Har köpt hus dock ej fått tillträde än. Begärde ut tidigare bygglovshandlingar för fastigheten då vi planerar att bygga ut själva. Upptäcker då att huset är 134kvm stort (boyta) enligt skisserna, men alla uppgifter vi fått i samband med köpet har angivit 144kvm (boyta). Vi tror inte säljaren/mäklaren medvetet angivit fel. Jag gissar att den deklarerade boytan är 144 som säljaren uppgett.

Något som förvirrar är att det på en skiss står angivet "PRIM.YTA 143.8m2" - vad betyder det?

Hur hanterar vi det här?
 
Det ligger i din undersökningsplikt att kolla så det stämmer. Det kanske är fel uppgifter som hängt med flera ägare tillbaka tex.
 
Jonatan79 skrev:
Det ligger i din undersökningsplikt att kolla så det stämmer. Det kanske är fel uppgifter som hängt med flera ägare tillbaka tex.
Det vet jag men det är ju inte så ofta man springer runt med lasermätare på visningen och mäter upp. Inte heller vid besiktning är det ju det som besiktningsmannen fokuserar på. Innerstadslägenheter där varje kvm är guld värt är ju en annan sak, men i hus är det ju även annat som bidrar till värdet på huset.

Som sagt så är det enligt originalritningarna endast 134 kvm boyta (om man plussar ihop alla rummens kvm-angivelse). Men när jag multiplicerar de invändiga ytterväggsmåtten så kommer jag fram till 143.8kvm - precis som den "PRIM.YTA" som angivits. Kollar man skatteverkets beskrivning av hur man mäter så ska man ju mäta så, alltså insidan av ytterväggen. Så då borde ju de 144kvm stämma, men då är frågan istället varför man beräknat de enskilda rummens boyta lägre - är det innerväggarna som tar upp 10kvm totalt? (jag gissar att det är så)
 
K
Det är helt rätt. Innerväggarna tar ofta större yta än man tror. Speciellt om där är en murstock eller annan tjockare vägg.

Tio kvm låter mycket, men det är väl möjligt att rummens m2 angivelse är avrundad nedåt?
 
O
Hur har man skrivit i prospektet om husets storlek?
 
Kallebo skrev:
Det är helt rätt. Innerväggarna tar ofta större yta än man tror. Speciellt om där är en murstock eller annan tjockare vägg.

Tio kvm låter mycket, men det är väl möjligt att rummens m2 angivelse är avrundad nedåt?
Nej, de är inte avrundade och inga tjockare väggar vad vi kunnat se. Tycker också 10kvm låter mycket för innerväggar. Men det kanske blir så med 12 innerväggar.

Odjuret skrev:
Hur har man skrivit i prospektet om husets storlek?
144kvm står det angivet
 
Normerna för mätning har ju ändrats flera gånger till det större. Så stämmer måtten mellan ytterväggarna med verkligheten och du då får ut 144 utan några större hinder så stämmer ju det. Dock brukar sällan innerväggar på den boytan ta upp så mycket plats, speciellt inte om de inte är murade.
 
Svårt att veta när man inte sett det, men jag vet att vissa grannar försökt räkna "kreativt" för att sänka taxeringsvärdet, tex bara räknat golvyta minus bänkar i köket, vilket tar bort 2-4 kvm, räknat bort trapphus på både övervåning och nedervåning, vips försvinner ca 8-10 kvm som ska räknas. En enda granne har fått igenom det, de har hiss och den behövde de inte räkna som boyta.
 
Men finns det verkligen utskrivet yta på varje utrymme på ritningen? Ofta finns det ju ngn. liten hall eller liknande som inte betraktas som ett rum med yta, men som ändå tar upp en del yta.
 
hempularen skrev:
Men finns det verkligen utskrivet yta på varje utrymme på ritningen? Ofta finns det ju ngn. liten hall eller liknande som inte betraktas som ett rum med yta, men som ändå tar upp en del yta.
Det är vanligt på planritnigar även idag, men ska inte blandas ihop med bostadens totala BOA.
 
Nej, jag menar att om det ser ut att "fattas" 10 kvm på ritningen, mellan totala innermåttem och summan av alla angivna runsstorlekar, så räcker inte innerväggsyta som förklaring. Men om det finns några kvm "korridor" mellan ett par rum, så har man kanske inte skrivit ut ytan för den plätten.
 
hempularen skrev:
Nej, jag menar att om det ser ut att "fattas" 10 kvm på ritningen, mellan totala innermåttem och summan av alla angivna runsstorlekar, så räcker inte innerväggsyta som förklaring. Men om det finns några kvm "korridor" mellan ett par rum, så har man kanske inte skrivit ut ytan för den plätten.
På ritningen är det en liten gäst-WC och hallen utanför som saknar kvm-angivelse men vi beräknar den ytan till 10-13kvm. Övrig yta uppgår till ca 121kvm. Alltså totalt ca 134kvm
 
Åttioettan skrev:
På ritningen är det en liten gäst-WC och hallen utanför som saknar kvm-angivelse men vi beräknar den ytan till 10-13kvm. Övrig yta uppgår till ca 121kvm. Alltså totalt ca 134kvm
Det är ju inte helt orimligt att ni har ca 4-5 kvadrat med innerväggar om det är många små rum.
 
Ska mäta med laser när vi får tillträde
 
Tänk på att man numera även inkluderar ytan som tas upp av trappen på övervåningen även om den praktiskt sett inte går att utnyttja.

Det är kanske där de kvm som "saknas" finns...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.