jag har precis bytt 16 fönster i vårt gamla hus.. jag ville ta ut fönsterna mycket försiktigt för att påverka fasaden och fönsterna minimalt för att kunna sätta in nya med minimal åverkan.. detta är egentligen ganska ointressant men en del av min tankegång..

jag har en fein multimaster.. jag har använt den här maskinen hårt men bladen jag fick med håller..

min fråga är.. om man nu köper en fein mm för 4,5kkr varför gör man då hemmabyggda blad.. jag menar, bladen kostar några kronor men dom håller länge, priset ligger i paritet med maskinens inköpspris.. ställer man så höga krav på en maskin att man väljer den finast proffsmaskinen och sedan sitter och dremlar fulblad eller popnitar dit bågfilsblad.. jag kopplar inte.. jag bytte fönster för 130kkr vilket bet hårt i ekonomin men inte sparar jag då in på 2-3 blad till min fein mm, dom stora pengarna sparade jag när jag försiktigt tog ut mina gamla fönster och sålde dom för 16kkr och när jag sparade stora delar av fasaden för att jag var försiktig, detta tack vare min fein mm..

jag vet inte, kanske mest förvirrad..
 
Man kan nog välja att se det där på flera olika sätt.

Dels som en sorts protest mot att Feins blad är oskäligt dyra. Det har inget med priset på maskinen att göra.

Dels som en rolig grej: Går det att fulgöra egna blad.

Och slutligen som experimenterande: Det kanske inte behövs just de bladen eller den kvaliteten till en viss sak. Lite som att man (iaf jag) har en uppsättning fulstämjärn från typ CO slipade med en trubbigare vinkel än finstämjärnen till grovjobb där man riskerar spikar osv.

För min del tycker jag att MM är ett överskattat verktyg som man ser det användas nuförtiden. För min del hamnar det långt nedanför sticksåg, tigersåg, cirkelsåg, stämjärn, elhyvel etc. om jag ska prioritera att ta med verktygen på något jobb.
 
Mr Handyman skrev:
För min del tycker jag att MM är ett överskattat verktyg som man ser det användas nuförtiden. För min del hamnar det långt nedanför sticksåg, tigersåg, cirkelsåg, stämjärn, elhyvel etc. om jag ska prioritera att ta med verktygen på något jobb.


det var just därför jag angav ett specifikt läge.. en mm är ofta det sista verktyget man tar fram, men när man väl behöver det så kan det inte direkt ersättas av en bajonettsåg.. är just inte det hela grejen med en mm att man använder den antingen när man klantat sig eller vid speciella tillfällen då andra verktyg inte fungerar, då är det väl skitsamma om ett blad kostar 200kr eller 500kr?
 
Mr Handyman skrev:
Man kan nog välja att se det där på flera olika sätt.

Dels som en sorts protest mot att Feins blad är oskäligt dyra. Det har inget med priset på maskinen att göra.

Dels som en rolig grej: Går det att fulgöra egna blad.

Och slutligen som experimenterande: Det kanske inte behövs just de bladen eller den kvaliteten till en viss sak. Lite som att man (iaf jag) har en uppsättning fulstämjärn från typ CO slipade med en trubbigare vinkel än finstämjärnen till grovjobb där man riskerar spikar osv.

För min del tycker jag att MM är ett överskattat verktyg som man ser det användas nuförtiden. För min del hamnar det långt nedanför sticksåg, tigersåg, cirkelsåg, stämjärn, elhyvel etc. om jag ska prioritera att ta med verktygen på något jobb.
Jag håller delvis med dig - i delen angående varför man gör egna blad. Jag gör precis som du, billigare/egna blad för allmänt fix, och de dyrare fein-bladen där det spelar roll.

Men angående multimastern överskattade så håller jag inte alls med dig.....den är ju guld värd! Multimaster+supercut i en sortainer med femtioelva tillbehör är det första jag packar efter skruvdragaren.

Men det är väl beroende på hur man jobbar - jag har märkt att sen jag köpte supercuten (med lite mer kräm i än multimastern - blir rätt rejält skillnad i hur fort det går att såga) så är det många jobb som jag förr tog upp sticksågen för som jag idag snidar till med supercuten i ena handen och träbiten i den andra. Tycker att det är lätt att såga riktigt rakt och fint med den.

Eller så är multimastern bara bra för mig för att jag gör många misstag...

Eller så är det för att jag är så långt inne i sekten att jag inte fattar att ps300 egentligen inte är mycket till sticksåg, och att jag undermedvetet undviker den?
 
Nja, jag gör faktiskt inga egna blad, för jag använder Multimaster så lite, så jag har hittills klarat mig på vad som kom med i lådan. Men jag har tänkt göra blad om det blir mer användning framöver. Jag menar inte att det är en dålig maskin som sådan, men jag använder den bara där inget annat kommer åt. Har sett folk ute på renoveringsbyggen stå och köra (sönder) MM på jobb som definitivt vore lämpade för slipmaskiner, vinkelslipar stick- och tigersågar.

Jag har aldrig imponerats särskilt av PS300, fördelen mot GST135 är att den är lite slankare att hålla i.
 
Håller med trådskaparen, man ska hålla sig till orignaltillbehör som är utvecklade för maskinen i sig.
Att hålla på och jollra med tredjepartstillverkare har aldrig varit min stil.

Har man inte råd med tillbehören till maskinen, ska man leta nått billigare alternativ.

Lite ot; Är lite nyfiken på varför folk lovordar GST135 som jag aldrig skulle ta i med tång ens, vad är det med denna maskin som gör den så ofantligt mycket bättre än ps300;an? En sticksåg har inte något revolutionerande arbetsätt på något vis vad jag vet utan alla fyller sin funktion. märkesoberoende.
 
Jag funderar starkt på att ta sågblad för geringssåg, d.v.s. de där breda och 550 mm långa sågblad till manuell geringssåg och göra egna Multimaster blad av dem med hjälp av utslitna original MMblad. Detta p.g.a. MM´s egna universalblad är värdelösa på att såga i andra metaller än Alu, koppar och liknande mjuka metaller. Ibland vill man kunna kapa stål och rostfria skruvar också och då går det åt en blad per skruv. Det är inte ekonomiskt försvarbart att hålla sig till MM´s blad i det här fallet.
 
gifen skrev:
En sticksåg har inte något revolutionerande arbetsätt på något vis vad jag vet utan alla fyller sin funktion. märkesoberoende.
Kanske just därför GST135:an är värd pengarna, ps300 är bara löjligt dyr.
 
3243:- för boschen gentemot 3500:- för feston.
Löjligt var ordet...
 
Ja då var de ju lite skillnad, läste priset i deras produktblad som jag nyss fick hem i lådan.

Glömde visst att bosch inte har sina handlare på sträckbänken.
 
Hehe, jo det är ju en lite sundare sits än i Festoolfallet ;)
 
gifen skrev:
Håller med trådskaparen, man ska hålla sig till orignaltillbehör som är utvecklade för maskinen i sig.
Att hålla på och jollra med tredjepartstillverkare har aldrig varit min stil.

Har man inte råd med tillbehören till maskinen, ska man leta nått billigare alternativ.

Lite ot; Är lite nyfiken på varför folk lovordar GST135 som jag aldrig skulle ta i med tång ens, vad är det med denna maskin som gör den så ofantligt mycket bättre än ps300;an? En sticksåg har inte något revolutionerande arbetsätt på något vis vad jag vet utan alla fyller sin funktion. märkesoberoende.

Det finns ingen naturlag som säger att tillverkaren gör de bästa tillbehören i varje enskilt fall. Och apropå det så kallade jollrandet; verkar det inte väl så jollrigt att blint tro på att tillverkaren alltid gör det bästa tillbehöret. Det är förstås det de vill få användarna att tro, särskilt när det är dyrt som Fein;) Angående att tillverka tillbehör själv så finns det som påtalats ovan luckor i Feins tillbehörsregister, och värre ändå, vissa tillbehör håller inte vad de lovar. Sen tror jag också att letandet efter billigare alternativ handlar om missnöje och protest som jag skrev ovan.

Hur ska man veta vad det är för kvalitet på olika verktyg om man inte ens vågar ta i dem? Varje verktyg måste stå för sig själv för bedömningen vare sig det står Festool, Hilti, Bosch eller Best Tools på det.
 
Angående Fein's system finns ju tyvärr endast deras blad att få tag i, så det är bara att bita i det sura äpplet.
Hålla på att tillverka egna blad har jag inte tid med så det är inte ett kostnadseffektivt alternativ för mig, mina blad får kunderna betala för.
iofs funkar alltid uttjänta blad i kombination med en plåtsax utmärkt för gipsurtagningar och andra skituppgifter.

Sen är jag en av dom förlorade själarna som anser att nån skillnad måste det vara på en skiftnyckel som kostar 49:- kontra 600:-, sen att närmare utreda frågan är inte min grej utan blint blunda för dom billigare alternativen, Har funkat bra än så länge:)
 
Tycker att det är ett intressant påpekande av trådskaparen. Visst, jag har också varit lite sugen på att trixa till mina egna blad till Fein MM, men i slutändan har det blivit att man köpt på sig nya originalblad (lite billigare via tyskimport) ändå, och i sammanhanget är summorna överkomliga. Speciellt då på sliplattor o slippapper - alla tillbehör till Fein är inte jättedyra.

Renoverar min glasveranda nu, ingen jätterenovering, bara nya foder, lister och socklar med golvslipning, målning av tak o väggar + ny el. Det går ju ändå loss på några tusen, och visst är det surt att jag brände ett nytt blad på att såga ur limmade och spikade foder för att inte förstöra putsen för mycket, men en tvåhundring är sett till hela renoveringen ändå inte en jättegrej. Jag slapp arbetsmomentet laga puts med tre dygns härdning innan målning.

För övrigt är just Fein MM och min sticksåg GST 135 de verktyg som nästan alltid åker fram när jag ska pula med något hemma. Jag slipar med den kopplad till Fein-dammsugaren och har iofs ej testat någon dedikerad proffs-deltaslip typ Festool, men jag tycker Fein MM är utmärkt som deltaslip, klart underskattad om man läser en del trådar på forumet.
Sen är det förstås mycket finsågning som komplement till tigersågen när jag vill riva utan att förstöra intillliggande delar, precis som i exemplet dörrfoder, och trådskaparens fönsterbyte. Om man ska bända loss lister, foder försiktigt med kofoten, är det ibland rätt bra att med Fein kapa listen på några ställen där den sitter på väggen för att plocka loss den mer varsamt (inte alltid man har dyckert på spånskiva). Tar inte mer en nån minut extra. Snickarna hemma hos oss hade både Fein och nya Bosch GOP när de monterade ner gamla takfönstret och satte upp ett nytt större. Förutom tigersågen då förstås. Bara mina två kanske helt ovidkommande cents :)

/A
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.