Hej alla glada!

Undrar en sak...
Har tyckt att det är ovanligt varmt hemma, även om det varit varmt ute...
Kollade på pannan, IVT 490, och där stod framledningen på 27.7 men det stod 20.0 inom parantes, vilket betyder, vad jag förstått, det värdet framledningen bör ligga kring.

Värmekurvan är på 4.5.
Alla reglagen står på max i alla rum, vilket de ska har jag fått höra.
Har provat att återställa till fabriksvärden, men fortfarande samma resultat.
Har inte märkt att kompressorn jobbar extra...men ändå så ligger framledningen mellan 25-28...

Någon som vet vad detta kan bero på, eller ska det vara så?
 
Är cirkpumpen igång (som den egentligen inte ska nu) och du har >25 grader inne blir det ju så, och även när det är så hög temp kring VP där den mäter på röret oberoende av cirkulationen.
 
Tack för snabbt svar!

Hur vet jag om cirkpumpen är igång?
Och hur stänger jag av den?
:eek:
Innetempen ligger på runt 26-27 grader....alltså får pannan samma värde, eller?

Vilka inställningar ska man ha på pannan, kurva, normal-läge eller ekonomi...och dylikt.
 
Den är säkert inte igång det sköter normalt automatiken. Kurva mm får du trimma vintertid om du behöver, du har öppet på elementen det är en bra början för detta. Som du såg inom parentes ligger börvärdet nu långt under omgivningstempen så ingen värme försöker levereras av pumpen.

Så börja du trimma till senhösten eller vintern om det är aktuellt, enkelt uttryckt jämn och tillräcklig temp inne oberoende av utetemp annars justerar man lite itaget och försiktigt. Finns säkert många trådar här du kan kolla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.