Lämna feedback på den relanserade wikin i denna tråd.
 
Framsteg att man kan gå in där utan att bli utloggad :)
 
Ja, nu får man klicka på "Logga ut" precis som det är tänkt. :)
 
Mikael_L
Ingen el-kategori?
 
Inte än, men det är bara för att ingen har skapat någon el-relaterad wikiartikel.

T ex skriv gärna vad ett VP rör är för något. Det tror jag inte alla vet.
http://www.byggahus.se/wiki/VP_rör

Skriv sedan el-kategorins namn längst ner i artikeln,
dvs [[Kategori:El]] så skapas kategorin automagiskt.
 
Mikael_L
När man skapar eller redigerar en artikel borde det finnas en "avbryt" eller "spara ej" -knapp eller vad den nu borde heta.
För de som känner sig osäkra är det skönt att se hur man lämnar utan att riskera ställa till skada.

Jag backade i webläsaren, då jag inte såg nåt sätt att komma bort säkert.
 
Mikael_L
Länken 'Byggahus Wiki:Upphovsrätt' är röd och alltså inte skapad än.
Det är kanske något ni borde ge hög prio?

Vad gäller att länka.
Att länka på webben är ju liksom hela webens syfte, så inga kan väl ha åsikter om det?

Och hur ser vi på länkar ur byggahusperspektiv då?
Jag kollade den korta artikeln om minerit.
En länk till tillverkarens hemsida eller minerits produktsida, är det OK, önskvärt, eller ajabaja ..?
 
Mikael_L skrev:
När man skapar eller redigerar en artikel borde det finnas en "avbryt" eller "spara ej" -knapp eller vad den nu borde heta.
För de som känner sig osäkra är det skönt att se hur man lämnar utan att riskera ställa till skada.

Jag backade i webläsaren, då jag inte såg nåt sätt att komma bort säkert.
Jag håller inte med. En Avbryt-knapp är sällan standard i webbformulär numera och den verkar inte heller finnas i MediaWiki-formulären (programvaran som Wikipedia och Byggahus Wiki använder).
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Länken 'Byggahus Wiki:Upphovsrätt' är röd och alltså inte skapad än.
Det är kanske något ni borde ge hög prio?

Vad gäller att länka.
Att länka på webben är ju liksom hela webens syfte, så inga kan väl ha åsikter om det?

Och hur ser vi på länkar ur byggahusperspektiv då?
Jag kollade den korta artikeln om minerit.
En länk till tillverkarens hemsida eller minerits produktsida, är det OK, önskvärt, eller ajabaja ..?
Röda länkar innebär mycket riktigt att sidan inte finns. Ja, sidan "Byggahus Wiki:Upphovsrätt" bör få hög prio.

Riktlinjer vad gäller länkar bör också tas fram.
 
Mikael_L
F-word !!! :@

Jag skrev en artikel om säkringar.
När jag skulle infoga bild så gled webläsaren in i andra funktioner och sen var all min skrivna text borta. :@ :@ :@

En varning till andra som tänker skriva artikel.

(En god ide att spara undan delresultat kanske)
 
Mikael_L skrev:
En länk till tillverkarens hemsida eller minerits produktsida, är det OK, önskvärt, eller ajabaja ..?
Jag är för länkar. Problemet är att det lätt kan missbrukas och att det kräver en del moderering. När vi själva skapade en Byggahus.se sida på Wikipedia så togs den ganska snabbt bort eftersom den ansågs vara reklam.
 
Mikael_L
Nu finns det en elkategori. :)

Lite svårt att veta såhär i början var man ska lägga nivån och vilken ton som ska anslås.
http://www.byggahus.se/wiki/Säkring_(el)

Men det ger väl sig.

Per, du som har koll, har det direkt börjat skrivas artiklar, jag tyckte nästan det verkade så.
 
Redigerat:
Nog tycker jag att det börjat skrivas artiklar allt:

Humulus har förbättrat artikeln Blåbetong,
Mikael_L har skapat artikeln Säkring (el),
Marléne har skapat artikeln Dränering,
Jonas_b har förbättrat artikeln Dränering,
Flommy har skapat artikeln Centrumavstånd,
Miry har skapat artikeln BSK och
jag har skapat artikeln Titelpolicy.
 
Mikael_L
Ja jag såg att det finns en redigeringshistorik, och där syns det tydligt vilken aktivitet det varit x dagar bakåt. :)


Men jag grunnade lite på den här ordlistan:
Hur ska det hanteras. Ska det finnas samma ord i listan och en ev artikel?

Ska listan vara en global lista, eller ska man göra flera listor i olika kategorier.
För jag kan tänka mig att när alla termer som finns, i och kring hus, och alla juridiska och byggprocess osv osv, då blir en global lista jätteotymplig.
Sen tillkommer problem med samma termer som har olika betydelse.

Och samma problem kan det bli när man gör artiklar.
Jag döpte den till säkring (el) för att hux flux vill någon skriva en artikel om någon annan slags säkring. Ska vi göra så, ifall det kan finnas fler betydelser?
Och hur ska Wiki'n hantera det? En förgreningssida?
 
I wikin är allt artiklar. Vissa artiklar är av karaktären gör-det-själv (hur gör man...) och de ska då taggas upp med kategorin Gör-det-själv, medan andra artiklar beskriver vad något är. Se kategorierna som taggar, ungefär på samma sätt som vi har taggar i forumet. Visst kan det förekomma att ett och samma ord har flera betydelser men det kan vi förslagsvis hantera genom att använda rubriker och en innehållsförteckning som illustrerar detta på ett begripligt sätt. I wikiartiklar skapar man lätt rubriker genom att sätta likamedtecken på varsin sida om rubriken, dvs ==Rubrik 1== och innehållsförteckningen skapas automagiskt av sig själv när man har fler än tre rubriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.