Hej allihop!
Jag och min sambo har suttit och skissat för det vilda inför vårt husbygge till våren. Jag skulle bli jätteglad över att få feedback på planlösningen som jag bifogat. Speciellt med avseende på möblerbarhet i hall/kök/vardagsrum, och på fönsterstorlek och placering.

Tack tack på förhand!

Magnus och Sofia
 
Jag tycker att planlösningen ser genomtänkt ut. Det jag funderar på är var är det tänkt att TV:n ska vara i vardagsrummet? Det ser ut att sitta två föster på den naturliga väggen. Hur har ni tänkt i allrummet? Det är något litet rum till höger om det som saknar dörr.
 
Ja, jag undrar också om TV, men det kanske är det lilla rummet utan dörr som ska vara TV-rum och då är det ju inget problem. TV i vardagsrummet är ju ingen nödvändighet egentligen.

Sedan är jag ingen älskare av badrum som man endast kommer till genom sovrummet. Om pappa vill sova och barnen vill bada???

Det stora sovrummet har all fönster i söder och väster. Det kommer att bli varmt där när ni ska sova.

Varför gör ni inte källare under hela huset?
 
Det lilla rummet utan dörr är ett framtida sovrum, så till att börja med kommer väggen utan dörr inte att byggas, utan det blir i takt med att familjen växer. Men där blir tv-rum ja. Placering av tv i stora vardagsrummet får vi fundera på, är väl bra att ha en möjlighet i alla fall..

Om pappa sover och barnen vill bada så får de vänta.. ;) Skämt å sido så tycker vi att fördelarna med eget badrum överväger nackdelarna.

GBra synpunkt på fönster i sovrummet, ska fundera på det. Det blir hur som helst instrålningsskydd på glasen åt söder och väster..

Storleken på källaren är egentligen bara en kostnadsfråga, men det kanske är dumsnålt att inte bygga under hela när man ändå bygger?
 
Mitt råd när det gäller badrummet är att fundera en gång till på det. Jag vet flera som har byggt så och sen byggt om till ganska stora kostnader just pga att det blev för mycket spring.

Alternativet är ju att du tar fram spaden och gräver mer källare ;) Då kan du ju klämma in ett extra badrum där tex
 
En liten detalj som definitivt bör ändras är dörren till stora sovrummet som öppnas utåt mitt i trappuppgången. Med lite fantasi kan man lätt tänka sig en spektakulär olycka där. Betydligt bättre då att låta dörren öppnas in mot sovrummet istället.

I övrigt tycker jag att de båda toaletterna är dåligt inplanerade. Den ena som komplement till ett sovrum, vilket jag personligen tycker är väldigt opraktiskt, och den andra utan fönster mitt inne i huset.

Dessutom är de olika våtutrymmena utspridda över precis hela huset, vilket kommer att göra rördragningen dyrare och varmvattnet långsammare.
 
Mikael_L
Är det fortfarande aktuellt med mer feedback?

Vad har ni för utsikt, vägar, grannar etc åt de olika väderstrecken?
 
Hur går det för er med bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.