Hej, undrar om rörmokaren verkligen har kopplat in vår golvvärme på rätt sätt. Golvet blir hyfsat varmt, men orkar inte när det det blir riktigt kallt. Jag tycker det ser jättekonstigt med inkopplingen, se bild som visar hur det är kopplat idag. Värmevattnet kommer alltså in på det nedre röret, och den kalla returen går tillbaka på det övre röret. Borde det inte vara tvärsom? Tacksam för alla svar som kan bringa lite klarhet i detta!
 
  • Uppkoppling av golvvärmesystem med rör, ventiler och mätare, pilmarkeringar visar vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det varma vattnet borde gå in på det övre röret då du har begränsningstermostaten där.
 
Oavsett inkoppling , väldigt klena rör där som matning , blir liksom inget flöde att tala om , vart går rören in genom väggen
 
H hjac skrev:
Hej, undrar om rörmokaren verkligen har kopplat in vår golvvärme på rätt sätt. Golvet blir hyfsat varmt, men orkar inte när det det blir riktigt kallt. Jag tycker det ser jättekonstigt med inkopplingen, se bild som visar hur det är kopplat idag. Värmevattnet kommer alltså in på det nedre röret, och den kalla returen går tillbaka på det övre röret. Borde det inte vara tvärsom? Tacksam för alla svar som kan bringa lite klarhet i detta!
Vilka pilar är det som gäller? Förbigången med t-röret är helt åt skogen! Det mesta lär gå den vägen!
 
J jonaserik skrev:
Oavsett inkoppling , väldigt klena rör där som matning , blir liksom inget flöde att tala om , vart går rören in genom väggen
Jo, jag vet, men tyvärr inget som jag enkelt kan ändra på.
 
Syns inte på fotots överkant , men verkar som det även är en baypass där,. ett foto lite högre upp är bra.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vilka pilar är det som gäller? Förbigången med t-röret är helt åt skogen! Det mesta lär gå den vägen!
Pilarna visar som det är kopplat idag. Dvs det varma tilloppet möter den kalla returen från golvvärmen, åker upp i bypassen, och delas sen mellan returen till pannan och tilloppet till golvvärmen. Helt knasigt tycker jag.

Bypassen är väl till för om begränsnings-termostaten stryper helt.
 
H hjac skrev:
Jo, jag vet, men tyvärr inget som jag enkelt kan ändra på.
Vad menar du med inte ändra , var kommer rören ifrån. ett 2-rör med radiatorer och bara kopplat på rakt av någonstans. Var det inte en röris som gjort det.
 
J jonaserik skrev:
Syns inte på fotots överkant , men verkar som det även är en baypass där,. ett foto lite högre upp är bra.
Jo, det finns en bypass i själva golvvärmen också. Men den är ju satt ur spel om termostaten stryper, därför behövs bypass även före termostaten gissar jag.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med inte ändra , var kommer rören ifrån. ett 2-rör med radiatorer och bara kopplat på rakt av någonstans. Var det inte en röris som gjort det.
Den här golvvärmen är nybyggd i ett nyligen inrett garage där vi tog de befintliga radiator-rören för att mata golvvärmen. Dessa rör ligger under golv genom halva huset och är inte åtkomliga utan ett stort ingrepp. De matar även golvvärme i ett duschrum på väg fram. Rörmokaren byggde bara den nya golvvärmen och lyckades förväxla rören vid inkopplingen tror jag.
 
Så jag tror man bör byta plats på rören och ta bort kopplingen mellan dem, men jag är inte vvsare
 
H hjac skrev:
Den här golvvärmen är nybyggd i ett nyligen inrett garage där vi tog de befintliga radiator-rören för att mata golvvärmen. Dessa rör ligger under golv genom halva huset och är inte åtkomliga utan ett stort ingrepp. De matar även golvvärme i ett duschrum på väg fram. Rörmokaren byggde bara den nya golvvärmen och lyckades förväxla rören vid inkopplingen tror jag.
Växla bara som sagt fram och retur och bort med kortslutningen den behövs inte och vill du ha något där sätt en ställbar tex en sån som sitter på radiatorreturer. Det är ju ett enkelt jobb du kan göra själv eller kanske hellre få gjort som reklamation mot rörmokaren. När det som du skriver räcker i stort till som det är kommer du lyckas om det läggs rätt.
 
Ja det är felkopplat. Dessutom ser rören ut att vara underdimensionerade.

Och varför är bypassen där? Har ni ett-rörssystem?
 
Tack för alla svar. Ska koppla om så får vi se vad som händer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.