Hej!
Undrar vad som är fel på elpatron eller annat i acktanken.
Eldar med ved och har en acktank (borö 1300L) med elpatron Typ k200 ( finns på Rinkaby).

När tempen efter eldning sjunker och elpatronen ska göra jobbet, håller inte acktanken tempen på förinställda tempen på elpatron K200. När jag vrider på temp. Vredet knäpper den dock till vid aktuell temp i tanken.

Är det att byta elpatron eller andra delar. Förklara gärna hur jag går tillväga också :)

God fortsättning
Mats
 
Kolla hur många kw patroner drar när du kör med den. Kan vara trasig eller defekt eller kanske för klen för att orka. Om du byter så töm tanken och skruva bort den. Skruva sen dit den nya. Använd dock inte gummipackningen som brukar följa med som tätning utan använd lin, annars är risken stor att det blir läckage efter nåt år. Sen ber du en elektriker att koppla in den.
 
Den patronen är på 3, 4.5 eller 6kw, jag tror inte den räcker till helt enkelt.
 
Patronen kan ha löst ut på hög temp när du elda, av med plastplugg och återställ.
 
6kw ska räcka utan problem, vet ej om 3kw räcker dock.
 
min patron löser oxå ut vid högre temp.
irriterande men bara att återställa som fixar krille nämt här ovan.
 
Krilleman
Dom flesta elpatronerna har väl överhettningsskydd som normalt löser ut strax under 100º
Jag tror min löser på 96º
Återställ som fixar_krille skriver...
 
huggan skrev:
6kw ska räcka utan problem, vet ej om 3kw räcker dock.
Hur vet du hans energibehov om man får fråga? :)

Hos mig räcker inga 6kw vintertid kan jag lova och jag bor inte i norrbotten..
 
Okej, det kan jag inte vet. Tänkte inte på det, lol. Men 6kw ska klara att värma upp ett 150 kvm utan problem även om man har dåligt isolerat.
 
Ursäkta, missat inläggen under mellandagarna...
Tack för alla svar.

Hur nollställer jag isf. termostaten? Finns en gummiplugg på framsidan som kan tryckas in, där bakom finns en "knapp"...är det den?

Den har klarat av jobbet tidigare.
Kan misstänka att det ev har hänt något efter jag bytte cirkpumpen till pannan (laddomat 21). Efter det har den nog inte funkat, om jag minns rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.