Hej experter!
Igår fick jag ett brev från Skatteverket att det är dax att skicka in fastighetsdeklaration.
När jag går genom deklarationen inser jag att det är ganska mycket som är fel. För exempel, förra ägaren har inte skrivit i förra deklarationen att han har bytt tak, renoverat köket, badrumet och har bytt panel på fasaden.
Dessutom har han skrivit att boytan är 125kvm och när jag mäter huset, det är faktiskt 173kvm. ( jag är ganska säker att jag har mät rätt)
I biyta har han skrivit att det är 14 kvm och det är fel. för att hela källaren räknas som biyta och det är faktiskt 53 kvm
Varför tror ni han har skrivit fel?
Var han bara slarvig eller ville han inte betala så mycket skatt?
Påverkar inte dessa faktorer priset om vi skulle sälja huset?
Vad ska jag göra? Ska jag rätta till allt i deklarationen nu eller?
Tack ska ni ha
 
Rätta till felaktigheterna och skicka in.
 
  • Gilla
Staffan565 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är nog rätt vanligt bland de generationer som levt med fastighetsskatt att man ”släpat” med att uppdatera areauppgifter och renoveringar. Är ju inte så lång tid vi haft taket på avgiften och det är väl många som tänker att avgiften kan förändras eller i vartfall höjas.

Själv har jag uppdaterat alla dessa uppgifter, tänker att det är viktigt ifall något händer att iaf ha rätt area. Men det är ju en kalkylerad risk att få tusenlappar högre avgift ifall fastighetsavgiften ändras i framtiden, lär vara svårt att återkomma och vilja degradera husets standard 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.