Hej!

Söker input på våran husritning. Anledningen av nybygge kan ni läsa om här:
Renoverings tråd

Vad hade ni ändrat?
Huset ligger ensamt utanför stan och på dessa ritningar är det:
Uppåt: Skog
Höger: Skog
Vänster: Altan/vägen förbi huset.
Nedåt: Infart/Parkering
(Söderläge är åt vänster på ritningen)

Tillkommer gör även ett kopplat garage i anslutning till groventren.

Husritning med mått, rum uppdelning och notering om skog samt altan och planerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husplan med rumsuppdelning, möblering och måttangivelser, för ett enplanshus omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Läste renoveringstråden - hemskt slut på den!

Det ser ju ut att vara en mycket vettig planlösning, så det här är bara egna funderingar, eftersom jag inte vet vilka behov ni har:

Kommer man vilja ha badkar? Går det att få in i någon av badrummen?
Ska man använda högra delen av vardagsrummet som TV-hörna? I så fall funkar den nog bra, men kanske lite trångt för mer sociala samanhang (motstående soffor osv) men då har man ju resten av vardagsrummet att hänga i.
 
Vi har lite små ändringar som vi skickat till arkitekten.
dels ska dom rita in badkar uppe.

halvväggen ska flyttas 30cm mot köket ( dvs köket blir 30cm kortare)
Vi kommer ha dubbla altandörrar ca 170cm som öppnas utåt istället.
 
BirgitS
Var är det tänkt att man ställer skorna och hänger jackorna när man går in genom groventrén?

Verkar opraktiskt att inte ha tvättmaskinen och torktumlaren bredvid varandra eftersom man ofta bara vill flytta kläder från tvätt till tork, men nu måste de mellanlanda någonstans.

Det är praktiskt att ha en rejäl avställningsyta bredvid spishällen för sånt som ska tillagas och sånt som är klart och jag skulle föredra att byta plats på hällen och den lilla hon. Känns också som att diskmaskinen i utfällt läge kommer att blockera mycket i köket när den är mitt för kökshalvön.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jackor tror jag man löser direkt in till höger på väggen möjligvis, även skor får vi prata med henne om.
Dock kommer det ju vara ett inrett förråd utanför grov entren.

Tvättmaskin och Torktumlare kan jag hålla med bör vara bredvid varandra. Ska kolla upp det.

Hela köket kommer vi sätta oss ner med HTH när det väl är dags, mera utformningen av kök nu.
Men det är som du säger avlastningsyta är ju ett måste.
Diskmaskinen kanske man skulle vilja flytta ner lite, men jag tycker den bör va bredvid diskhon.
 
Väldigt likt det vi tänkte bygga, så jag får väl säga att jag gillar planlösningen =)

Hade dock funderat på att skippa halvväggen i köket och ta den hela vägen upp.
 
BirgitS
niino skrev:
Jackor tror jag man löser direkt in till höger på väggen möjligvis, även skor får vi prata med henne om.
Dock kommer det ju vara ett inrett förråd utanför grov entren.

Tvättmaskin och Torktumlare kan jag hålla med bör vara bredvid varandra. Ska kolla upp det.

Hela köket kommer vi sätta oss ner med HTH när det väl är dags, mera utformningen av kök nu.
Men det är som du säger avlastningsyta är ju ett måste.
Diskmaskinen kanske man skulle vilja flytta ner lite, men jag tycker den bör va bredvid diskhon.
Men det går ju inte att ta av sig snöiga vinterkängor i ett förråd utomhus ;)

Som jag ser det gör det inget om stora diskhon flyttas neråt också för då blir det närmare dels när man ska flytta grönsaker från kylen till diskhon och dels när man kommer med smutsig disk från matbordet. Det är också praktiskt att ha bänken bredvid spisen precis bakom sig när man har skalat potatisen för då är det bara att vända sig om för att lägga över potatisen.
 
Lite olika invändningar från oss och arkitekten.

Dom menar att det inte går att bygga ett kopplat garage ihop med huset på långsidan.
antar att taken "krockar"... jag hade gärna haft garaget på långsidan kopplat.
hur löser man det?

typ så här
Illustration av ett hus med en skissad tillbyggnad av ett garage på långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt det en bit ifrån och koppla ihop dem med en "liten låda" med platt tak?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eller gör det med vanligt tak som en riktig utbyggnad och inte som en ditställd garagelåda? Ger förvaring eller ett extrarum ovanpå också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Garagets tacknock vinkelrät mot husets taknock?
Vit villa under konstruktion med synligt garagetak och husets taknock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller förhöjt väggliv och låglutande garageta?
 
Redigerat:
  • Gilla
hemljuvahem86 och 2 till
  • Laddar…
Ganska lik planlösningen på det huset vi ska bygga. =)

- Trappan ser väldigt liten ut. Är det trappsteg hela vägen runt eller en avsats på mitten?
- Jag skulle (och har) välja att göra vardagsrummet längre. Det ser väldigt kort och smalt ut nu. Det är nog svårt att möblera på något annat sätt än längst väggen
- Behöver ni både gästrum och kontor? kanske räcker det med ett kontor med bäddsoffa i.
- Toaletten bredvid handfatet på övervåningen. Även med duschdörrar så rinner det lätt ut lite vatten ändå efter en dusch och det är inte så kul att behlva bli blöt om fötterna när man sitter på toa. Då kan ni ha handdukstork bredvid duschen istället.

Så här hade jag gjort istället. På nedervåningen hade jag tagit bort klädförvaringen till höger om innerdörren och flyttat ner tvättstugan mot kortsidan. För att det inte ska upplevas som en trång entré hade jag lagt tvättstugan på andra ledden (längst med långsidan istället för utstickande från långsidan). Sen flytta efter trappa och kök för att ge mer plats till vardagsrummet. På vänstra sidan hade jag tagit bort kontoret för att istället ha ett kombinerat gästrum + kontor. Eventuellt gjort det rummet något större eller lagt till ett litet förråd. Då kan matplatsen flytta med när kök och trappa flyttas upp och det blir mer plats för vardagsrummet. Inbyggd trappa med förråd under.
På övervåningen har jag inga idéer förutom det jag nämnde med toaletten. Flytten av trappan påverkar bara ert sovrum och där har ni ändå bara en skrivbordsyta enligt ritningen. Kan vara skönt att ha ett extra badrum uppe för när barnen blir lite äldre, men det kanske är ett nice to have. =) Sen kom jag på att det kan vara bra att flytta ingången till er klädkammare närmre dörren till sovrummet. Då kan man om man vill ha någon sorts möbel i det hörnet, typ en fåtölj. Resten av väggen är ju svårt att möblera eftersom det är en passage så där kan det lika gärna vara en dörr.
 
4 sittgrupper bredvid varandra verka överkurs.
Försök att få in garderoben mellan toaletten och sovrummet på övervåningen för att minska på oönskade ljud åt bägge håll.

I övrigt en trevlig och praktisk planlösning, och håller med föregående talare.
 
Trappan har ingen avsats, men den känns helt OK i verkligheten iaf!
Vi har ju kravet på oss att göra ett hus som är 180kvm.
Huset fick vi korta just 60cm för det va för stort, så nu är det 185kvm.
Ska vi förlänga dom 60cm igen så får ju vi stå för det själva.

Ett krav vi hade när vi ritade var just separat kontor/gästrum

Toaletten är omgjord uppe.

Vi pratade om att göra om lite och flytta "ner" trappan. Men arkitekten hittade ingen bra lösning tyckte vi och hon.

Sittgrupperna är inte planen att ha så, va bara en skiss från arkitekten.

Även va vi och ritade lite kök i veckan nu. Svart ek på ena sidan och vit köksö.

Arkitektonisk ritning av en entrévåning med vardagsrum, kök/matsal, kontor, gästrum, hall, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
]
Arkitektritning av ett kök med svart ek på skåp och en vit köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av ett modernt kök med svart ek och vit köksö, integrerade vitvaror och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning av en våning i ett hus med tre sovrum, badrum, klädkammare och trappa utan avsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Första bilden syns inte för andra så ladda upp den igen.

Enligt senaste byggreglerna för kök måste man ha en utslagsho i samma bänklängd som hällen på grund av alla olyckor som hänt när folk går med fulla pastakastruller över köksgolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.