Hej,
Ska byta dimmern då den inte klarar av Led-lampor, till vanlig strömbrytare. Ser ut som att det för närvarande är vit kabel kopplat till L och svart till sinussymbolen. Ska det inte vara tvärtom? Vit bör väl vara tändtråden på strömbrytaren jag ska installera och svart fas? Om nu inte färgerna är fel.
 
  • Öppen väggströmbrytare med vit kabel kopplad till L och svart kabel till symbol för sinusvåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har ingen betydelse för funktionen hur de två kablarna kopplas till L och och utgång.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men ska du byta till en LED-dimmer som behöver nolla behöver du ta reda på vilken som är fas. Det går inte att säga utifrån färgerna utan du får titta i tillhörande kopplingsdosor. Dessutom behöver en nolla dras fram.
 
Tack för era svar. Kopplade in strömbrytaren nu, blir ingen dimmer där just nu i alla fall.

En fundering jag haft, när man kopplar ett uttag eller strömbrytare exempelvis med snabbkoppling, och det står 11 mm, skalar då kabeln enligt rek och ser till att hela går in. När jag ibland stoppar tillbaks den infällda delen så blir kardelerna synliga. Känns ju som att det fortfarande borde vara 11mm inne men att de mm som sen blir synliga är pga att man böjer kabeln för att få in i dosan så kardelerna dras ut ur isoleringen?
 
Plasten runt kardelerna tenderar att med tiden dra sig lite tillbaka, OCH den enda heliga färgen är grön/gul sedan är blå lite halvhelig medans dom övriga kan vara vad som helt. Lite beroende på var och när dom blev dragna.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
E elmont skrev:
Plasten runt kardelerna tenderar att med tiden dra sig lite tillbaka, OCH den enda heliga färgen är grön/gul sedan är blå lite halvhelig medans dom övriga kan vara vad som helt. Lite beroende på var och när dom blev dragna.
Nu drogs plasten tillbaks direkt när jag böjde på kablarna för att få in de i dosan med hela infällda delen.
 
M Cameltoe skrev:
Nu drogs plasten tillbaks direkt när jag böjde på kablarna för att få in de i dosan med hela infällda delen.
Ett trick är att skala lite längre, böj kabel som den skall var när det är klart, oftast glider isoleringen ytterligare tillbaka, nu är det dax att klippa koppar delen till 11mm.

Eller gör som elektrikern, skala lite mindre typ 9,5 mm och när man böjt kabeln så har man 11 mm.
Det kallas erfarenhet / yrkeskunskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.