Hej !

På vårt hus inredde de vinden och tilläggs isolerade taket 1962. Men det verkar som om de missat lite med luftspalt vilket medfört att en del råspont har blivit missfärgat dock ingen röta än. Om det hade varit mycket röta, skador pga detta går det då som dolt fel? Eller har man som köpare undersökningsplikt även fast det innebär att man får göra åverkan på innertaket för att kunna se detta?
 
Troligen inte. På ett såpass gammalt tak får man frövänta sig att det kan finnas fel.
 
Jag tror inte att det kan betraktas som dolt fel att det saknas luftspalt. Väldigt mycket som betraktas som riskkonstruktioner nu var OK tidigare och sånt betraktas inte som konstruktionsfel även om det strider mot dagens normer.
Om det hade varit röta till följd av det - det är jag också tveksam till om det kan ses som dolt fel, eftersom det brukar tas hänsyn till vilka sorts skador man har kunnat förvänta sig med hänsyn till byggnadens ålder och typ, oavsett om de har gått att upptäcka eller inte. Fuktpåverkan i en 46 år gammal takkonstruktion är knappast oväntad, brukar man inte säga att ett vanligt villatak har en livslängd på c:a 40 år?
Om skadorna inte upptäcks omedelbart efter köpet kan man också få problem med att bevisa att de fanns vid köpet och inte har uppkommit senare.

Ursäkta delvis upprepning, Hempularen hann in medan jag skrev...
 
Tack för info!
Varken huset eller ägarna är purunga så vi får väl räkna med skavanker alla 3;)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.