderna ser det inte ut som det sitter rörmamschetter men de kan tillkommit i senare skede.

Jag skulle definitiv inte erlägga full betalningen eftersom det ej kan anses fackmannamässigt gjort. En besiktningsman kan vara bra men kostar pengar, ta diskussionen med rörfirman innan, du har ju perfekt dokumentation.

Riskerar bli världens dyraste såg för rörfirman...
 
Och ja- klack var planerad men det ena röret var för kort så det gick inte. Då skulle skarven gjutits in... är 4m långt rum så blev massa! flytspackel. Därtill kan jag ju tillägga att jag kollat bilder och alla rör är med läppen motströms. Konstigt i min värld med tanke på smuts och svårt att rensa i framtiden... ska ta en diskussion med rörmokarn nästa vecka. Hoppas vi hittar en lösning utan för stor tvist.
 
Chis 11- ja rörmanschetter sattes först. Han kletade massor där. Då var jag hemma och kollade allt hehe. Ja, jag hoppas hoppas det löser sig! Ska också fixa ALLT jag bara kan själv hädanefter! Att hitta bra hantverkare är som att vinna på lotto!
 
  • Våtrum med installerade rörmanschetter samt tätskikt och isolering på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörmanschetter skall väl sättas efter våtrumsfolien..?
 
Staffans2000
På den understa bilden i inlägg no:1 Glipar det minst 5mm! Hur mycket våld krävs det för att deformera röret så mycket? Har fanskapet hackat av tvättställsavloppsröret? Och hur har det gått med tätskiktet efter den behandlingen? Tvivlar inte ett dugg på att det var ett proffs i farten. Att inneha en utbildning är ingen som helst garanti för ett bra jobb. Inkompetenta personer finns i alla yrken, så var glad för att hans brorsa hjärnkirurgen inte skall operera bort din hypofystumör.

Staffan "den felfrie"
 
Jag skulle inte brytt mig om hur skarven sitter, rören är gjorda för att lösa sånt. Tex så är det ofta inte tillräckligt med vatten eller för stort fall för att spola en välutförd toalettsittning hela vägen till kommunen ledning. Det kommer att stanna i röret på vägen och lösas vid nästa spolning/dusch. Har aldrig hört att någon uppbackning skett pga att något satt sig i skarven. Dock så vill man nog inte helst okulärt besiktiga rör oavsett om de är vända åt ena eller andra hållet. Sitter äckel på väggarna av röret oavsett. Det är stosen som är till för att lösa luktproblematiken pga sketna rör så den måste sluta tätt
 
P ponper skrev:
Rörmanschetter skall väl sättas efter våtrumsfolien..?
Absolut, de skall sättas efteråt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.