Helt novis på cirkelsåg. Ser ut som jag fick en med fel dimension på hålet.

Gissar att det går att köra med den bara jag skruvar fast den hårt, men att det är bättre att gå in och byta?

I ena bilden ligger nya klingan rakt över den gamla. Med den nya klingans större hål skulle den ju kunna hamna ocentrerat.
 
  • En hand håller ett nytt cirkelsågblad av märket Bosch framför dess förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapsåg med rostigt sågblad och tumstock, träarbete, verkstad, måttkontroll, verktygsmätning, slitet skärverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha en klinga med lika hål i. I bland finns det en bricka som sätts i klingans hål om det är för stort, för att passa på infästningen.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Tänkte väl! Tack!
 
Rickard.
Det brukar kallas insatsring och 20 till 16mm är en standardgrej som finns lite varstans, jag skulle INTE testa att köra utan.
 
  • Gilla
Hns235 och 2 till
  • Laddar…
Summerar tråden:

Insatsring, kallas ibland även reducerande ring, reduktionsring eller bussning, och mått kan anges i mm eller tum. När det anges i tiondels mm som tex 12,7 mm är det antagligen fråga om en andel av en tum (1/2 tum i detta fallet).

Visade sig att maskinen, en Black & Decker DN227, var från 50-60 talet (ärvd av morfar 2015) och behöver en ring av mått som är ovanliga idag. Kanske bättre då att ha kvar den felköpta klingan med modernt mått ifall sågen pajar innan klingan. De få klingor jag hittade till DN227 var svindyra eller svårköpta.

För att få tag i en reduktionsring råkade jag först maila Bosh (istället för B&D), men det var tur för dom svarade med en ring av så nära mått dom kunde hitta, och som jag sedan beställde från en av deras underlevernatörer när det visat sig att B&D bara hade obeställbara klingor.

Bara att montera. Känslan att såga nu är helt underbar. Morfars nybyggarglädje från efterkrigstiden sitter helt kvar i sågen och mina barnbarn kommer antagligen att läsa det här inlägget och förstå att maila fel tillverkare för att montera klingor av framtida mått, och sedan känna samma glädje även dom :D
 
Okej bara för jag skulle kasta förpackningen till klingan nu så hittade jag en bruksanvisning i den.

Bra att tänka på: reduceringsringar är inte alltid tillåtna och tjockleken spelar roll, monteringsanvisning av fasta boshringar som pressas fast enligt ena bilden här.
 
  • Anvisningar på svenska, markerade textstycken, otydlig bild med cirkelformad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionskort för självtest med symboler, streckkoder och kontrolleringsmarkeringar. Rund form, del av testkit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.