Jag var på Bauhaus och köpte färg till vår tvättstuga. Då jag inte är så bevandrad i vad man ska ha för färg betonade jag att det skulle vara till en tvättstuga, putsade väggar. Fick färgburken och åkte hem och målade för glatta livet. Har nu förstått att kanske inte latex var något vidare bra, eller?? Färgen vi köpte var Beckers latexfärg för inomhusbruk bas A halvmatt. Läser nu här på forumet om öppna och stängda färger och att det finns latexfärger som är mer öppna. Men frågan är vad det är jag har köpt och målat med. Är den öppen eller sluten. Vill INTE ha mer fukt i källaren.
 
Känner inte till Beckers färger så väl men en halvmatt stänger mer än en helmatt så du kan troligtvis stänga in fukten precis som du är rädd för. Du kan inte skriva vad som står på burken?
 
Det står på burken att det är en latexbaserad färg för vägg och tak, speciellt lämplig för vardagsrum /sovrum. Passar på trä, gips och putsade ytor. Halvmatt (20) Bas A. Står inte så mycket mer.

Om man ska få rätt saker ska man nog gå till en riktig färghandel känns det som, suck!
 
Inomhus kan det nog sitta ett tag ändå... Men man ska alltid handla hos en riktig handlare, lönar sig med tiden.
 
Det är inget fel i att använda den färgen du skriver om. Det enda man måste försäkra sig om är om det är någon större fuktvandring i väggarna. Är det ytterväggar, i källare eller under mark? Om det är ytterväggar bör du kontrollera vad den är målad med utvändigt. Om du har akryl utvändigt bör du definitivt använda dig av en "öppen" färg typ silikat för invändigt bruk. Om färgen sitter ett tag bör det inte vara några problem framöver, men om den börjar flaga ganska omgående bör du slipa/skrapa ner färgen och måla med öppen färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.