Hej, vi har just köpt ett nybyggt hus från Älvsbyhus. Det är en entreprenör som köpt huset och sedan sålt det till oss, så vi har inte haft något med Älvsbyhus att göra.
Entreprenören har även isolerat övervåningen men det verkar inte vara rätt utfört, men jag är för okunnig för att kunna helt avgöra detta. Så jag undrar om någon kunde hjälpa oss?

Enligt Älvbyhus ska det vara ca 300mm isolering ovanför hanbjälklaget, i vårt hus verkar det enbart vara 95+95mm. Enligt Älvsbyhus ska det också vara 300mm i snedtaket, i vårt hus är det 45+95mm. Enligt Älvsbyhus så ska det vara 200mm i stödbväggarna, i vårt hus är det 45+95mm.
Skulle ni acceptera den mängden isolering eller skulle ni öka på den?
För att lägga in mer måste vi riva ner ångspärr och gles och lägga på mer underifrån, vilket givetvis är mycket arbete.

Enligt Älvsbyhus ska finnas något som de kallar en spånlåda. Jag tolkar det som att det ska vara en utsågning i spångolvet under stödväggarna för att förhindra att golvet blir en köldbrygga. Någon sådan verkar inte finnas på vårt hus (vet dock inte riktigt hur det ska se ut)
Bild på golvet vid stödväggen vid en inspektionslucka in till kattvinden:
Visa bilaga 198581

Entreprenören har valt att isolera ända upp till nock på delar av övervåningen. På den sidan så har entreprenören blockerat de två ventilerna som sitter på ytterväggen på gaveln.
Bild på isolering upp till nock:
Visa bilaga 198582
Vad jag förstår så finns det då ingen frånluft för luftspalten under yttertaket, blir inte detta ett problem med fukt?

I beskrivningen från Älvsbyhus ska det ligga en masonitskiva som första lager under luftspalten. I vårt fall verkar det ligga någon hård form av isolering, syns på bilden under:
Visa bilaga 198584
Den gula smala är alltså skivan som verkar ligga först under vindskyddsväven.

Jag bifogar även några fler bilder, ser ni andra saker att anmärka på?
Visa bilaga 198600
Visa bilaga 198601
Visa bilaga 198602
Visa bilaga 198603
 
Den svarta skivan ser ut som asfaltboard.
Detta är väl inget fel att använda, dock möjligen lite överambitiöst i det utrymmet.

Du har inget avtal med Älvsbyhus. Därför är det väl ointressant att dom har en åsikt om hur det borde vara.
Du har ett avtal med den entreprenör som du köpt huset av. Vad står det i detta avtal? Har entreprenören utlovat en visst utförande på isoleringen?

Om faktiskt utförd isolering inte överensstämmer med vad som avtalats så kan du reklamera till entreprenören annars inte.

Entreprenören har, som jag tolkar det, köpt ett hus Älvsbyhus och sedan kan han göra precis vad han vill efter det.

Det avgörande är vad han lovat dig (som går att bevisa).

Om du tror att det är felgjort så ta dit en besiktningsman och låt han ge ett utlåtande.
 
Redigerat:
Det där ser bra gjort ut tycker jag av vad man kan se på bilderna. Det finns vissa energibestämmelser för u-värde som säger hur mycket isolering man måste ha i nybyggen. Är huset uppfört med kallvind och isolerat i efterhand borde det vara frågan om en renovering och inte ett nybygge och då gissar jag att det inte finns några krav på u-värde.

Vill du ha mera isolering kan du bygga på på insidan av plasten. Grundregeln är att max en tredjedel av isoleringen får komma på varma sidan av plasten.
 
Det jag undrar över är inte asfaltsboarden som ligger utanför stödäggen, utan den gula skivan som syns lite under yttertaket. Det är den som jag undrar är korrekt?
Interiör av takkonstruktion med svart asfaltsboard, gul skiva under yttertak och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och är det ingen som vet hur det ska vara med ventilationen av luftspalten? Om det är isolerat upp till nock som på mitt hus så finns det som jag förstår ingen frånluft där. Kan det vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.