Vi har nyligen tillträtt vårt nybyggda hus (18 december 2014) och efter tillträde har vi upptäckt en rätt stor mängd fel som inte upptäcktes eller noterades vid besiktning. Undrar hur man bäst bör agera just nu för att säkra upp att vi inte missar något.

Huset kostar totalt ca 3 miljoner inklusive tomt och markarbete. Det är en del av ett område med hus som byggs med samma koncept och av samma entreprenör (man köper tomt och hus av entreprenören). När vi skrev kontrakt var tiden av stor vikt för oss och vi förhandlade därför in ett hårdare vite för försening än vad entreprenören hade i standardkontraktet. Vi har också förstått efteråt att detta lett till att de snabbat på mer än vad som kanske är bra för att hinna göra ett bra jobb.

Vid den ordinarie besiktningen noterades ett ganska stort antal avvikelser. Det var allt från att målning inte var klart utvändigt (mkt kvar), fläkten i köket var felaktig, det saknas lucka till diskmaskin, verandan var inte påbörjad, en mängd skador inne i huset som skulle åtgärdas osv. Trots detta godkände besiktningsmannen bygget och gav entreprenören 2 månader att åtgärda fel.

Själva besiktningen tog ca 2 timmar och vi hade ingen möjlighet att se allt under denna tid. Efter inflytt har en mängd ytterligare fel uppträtt/visat sig. Det är en uppsjö med skador inne i huset (främst målning och träskador), det blåser rakt in i huset genom köksfläkt och ventiler (ljudligt och kallt), skorstenskåpan till fläkten var inte fastsatt och föll ner när det blåste, målningen är felgjord och färgen på fasaden faller av av sig själv i stora bitar som blottar betongen under när det regnar, värmen i elementen fungerar knappt, de blir inte ens ljumma på maxvärme, golvvärmecentralen har börjat låta så att det är ett surrande ljud i hela vardagsrummet o.s.v.

Entreprenören har hittills varit väldigt avslappnad kring allt detta, inklusive att färgen/putsen på fasaden släpper. De tycker att vi "fixar det sen nån gång" utan att ange att de ens accepterat felet som sådant eller ge en tidsplan för när det skall ske.

Jag tycker också att det är märkligt att entreprenaden skall anses fullgjord med alla dessa fel. Vi har ju inte betalat ca 3 miljoner för ett hus fyllt med fel och med en fasad vars färg rinner ner på marken om det regnar. Jag anser att vite borde utgå för denna period?!

Hur bör/kan man agera i detta läge? Skall jag endast fortsätta avisera/trycka på entreprenören, eller skall man försöka få till en ny besiktning, eller bör man tom ta in en jurist?

Entreprenören var fullt försäkrad för denna entreprenad, vill också försäkra mig om att vi inte missar några deadlines i tider kring hur och var vi behöver avisera att vinterälskare är nöjda.

Vore otroligt tacksam för hjälp!! Är väldigt bekymrad!
 
Då gör man en överbesiktning, om det är så många fel som du beskriver.
 
Vad innebär det? Skall googla lite också.
 
Tack Bart!

Gällande överbesiktning. Är det något man bör göra i detta läge? Har förstått att deadline är 4 veckor efter SB, vilket är kommande onsdag.

Antar att överbesiktningen skulle fylla syfte att fastställa att felet är där och skall åtgärdas, samt att vi får rätt att fortsätta hålla inne betalningen tills alla gel är åtgärdade. Men om vu ändå kan ta upp alla fel som vi åberopar inom 6 mån från SB så kanske överbesiktning inte behövs? Utan ÖB, vem och hur bedöms det om felet skall rättas till ifall vi inte kommer överens med entreprenör?
 
Överbesiktning behövs om ni anser att ni inte kan få en korrekt objektiv besiktning utförd av den nu utsedda besiktningsmannen.

Börja med att kontakta besiktningsmannen och fråga hur ni ska gå vidare med det ni upptäckt i efterhand.
Jag förutsätter att besiktningsmannen är utsedd av er i första läget.
Beroende på responsen från besiktningsmannen kan det vara värt att fundera på en överbesiktning. Så det gäller att få svar snabbt.
 
Tack. Kontaktar honom i morgon så får vi se.
 
Vilken firma köpte ni huset av? Har själv precis betalat in bokningsavgiften för ett liknande koncept, helt nyckelfärdigt ink. tomt.

/Johan
 
Bluff skrev:
Vilken firma köpte ni huset av? Har själv precis betalat in bokningsavgiften för ett liknande koncept, helt nyckelfärdigt ink. tomt.

/Johan
Vi har köpt från LJ Bygg i Småland. Har säkerligen inget med ditt köp att göra :)
 
Nix vi köper av Småa, som jag mestadels hört gott om!

Tack ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.