Hej!

Vi håller på att renovera köket. Huset är gammalt, går att spåra iallafall bak till 1600-talet. Innan jag beställde köket hos Ikea anlitade jag deras mättjänst just för att jag är dålig på sånt. Inga konstigheter framkom mer än att det står med att det skiljer 7 cm i takhöjd (efter att jag påpekat det..).

När vi skulle fästa upp stommarna på skenan märker vi att vinkeln i det hörn där vi ska ha hörnskåp är mer än 90 grader. Skenan behöver byggas ut ca 7 cm på drygt 2 meter vägg. De har även missat att notera vatten- och avloppsrör som nu är i vägen för stommen.

Vad gör man i ett sånt här läge? Kan man inte förvänta sig att de ska ha koll på en såpass viktig sak? Jag var i kontakt med Ikea och deras enda förslag var att de kommer ut om några veckor och mäter igen. Att vara utan kök en månad till med två hungriga tonårspojkar och en liten ettåring känns ganska hopplöst.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Jo dom ska göra rätt men nu får du mest troligt lösa det själv tyvärr…
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo dom ska göra rätt men nu får du mest troligt lösa det själv tyvärr…
Knappast.

Från https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/services/installation/installation-av-koek-pub3123f0b9

Det är viktigt att måtten är rätt från början, när du ska installera ett nytt kök. För att vara säker på att alla mått stämmer, boka mätning med vår samarbetspartner, så får du hjälp med att mäta upp köket. Med en korrekt mätning av köket kan du känna dig trygg när du går vidare med att planera och rita hur köket ska se ut, eftersom vår samarbetspartner tar ansvar för måtten*.

I mätningen ingår planritning med följande:

  • Längd, bredd, höjd
  • Placering av dörrar och fönster
  • Vinkelmått på väggarna
  • Placering av vatten, avlopp, gas, element, ventilation, trummor, väggfasta inventarier, samt strömbrytare som kan hindra köksplanering
Tänk på!

  • Mätning av bänkskiva ingår inte i tjänsten
  • Köket behöver vara redo för mätning (se till så att de delar som ska mätas är fria för mätverktyg)
  • El måste normalt anpassas efter din nya köklösning och ritas därför inte ut
Pris: 1295:-

*Vår samarbetspartner tar ansvar för måtten så som köket ser ut på mätplatsen vid tillfället, det som visuellt går att se och mäta. Om förändringar sker i köket efter mättjänsten, till exempel rivning av kakel, flytt av vägg osv kan det påverka måtten. Mätningen dokumenteras med foto och faktiska mätresultat.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ja, Ikea har inte mätt. Det är väl den som mätt du ska vända dig till?
 
  • Gilla
  • Haha
leidan och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, Ikea har inte mätt. Det är väl den som mätt du ska vända dig till?
Fast avtalet och betalningen är ställt till Ikea. Det var därför jag vände mig till dem i första hand.
 
  • Gilla
ulsa och 3 till
  • Laddar…
Ska du montera själv?
Sådana vinkalar är ingen ovanlighet och de fixar ju snickarna utan problem, kanske därför de inte tecknade ner, de kommer inte påverka om de passar eller inte. Eller hade de påverkat hur ni designade köket? Att de inte märkt ut vatten- och avloppsrör, hur kunde ni då göra en ritning på diskho?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Om det diffar så mycket att skenan behöver byggas ut 7 cm på drygt 2 meter vägg är det nog ingen idé att mäta om igen, tyvärr... Jag hade nog försökt regla upp väggarna så rakt som möjligt. Då får man även möjlighet att rätta till avlopp etc som inte låg rätt? Efter det hade jag mätt upp igen. Man kan ju också hänga upp skåpen utan skena, men det kan bli mycket strul längre fram med dörrar som går i varandra o.s.v.
 
  • Gilla
skugge och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha alla detaljer låter det det trots allt som att det är sådana detaljer man löser när man sätter köket.
Är det snett och vint så får man anpassa utifrån det. Har t.ex. kapat en skena för att få ut den i hörnen och sedan ett "glapp" på mitten bakom ett skåp, enkelt sätt att förlänga en skena.
Vem ska bygga köket?
 
  • Gilla
Vangard! och 1 till
  • Laddar…
4 4mamma skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera köket. Huset är gammalt, går att spåra iallafall bak till 1600-talet. Innan jag beställde köket hos Ikea anlitade jag deras mättjänst just för att jag är dålig på sånt. Inga konstigheter framkom mer än att det står med att det skiljer 7 cm i takhöjd (efter att jag påpekat det..).

När vi skulle fästa upp stommarna på skenan märker vi att vinkeln i det hörn där vi ska ha hörnskåp är mer än 90 grader. Skenan behöver byggas ut ca 7 cm på drygt 2 meter vägg. De har även missat att notera vatten- och avloppsrör som nu är i vägen för stommen.

Vad gör man i ett sånt här läge? Kan man inte förvänta sig att de ska ha koll på en såpass viktig sak? Jag var i kontakt med Ikea och deras enda förslag var att de kommer ut om några veckor och mäter igen. Att vara utan kök en månad till med två hungriga tonårspojkar och en liten ettåring känns ganska hopplöst.
Jag är hantverkare och har satt upp ett flertal ikeakök. Vad har jag lärt mig? Skenorna funkar jättebra när köket sitter på EN vägg, ALDRIG förbi ett hörn, det finns inte ett enda hörn som är i närheten av 90 grader. Eller så riktar man upp väggarna innan med otrolig precision på alla ledder, då blir köket ok även förbi ett hörn men, helst utan skenor!
 
  • Gilla
Pellepilot1
  • Laddar…
L Lellemars skrev:
Jag är hantverkare och har satt upp ett flertal ikeakök. Vad har jag lärt mig? Skenorna funkar jättebra när köket sitter på EN vägg, ALDRIG förbi ett hörn, det finns inte ett enda hörn som är i närheten av 90 grader. Eller så riktar man upp väggarna innan med otrolig precision på alla ledder, då blir köket ok även förbi ett hörn men, helst utan skenor!
Det där måste väl ändå vara en kraftigt pessimistisk överdrift?
Jag har vart inblandad i en handfull montage av Ikeakök på skena, samtliga har passerat minst ett innerhörn och samtliga har fungerat utan problem.

Senast förra veckan monterades detta:

Ett nyligen monterat Ikea-kök utan frontpaneler visar vit skåpstruktur längs väggarna i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har också kompenserat med skenan och lagt under, man kan då också få lägga extra distans i nerkant på skåpet.
Så håller med om att innerhörn med mindre avvikelser är lätta att justera vid sättning av skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.