Vi köpte en begagnad bil i oktober. Upptäckte nyligen att hjulen blivit totalt nedslitna på samtliga hjuls insida. Bilverkstaden sa att dem varit monterade i fel hjulinställningar. Vad bör vi/kan vi kräva av bilfirman vi köpte bilen. Har alltså haft den i vår ägo 6månader.
 
Firman kanske kan påvisa att någon förslitningsdetalj (t.ex. bussning i länkarm, glapp styrled mm) har blivit dålig efter köpet kan vara orsaken till att hjulinställningen ändrats och därigenom orsakat det onormala däcksslitaget. KKL gäller normalt inte för delar som utsätts för slitage.

Min personliga känsla är att det kan bli svårt att få positiv lösning på detta. Sen skall man väl kolla däcken oftare än 6 månader ? Jag kollar c en gång per månad. Det räcker kanske att det står i bilens handbok att man bör kolla däcken oftare än 6 månader, så har nog säljaren trumf på hand.

Läs om vad som gäller här https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-bilhandlare/ , se avsnitt 3
 
Vad är det för årsmodell och miltal på bilen?

Har aldrig hört talas om att alla fyra däcken blivit snedslitna pga felaktig hjulinställning.
 
peternicklas
Återgärda felet och gå vidare. Framhjulsinställning kan ändras om man är lite oförsiktig. Att det slits på alla fyra hjulen låter däremot konstigt. Är inte så att framhjul har hamnat bak då de var slitna på insidan. Sedan har även framhjulen fått samma slitage.
 
Vänster fram är sämst, korden syns. Men även de andra däcken är snedslitna. Bilen hade inte gått hysteriskt mycket och är årsmodell 12.
 
Kanske långsökt men bilen är inte sänkt? Men de borde ju gå o få firman att göra hjulinställningen och ni stå för däck exempel, försök o lös de snabbt innan sommardäcken blir skrot me iaf :)
 
Tråkigt nog är hjulinställning inget man kan reklamera för bara att fråga valfri verkstad/försäljare, vi köper nya transportbilar var 3e år och det första vi gör är hjulinställning då detta är inget som garanteras från fabrik (iallafall varken vw eller peugeot) samma sak med t.ex om du ska byta styrväxel, stötdämpare, hjullager osv en hjulinställning efter bytet är alltid en extra utgift och ingår inte. Plus nu har du den långa tiden i efterhand så jag skulle vilja säga att din möjlighet till kompensation är lika med 0
 
Olika hjulinställningar ger olika körupplevelser så vad som är "fel" inställning för någon kan vara helt rätt för någon annan. Känns inte som något som bilfirman ska behöva stå för. Du kan ju höra om de kan göra en gratis fyrhjulsinställning men om de vägrar skulle jag inte dra det vidare.
 
Du märker passligt till våren att vinterdäcken är slut och inte duger en vinter till så nu tänkte du att bilaffären ska kränga nya däck åt dig? Jag tycker du samtidigt ska fråga om de inte vill fylla tanken åt dig också?
 
Alltså det var vår bilverkstad (en bilmekaniker) som sa att vi borde kontakta bilhandlaren & att däck verkligen inte skall se ut så, med synlig kord på halva framdäcket efter 6mån körning med tanke hur lite bilen körs också. Han hänvisade till monteringsfel. Sökte bara tips och råd.
 
Om bilfirman har satt på begagnade däck som härstammar från en annan bil så kan du mycket väl få 4st snedslitna däck efter ett tag , det räcker med att dom har börjat bli snedslitna så fortsätter däcken att slitas likadant.
Men som förare ska man alltid kolla sitt fordon innan man åker för dagen att man har luft i däcken och lagligt mönster.;)
 
Däck tar slut fort om man har fel hjulinställning. Uppenbarligen är det rätt ordentligt felinställt i ditt fall.

Hjulinställning kan man räkna till vanligt underhåll/service. Det brukar inte vara perfekt från fabrik och kör man på dåliga vägar, många farthinder eller kör på något så blir det fel med tiden.

Vet inte om jag tycker att bilfirman har någon skyldighet att kontrollera hjulinställningarna på varje bil de förmedlar. Du får nog bekosta hjulinställning och nya däck själv.
 
Tråden är visserligen snart tre månader gammal men eftersom det är flera felaktiga och dåliga svar så känner jag mig manad att svara.

Till att börja med bör man som konsument tänka på att man alltid har tre års reklamationsrätt när man handlar från en näringsidkare. De första sex månaderna är det upp till företaget att bevisa att felet inte fanns där från början, därefter ligger bevisbördan på konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.

Man bör även tänka på att vad som är fel beror mycket på vad som avtalats vid köpet. När det gäller bilar så ska det finnas en varudeklaration där bilens skick ska beskrivas.

Är felet ursprungligt så ska företaget betala hela kostnaden och alla utgifter som det medfört för konsumenten. Alternativt om det blir för dyrt för företaget så ska köpet hävas.

När det gäller en felaktig hjulinställning så kan den bero på olika saker, exempelvis en felaktigt utförd sänkning. Antingen att man inte justerat hjulen efteråt eller att man exempelvis bara bytt ut fjädrarna.

Det är inte normalt att ett däck ska slitas så mycket på sex månader. Däremot kan det vara svårt att bevisa att felet varit ursprungligt så här i efterhand då det gått mer än sex månader. Men är bilen sänkt så kanske det går om det är så att sänkningen är felaktigt gjord. Exempelvis om de nedre länkarmarna fram inte är justerbara så måste de oftast bytas ut vid sänkning. Så har bilen sålts med för långa länkarmar i förhållande till sänkningen så var felet ursprungligen.

Sen när det gäller en sak som däck så bör man ju faktiskt kolla dom oftare än sex månader. Något sådant krav finns dock inte i konsumentköplagen utan det enda som gäller är att felet ska reklameras inom två månader från att det upptäckts.
 
Redigerat:
Plåthuset skrev:
Olika hjulinställningar ger olika körupplevelser så vad som är "fel" inställning för någon kan vara helt rätt för någon annan. Känns inte som något som bilfirman ska behöva stå för. Du kan ju höra om de kan göra en gratis fyrhjulsinställning men om de vägrar skulle jag inte dra det vidare.
Du har tyvärr fel. En bilhandlare är skyldig att upplysa köparen om sådant som kan vara relevant för köparen. Om hjulinställningen skiljer sig från vad som är normalt så är bilhandlaren skyldig att upplysa köparen om det. Med normalt i detta fall så menar man tillverkarens specifikationer.

Så har bilfirman sålt en bil med en annan hjulinställning och utan att upplysa om det så är det ett köprättsligt fel som ska åtgärdas utan kostnad för konsumenten.

Reklamationsrätten är tre år och under den tiden har man alltid rätt att reklamera och få ersättning ifall det visar sig att felet är ursprungligt.
 
ZipLock skrev:
Vad är det för årsmodell och miltal på bilen?

Har aldrig hört talas om att alla fyra däcken blivit snedslitna pga felaktig hjulinställning.
Väldigt vanligt om bilen är sänkt på ett felaktigt sätt. En del tror att man bara kan köpa en sänkningssats med nya fjädrar men ofta så räcker det inte eftersom bilarna från fabrik inte går att justera för att kompensera för sänkningen. Dvs det går inte att göra en korrekt hjulinställning utan att byta ut fler delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.