Hej jag har ett nytt byggt hus, och har 3 fas 20A säkringar,
Hur mycket kan jag få ut max WATT samtidigt?
För idag har jag bara led belysning och alla vitvaror är A++ och A+++ och en nibe F750
Nu har det hänt flera ggr att vi har som exempel , diskmaskin , ugnen, tvättmaskin, nibe, och en platta på spisen, så går en säkring sönder, är det normalt?
 
Är det en säkring som går , eller är det en av de inkommande säkringarna som går?
 
Låter som att det skulle kunna vara felbalanserat, de tunga förbrukarna ligger på samma fas.
 
Som svar på frågan:

Effekt (W) räknas ut som spänning x ström. Att man har trefas komplicerar beräkningen lite. Men förenklat (och korrekt) så kan du alltså ta ut 20A * 230V = 4 600W (4,6 kW) från varje fas.
 
Vilken belysning du har spelar ingen roll det blir så lite effekt att det knappast märks, vitvarorna är det nästan samma sak med. Det som drar mycket ström när dom används är just dom som du räknade upp. Diskmaskin tar 10 A när den värmer vatten, likaså tvättmaskin, torkskåp/tumlare, kupevärmare, spisplatta, kaffekokare, micro, vattenkokare. Även NIBEn som är en frånlufts VP behöver ett rejält tillskott av el när det är kallt säkert minst 10 A per fas. Lösningen KAN vara att flytta någon av belastningarna till en annan fas. Samt lära sig vad man kan köra på samma gång. och som ett sista alternativ höja huvudsäkringen.
 
Samt kolla om det är en effektvakt ansluten på Niben.
 
O
Frågan är om inte diskmaskin, ugn, tvättmaskin ligger på samma fas....
Åtminstone några av dessa ligger nog på samma fas... sedan kommer spisen, den ligger på alla 3 faser sedan värmen åxå på 3 faser....
Låter som fullständigt normalt att en säkring går...
 
Låter som samma bekymmer som i vårt hus. Dvs stora förbrukare på samma fas. Skall ta hem en elektriker i vår sin får kolla över elen. Nu är vårt hus drygt 20 år gammalt, men i ett nytt hus skulle jag inte acceptera detta.
 
E
Reklamera till elektrikern eller husbyggaren. Fasta enfas storföbrukare ska fördelas jämnt över faserna. T.ex diskmaskin, ugn, tvättmaskin, torktumlare. Alla enfasförbrukare som på något sätt värmer nånting.
 
Har ingen nödig kännedom ang. el, men nybyggt hus då är det väl en modern central med brytare (säkringar) som om dom sitter bredvid varandra så blir det väl per automatik olika faser. alltså fas. 1,2,3,1,2,3,1,2,3 osv.
Jag undrar som jag skrev tidigare finns det effektvakt på Niben för annars så är väl risken stor att det inte spelar någon roll hur fördelningen är på vitvaror mm när pannan drar igång sina elpatroner.
 
Redigerat:
E
Ja fasföljden på säkringarna är 1,2,3,1,2,3 osv. Men det är ju fortfarande upp till installatören att fördela storförbrukarna jämnt över de tre faserna.
 
E
säkr. - fas - grupp
1 - 1 - häll
2 - 2 - häll
3 - 3 - häll
4 - 1 - VP
5 - 2 - VP
6 - 3 - VP
7 - 1 - Ugn
8 - 2 - Bel. kök
9 - 3 - Uttag kök
10 - 1 - DM
11 - 2 - Bel. och uttag sov 1
12 - 3 - Bel. och uttag tvättstuga
13 - 1 - TM
14 - 2 - TT
15 - 3 - Bel. och uttag sov 2
m.m

Gör man så så hamnar ugn, diskmaskin och tvättmaskin (de tre vanligaste enfas storförbrukarna) på en och samma fas. Det går att fördela mycket bättre än så och få det att fungera även om man inte har effektvakt till VP.
 
tack alla för hjälpen, elektrikerna är på semester, får vänta till nästa vecka,
angående Niben , vad menar du men effektvakt? 6,5 KW säger det nåt?
Det har börjat så där när det blev lite kallare, då började elpatroner gå igång?
Men ska det inte klara det också? även om elpatoner går igång?
 
En effektvakt känner av hur mycket ström som förbrukas i huset och begränsar strömmen till elpatronerna så att huvudsäkringen ska hålla.
 
elmont skrev:
En effektvakt känner av hur mycket ström som förbrukas i huset och begränsar strömmen till elpatronerna så att huvudsäkringen ska hålla.
Den används också om man vill säkra ner huvudsäkring från 25 till 20 eller 16 A enligt samma princip. En för hög huvudsäkring kostar ca 1200 kr mer per år beroende på elbolag och säkring.

Shad du verkar ha så många problem med din Nibe och nu med elen så jag skulle ha kontaktat de som har byggt huset. Ett nybyggt hus ska inte ha en massa problem. Gör om och gör rätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.