Hej alla kunniga!
Jag lämnade in vår Stiga "multiclip" gräsklippare (modell 5234, typ MCS 504) på service i våras och bad dom också slipa kniven till den. Att slipa en sån kniv var inget man gjorde längre enligt verkstaden utan det blev billigare att bara byta den mot en ny påstod dom vilket jag lät dom göra även om det kändes slösaktigt med jordens resurser...

Men efter detta så är det som att den inte längre finfördelar och sprider ut gräsklippet utan det samlas i långa strängar på gräsmattan som jag efteråt får räfsa upp.

Min fundering är att verkstaden bytte till fel knivmodell, en utan "multiclip"... Vad tror ni, se bilden dels på gräsmattan efter klippning och dels på bilden på kniven (jag kommer tyvärr inte ihåg hur originalkniven såg ut men jag har för mig att den hade som "vingar"...).

grasmatta-rander.jpg

kniv.jpg

Cheers!
/Rikard
 
Det där ser definitivt ut som en mulcher/multiclipkniv
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Det ser däremot ut som om gräset varit för långt och klippts för kort på en gång.
 
Krilleman
Klippa gräs nu? ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Är kniven felmonterad eller är den vändbar ? slipa en sådan kniv är inga problem,se bara till att den blir i balans
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Sitter inte kniven monterad upp-och-ner?
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Klippa gräs nu? ;)
Tja, med tanke på att det snart är barmark här uppe i Norrbotten om det fortsätter o regna så ;-) Nja, det var bara mer att jag kom på detta häromdagen och tänkte kolla upp det innan nästa säsong ;-)

boltis skrev:
Det där ser definitivt ut som en mulcher/multiclipkniv
Lysande, rätt kniv med andra ord!

boltis skrev:
Det ser däremot ut som om gräset varit för långt och klippts för kort på en gång.
Nja, jag hade en riktig lyxsommar förra året och tog ledigt hela sommaren så jag klippte nog 2-3 gånger i veckan. Visserligen växer det så det knakar men det var nog inte så långt...

fahlis skrev:
Sitter inte kniven monterad upp-och-ner?
Ahaaaaa....(!) Dääär kanske det hela ligger! Jag har kikat i manualen till klipparen och det enda som står där är att kniven ska monteras så att den "stansade Stiga-logotypen sitter uppåt mot knivfästet, ej mot gräset". Tyvärr ser jag ingen logga på bilden där, jag får kika närmare på maskinen när man plockar fram den ur dess vinterdvala.

Har försökt 'googla' bilder men hittar inga bra som visar hur det ska se ut, men som sagt - jag får väl kika närmare på den till våren sen. Lustigt att dom skulle montera den fel väg (auktoriserad Stigaverkstad), jag hade trott mer på beställt fel kniv :)

Cheers alla!
/Rikard
 
Lite svårt att se på bilden, samtidigt som jag inte är helt säker på min sak, men är inte kniven lite för liten?
På min klippare (åkklippare) så når kniven nästan hela vägen ut till kåpan.
Utan att orka kolla upp det just nu så skulle jag chansa på max 5-10mm ifrån, och jag tror att jag har rätt kniv på.
 
Jag får samma resultat när uppsamlaren blir full.
Fick veta av en greenskötare att AAAAALDRIG klippa mer än 1,5 cm åt gången med mulcher.
 
Lostmoose skrev:
Lite svårt att se på bilden, samtidigt som jag inte är helt säker på min sak, men är inte kniven lite för liten?
Hmmm, deeet är ju också en bra teori. Jag ska i helgen ta mig ut i förrådet och försöka plocka fram klipparen och titta.


Darth Peter skrev:
Fick veta av en greenskötare att AAAAALDRIG klippa mer än 1,5 cm åt gången med mulcher.
Jag klippte så ofta som 2-3 ggr per vecka förra sommaren med trots det var det mer än 1,5 cm som klipptes av varje gång, ska jag klippa när det bara vuxit maximalt 1,5 cm så känns det snudd på att jag måste klippa dagligen för det växer - ja som gräs. Jag kanske har för god jordmån/gödslar för mycket ;-)

Jag har ägt den här klipparen i typ 6-7 år och aldrig haft det här problemet tidigare när vi klippt här hemma, utan det uppkom efter service/knivbyte så något är knas, fel eller felmonterad kniv är teorierna än så länge :)

Återkommer till helgen.

Cheerio!
/Rikard
 
Well... Har tagit mig in i friggebodan och lyckats komma åt klipparen - jag tror dock att kniven sitter rättvänd, tittar man på den och en del principskisser som finns på nätet över hur denna "multiclip" fungerar så är det en liten "spoiler" på "baksidan" av bladet som ska vara vänd uppåt och det verkar stämma:

kniv2.jpg

Principskiss:

kniv3

Däremot funderar jag mer nu på om det är fel kniv, som Lostmoose här noterade så känns kniven väl så liten - det är hela 2 cm mellan dess ytterspetsar och innersidan på kåpan - dvs den kunde vara snudd på 4 cm bredare(!) Det verkar ju smått knasigt, dels slösar dom ju med material vid tillverkningen av den där kåpan och dels klipper den ju inte lika brett då... Jag hittade en bild på nätet på undersidan av en liknande klippare och där ser kniven ut att gå mycket närmare kåpan:

kniv4

Kniven är 45,5 cm bred men det skulle ju utan problem rymmas en som är 48/48,5 cm...

Det blir nog att slå en pling till Stiga själva till veckan och fråga - men undrar om man inte är mysteriet på spåret nu smile.gif
/Rikard
 
Hmmm... bilderna vill inte hänga med - provar med en alternativ teknik, principskissen först:

kniv3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen undersidan:

kniv4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Rikard
 
Jämför med den gamla kniven
 
Elkludde skrev:
Jämför med den gamla kniven
Tyvärr har jag inte kvar den då jag lämnade bort klipparen till en (auktoriserad) Stigaverkstad för service och knivbyte förra sommaren... Jag kommer heller inte ihåg riktigt hur den gamla såg ut men jag tror inte det var ett sånt "glapp" mellan kniven och kåpan.

/Rikard
 
rikard454 skrev:
Tyvärr har jag inte kvar den då jag lämnade bort klipparen till en (auktoriserad) Stigaverkstad för service och knivbyte förra sommaren... Jag kommer heller inte ihåg riktigt hur den gamla såg ut men jag tror inte det var ett sånt "glapp" mellan kniven och kåpan.

/Rikard
vilken modell på klipparen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.