Läser här ofta om diverse tvister. Vad som är sagt inte sagt osv.

Kom att tänka på det här med att man ofta bestämmer saker över tex mailen, hur säkert är det månntro ?
Vet att jag tex en gång på jobb vidarebefordrade ett mail där jag ändrade klockslaget så det såg ut att ha skickats tidigare på dagen..
så kan ju såklart en entreprenör med göra , att han meddelat fördyringar i tid eller ja vad som helst.
Finns det något sätt att kontrollera om mail som är vidarebefordrade har rätt mottagarlista, datumstämpel mm eller det är bara ren text , om ni förstår vad jag menar?!
Eller det är bara jag som funder på sånt här haha?:thinking:
 
C Chilly_J skrev:
Läser här ofta om diverse tvister. Vad som är sagt inte sagt osv.

Kom att tänka på det här med att man ofta bestämmer saker över tex mailen, hur säkert är det månntro ?
Vet att jag tex en gång på jobb vidarebefordrade ett mail där jag ändrade klockslaget så det såg ut att ha skickats tidigare på dagen..
så kan ju såklart en entreprenör med göra , att han meddelat fördyringar i tid eller ja vad som helst.
Finns det något sätt att kontrollera om mail som är vidarebefordrade har rätt mottagarlista, datumstämpel mm eller det är bara ren text , om ni förstår vad jag menar?!
Eller det är bara jag som funder på sånt här haha?:thinking:
Ja, det finns spårbar info i det som kallas ”mail header”. Om du t ex använder Outlook som är en vanlig mailklient kan du enkelt kolla upp detta. Det är så kallad metadata som berättar vilka mailservrar som hantera mailet och anger tidstämpling för när. (Så en koll där skulle avslöja att du ändrat i texten på ett mail du vidarebefordrat genom att bara ändra texten i vidarebefordringsinformationen).
Här ett exempel på hur man kollar upp denna information och hur man kan tolka den.

https://www.howtogeek.com/442317/how-to-read-message-headers-in-outlook/
 
timmelstad timmelstad skrev:
Ja, det finns spårbar info i det som kallas ”mail header”. Om du t ex använder Outlook som är en vanlig mailklient kan du enkelt kolla upp detta. Det är så kallad metadata som berättar vilka mailservrar som hantera mailet och anger tidstämpling för när. (Så en koll där skulle avslöja att du ändrat i texten på ett mail du vidarebefordrat genom att bara ändra texten i vidarebefordringsinformationen).
Här ett exempel på hur man kollar upp denna information och hur man kan tolka den.

[länk]
timmelstad timmelstad skrev:
Ja, det finns spårbar info i det som kallas ”mail header”. Om du t ex använder Outlook som är en vanlig mailklient kan du enkelt kolla upp detta. Det är så kallad metadata som berättar vilka mailservrar som hantera mailet och anger tidstämpling för när. (Så en koll där skulle avslöja att du ändrat i texten på ett mail du vidarebefordrat genom att bara ändra texten i vidarebefordringsinformationen).
Här ett exempel på hur man kollar upp denna information och hur man kan tolka den.

[länk]

Intressant!
Men när jag kollar länken så känns det som att det bara gäller själva det mailet, inte tidigare mail i tråden. Men det kanske bara är exemplet som är utformat som ett enkelmail. Inte ett som ett nytt mail med det svarade/vidarebefordrade i undre delen. Ska kolla på datorn imorgon i min Outlook, sitter bara med telefonen nu .
Hursomhelst känns det bra att nån form av data går att kolla !
 
C Chilly_J skrev:
Intressant!
Men när jag kollar länken så känns det som att det bara gäller själva det mailet, inte tidigare mail i tråden. Men det kanske bara är exemplet som är utformat som ett enkelmail. Inte ett som ett nytt mail med det svarade/vidarebefordrade i undre delen. Ska kolla på datorn imorgon i min Outlook, sitter bara med telefonen nu .
Hursomhelst känns det bra att nån form av data går att kolla !
Korrekt, det är enbart det aktuella mailets header som "går att validera" på det viset. Innehållet i mailet är ren text. För att validera den behöver man kontrollera det mailets orginal-header etc.
 
C Chilly_J skrev:
Intressant!
Men när jag kollar länken så känns det som att det bara gäller själva det mailet, inte tidigare mail i tråden. Men det kanske bara är exemplet som är utformat som ett enkelmail. Inte ett som ett nytt mail med det svarade/vidarebefordrade i undre delen. Ska kolla på datorn imorgon i min Outlook, sitter bara med telefonen nu .
Hursomhelst känns det bra att nån form av data går att kolla !
Ja, men samma kontroll går naturligtvis att göra på det tidigare mailet. T ex det du fått och väljer att vidarebefordra. I Outlook kan du testa genom att skapa ett nytt mail och sen dra ett befintligt till det nya tomma mailet så blir det som en bifogad fil. På det viset får du med alla headers, dvs all metadata är intakt och kan granskas. (Det är oftast så man kollar upp misstänkt phishing och andra bedrägeriförsök genom att skicka vidare ett mail för granskning).
 
Unikt namn
All texten i tidigare mail är lätt att manipulera.

Är det bara "ett steg bak" (tex entreprenör fått info från leverantör) kan du be att mailet skickas som bifogad bilaga istället för forward. Då kan du se dess header (även om det i teorin även går att förvanska)

Men är du i den situationen där du misstror din huvudkontakt är det nog rimligare att verifiera info direkt mot den tidigare, potentiellt mer ärliga, kontakten istället.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
All texten i tidigare mail är lätt att manipulera.

Är det bara "ett steg bak" (tex entreprenör fått info från leverantör) kan du be att mailet skickas som bifogad bilaga istället för forward. Då kan du se dess header (även om det i teorin även går att förvanska)
Det var ju precis det jag skrev…
 
Unikt namn
timmelstad timmelstad skrev:
Det var ju precis det jag skrev…
Ja i princip. Men men ditt svar syntes inte när jag började skriva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.