A
Har målat igen en skada på vår vägg men det blir inte bra, man ser en tydlig kontrastskillnad där den nya färgen upplevs som gråare. Väggarna är målade för ca 3-4 år sedan (nyproduktion) och ska enligt entreprenören ha målats i 0500. Jag har använt en färg med samma färgkod men ändå upplevs en tydlig kontrastskillnad, ser ut som två olika färger.

Är det normalt eller har fel färg använts?
 
Skogshammaren skrev:
Har målat igen en skada på vår vägg men det blir inte bra, man ser en tydlig kontrastskillnad där den nya färgen upplevs som gråare. Väggarna är målade för ca 3-4 år sedan (nyproduktion) och ska enligt entreprenören ha målats i 0500. Jag har använt en färg med samma färgkod men ändå upplevs en tydlig kontrastskillnad, ser ut som två olika färger.

Är det normalt eller har fel färg använts?
Färgfabrikat kan göra skillnad, glanstal, sedan kan den gamla ha blekts också.
 
A
T Tompafix skrev:
Färgfabrikat kan göra skillnad, glanstal, sedan kan den gamla ha blekts också.
Just den här väggen står inte mot något dagsljus eller liknande. Kan den ändå ha blekts trots att den inte berörs av solljus och på såhär kort tid?
 
Skogshammaren skrev:
Just den här väggen står inte mot något dagsljus eller liknande. Kan den ändå ha blekts trots att den inte berörs av solljus och på såhär kort tid?
Svårt att svara på, men vilken roller som används och mängd färg påverkar också hur den upplevs bäst är att måla om hela väggen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Just den här väggen står inte mot något dagsljus eller liknande. Kan den ändå ha blekts trots att den inte berörs av solljus och på såhär kort tid?
Japp, måla om hela väggen för 100% resultat,
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, måla om hela väggen för 100% resultat,
Så det här är normalt? Inte fel färg?
Ljus vägg och tak skarv med möjlig färgskiftning eller skugga, ovanför ett fönster med vita lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Omöjligt att säga och omöjligt att hitta exakt nyans flera år senare
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Omöjligt att säga och omöjligt att hitta exakt nyans flera år senare
Ok… för någon som inte är målare så tycker jag att det är uppenbart två olika färger, tycker man annat är man mer eller mindre färgblind.
 
Ja det där avvek en hel del. Har själv bättringsmålat på en vägg jag målade för 10år sedan. Nu visste jag exakt vilken färgkod och fabrikat jag hade. Där går det med noggrann ögon se en viss skillnad.
Men på långa vägar sån skillnad du har fått.

Edit: Vilken är original?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tompafix skrev:
Ja det där avvek en hel del. Har själv bättringsmålat på en vägg jag målade för 10år sedan. Nu visste jag exakt vilken färgkod och fabrikat jag hade. Där går det med noggrann ögon se en viss skillnad.
Men på långa vägar sån skillnad du har fått.

Edit: Vilken är original?
Enligt lägenhetspärmen ska det vara NCS S 0500-N, VIT (neutral).
 
Skogshammaren skrev:
Enligt lägenhetspärmen ska det vara NCS S 0500-N, VIT (neutral).
Vilken är den nymålade, respektive gamla? på bilden?
 
A
T Tompafix skrev:
Vilken är den nymålade, respektive gamla? på bilden?
Den nymålade är den vitare färgen till höger i bilden och som i original är målad i NCS S 0500-N, VIT (neutral)... ca 3-4 år gammal färg.

Den vänstra mer gråa färgen är den nymålade och som enligt målaren ska vara målad med Nordsjö Proffesional 5 0500.
 
Skogshammaren skrev:
Den nymålade är den vitare färgen till höger i bilden och som i original är målad i NCS S 0500-N, VIT (neutral)... ca 3-4 år gammal färg.

Den vänstra mer gråa färgen är den nymålade och som enligt målaren ska vara målad med Nordsjö Proffesional 5 0500.
Hmm, de kanske hade någon 1500 över :rofl:
Om du jämför originalfärgen med färgen på fönstren som garanterat är målat i 0502 eller ev 0500, upplever du att de har samma mörket i färgen eller upplever du originalfärgen mörkare, gråare?
 
Det finns en tolerans i NCS systemet som gör att färger från olika tillverkare inte är exakt lika, detta är inte väl känt men ett faktum, om man vill försäkra sig om 100% färgmatchning så bör man använda samma tillverkare men även då finns ingen garanti.
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
A
T Tompafix skrev:
Hmm, de kanske hade någon 1500 över :rofl:
Om du jämför originalfärgen med färgen på fönstren som garanterat är målat i 0502 eller ev 0500, upplever du att de har samma mörket i färgen eller upplever du originalfärgen mörkare, gråare?
Nästintill samma mörker i färgen, originalfärgen kanske är lite gråare men svårt att säga om det beror på att färgen skiljer sig eller för att fönsterramarna och golvlisterna verkar ha en mer blank finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.