Var hos en kompis och kikade på hans tak.
Vad tusan har hänt här? Är det så enkelt att man använt fel färg?
Det har liksom blivit ett skal som sedan flagnat av...
Skadad dörrkarm med flagnad färg och synligt trä vid en texturerad vit vägg och takhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad takmålning med skalade lager och sprickor längs kanten nära taklist. Reparation behövs.
Skapa konto

Såhär ser gipsen ut...
Rör genom tak, isolering synlig, sprickor och ojämn tätningsmassa runt genomföringen. Behov av reparation eller bättring.
Skapa konto

Är det ett tak vi Ser ? Någon typ av pressad skiva som färgen släppt från ? Hur gammalt ?

Har det varit mycket fukt eller ånga i rummet?
En av mina kompisar använde tapetångare när han skulle renovera lägenheten, och plötsligt började färgen i taket flaga ner precis sådär.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ett tak vi Ser ? Någon typ av pressad skiva som färgen släppt från ? Hur gammalt ?
Gammalt, 50-tal. Tak ja.

M mrsnhp skrev:
Har det varit mycket fukt eller ånga i rummet?
En av mina kompisar använde tapetångare när han skulle renovera lägenheten, och plötsligt började färgen i taket flaga ner precis sådär.
Sovrum och hall är det. Kan det vara varmvattenrör ovan som gör detta, neeee?

Bästa svaret

Det kanske var målat med limfärg i taket innan. Då tar ju den nya färgen med sig alltihop.

• Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis målat ett tag i mitt 50-tals hus. Det var inte gips utan någon typ av träfiberskiva. Efter att ha målat med vanlig Jotun vattenbaserad takfärg två gånger så krackelerade färgen på vissa ställen. Lite likt bilden fast i mindre skala. Min gissning är att underlaget var för sugande med krackelering som följd, är dock ingen expert.

För min del löste det sig genom att slipa ner och spackla de ställen där färgen spruckit och sedan spärra taket med Sigma Isotop Primer och måla taket som vanligt efter det. Jag har målat flera tak med samma sorts skiva i mitt hus utan att få problem och jag är ganska säker på att det inte är målat med limfärg tidigare.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.