Hej! Tänkte höra om någon elkunnig kan hjälpa till och se om det är något fel på bifogad bild?

Det gäller en eldriven markis som slutat fungera, tacksam för hjälp!
 
  • Öppen eluttag med synlig elektronik och anslutna kablar. Installationsarbete synes ej slutfört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, smutsig ljusbrytare med en knapp och tom plats för en annan; texten "IN UP" överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju en lös sladd där. Är det inkommande fas?
 
Har du mätt att du har rätt spänning in och ut från brytarna? Säkring som löst?
 
D Daniel 109 skrev:
Du har ju en lös sladd där. Är det inkommande fas?
Hej, sladden ska tydligen ha hängt löst tidigare då den funkat, det är min far som har lite problem med sin markis och bad mig kika lite om jag kunde hitta någon lösning, så vet egentligen inte mer än det bilderna visar, kan det ha något att göra med hur det är kopplat, han pratade om att han bytt några säkringar
 
Har du kunskap och mätinstrument för att mäta spänning? Det går inte att mäta någonting meningsfullt vid dessa brytare utan du behöver i så fall jaga fram en nollreferens, nolla eller skyddsjord att mäta mot. Du ska då få spänning på markisbrytarens utgångar beroende på vilken vippa du trycker på.

Den dubbeltrapp som sitter under, vad betjänar den? Och fungerade dessa apparater?
Den svarta ledaren som är ansluten till L på markisbrytaren, var är den ansluten i andra ändan?
 
V victorosv skrev:
Hej, sladden ska tydligen ha hängt löst tidigare då den funkat, det är min far som har lite problem med sin markis och bad mig kika lite om jag kunde hitta någon lösning, så vet egentligen inte mer än det bilderna visar, kan det ha något att göra med hur det är kopplat, han pratade om att han bytt några säkringar
"Bytt några säkringar"? Bytte han säkringarna före eller efter att markisen slutade fungera? Varför bytte han säkringar? Vad mer gjorde han när markisen slutade fungera? Varför tror du att problemet härrör till just brytaren?
 
tommib
Bytt några säkringar stämmer nog inte helt. Den nedre brytaren ser väldigt ny och fräsch ut och jag har aldrig sett en Eljo/Schneider trend med röd plast. Det är däremot väldigt vanligt på Elko. Jag tror att någon har försökt byta brytare utan att kolla hur det var kopplat först och nu är det en tåt över. Exakt hur det ska kopplas går inte att svara på med tillgänglig information.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Den övre är en speciell markisbrytare. Om man byter den mot en dubbeltrapp så kräver det lite externa byglingar. Det är kanske det någon försökt med utan att ha kunskapen.
 
V victorosv skrev:
Hej! Tänkte höra om någon elkunnig kan hjälpa till och se om det är något fel på bifogad bild?

Det gäller en eldriven markis som slutat fungera, tacksam för hjälp!
Om någon här ska kunna hjälpa dig på ett meningsfullt sätt så skulle du behöva bifoga mer information.

1: Vad har dessa brytare för funktion när de fungerar normalt? Vad gör trappbrytarens knappar för någonting? Styr dom belysning? Finns det en till styrning till markisen någonstans?

2: Vad är det för fel på markisen? Hur beter den sig när du sänder olika styrsignaler? Funkar ingenting eller fungerar vissa kommandon?

3: Bifoga gärna ett foto på själva markisens kabelingång så att man kan identifiera vilken kabel som går vart.

4: Är du säker på att ingen har gjort någonting mer än att byta nån säkring? Dvs, vet du helt säkert att dessa kablar sitter där de satt när markisen fungerade och att ingen klåfingrig har varit framme och flyttat på saker?

Utifrån det lilla man kan se på fotot så ska styrsignalerna för in och utfällning av markisen vara blå(in) och grå(ut) Om du trycker på båda knappar samtidigt så ska markisen gå inåt.

Matningen till din markisbrytare måste, på grund av hur markisbrytaren är uppbyggd, vara den svarta kabeln som kommer ifrån dubbeltrappens övre L-ingång. Denna kan alltså vara strömlös eller matad från den grå kabeln på dubbeltrappens undersida beroende på hur vippan är ställd på trappen.

Om det i stället skulle vara så att den blå kabeln (helt bakvänt i så fall) matar din markisbrytare och svart/grå är styrsignaler, så skulle det innebära att den går att fälla in men inte ut. (Dvs stendöd om den redan är inne) Detta kan du testa genom att lossa kablarna och mäta spänningen mellan den blå kabeln och jord, samt den svarta kabeln mot jord. Den som har spänning är matningen.

Den lösa sladden ser gul ut, eller är det bara jag? Den skulle i så fall kunna vara en jordkabel. Detta kan du testa genom att först mäta spänning mot jord (som skall vara 0 volt) och sedan mäta resistans mot jord (som skall vara ca 0-2 Ohm). OBS! Om du gör detta så gör du i exakt den ordning jag skrivit. Om du försöker göra en resistansmätning på ett ställe där det finns spänning så kommer du att förstöra din multimeter.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.