Hej!

Vi planerar att bygga ut vårt hus i Norra Ängby. I första hand för att få ytterligare ett sovrum så barnen får var sitt. Som en bonus får vi också en större hall.

Jag har gjort en ritning själv efter att ha gått runt bland grannar för att få inspiration. Det vore kul att få synpunker på denna! Den finns på vår hemsida www.pruzelius.se.
 
Grannfastigheterna är i princip lika dana som vårt hus. De som är närmast ligger 7m till öster och 7m till väster om vårt hus. Här är en bild på hur det ser ut idag:

hus_web.jpg
 
Trevlig stuga!  Verkar vara en känslig miljö. Det märks att ni har brottats länge för att komma framt till grundförslaget.  Snyggt jobbat!

Utan att kolla vad som står i gällande detaljplan har jag ritat ett annat förslag.  Ni får det med e-post.

Min idé är att ni river såväl dagens hall som veranda, och istället gjuter ny grundplatta längs hela huset för ett nytt vardagsrum/hall en halvtrappa lägre än resten av dagens bottenvåning.  Gamla vardagsrummet använder ni som sovrum (sålänge barnen bor hemma).  Carporten mot grannen förlänger ni (helst) med ett täckt uterum längs öster tomtgräns.  

Uterum och vardagsrum omfamnar på så vis er trädgård.  Ute och inne hamnar plötsligt på samma nivå.  Tack vare att vardagsrummet ligger mot norr får det ett underbart milt och fint dagsljus genom stora fönster ut mot den lilla trädgården.

Jag blir inte alls sur om ni tycker förslaget är som att svära i kyrkan.  Möjligen är det lite för genomgripande för er småskaliga omgivning. Men troligen inte alls dyrare.  I vart fall måste ni anlita arkitekt för att landa ert utbygge ordentligt i verkligheten.
 
billy_baver skrev:
Min idé är att ni river såväl dagens hall som veranda, och istället gjuter ny grundplatta längs hela huset för ett nytt vardagsrum/hall en halvtrappa lägre än resten av dagens bottenvåning. Gamla vardagsrummet använder ni som sovrum (sålänge barnen bor hemma). Carporten mot grannen förlänger ni (helst) med ett täckt uterum längs öster tomtgräns.
Intressant idé! En nackdel är att vi inte har matplats i köket, så det blir ju en bit mellan kök och matplats. Sen är jag rädd att stadsbyggnadskontoret inte skulle godkänna en sådan utbyggnad.
 
Aha, det borde jag ha insett.  Såklart måste ni ha stort köksbord när ni är många i familjen.  Men varför inte dela av utbygget och lägga nya sovrummet en halvtrappa ned (där jag först ritade vardagsrum)? Ett charmigt kännetecken hos er generation villor är att rummen är relativt jämnstora.  De är därför lika användbara som både sängkammare och sällskapsrum.

Vad jag först noterar i ert eget grundförslag är att det sannolikt blir rätt dyrt (räknat per kvadratmeter).  Relativt små förändringar ser harmlösa ut på ritningen.  Men att bygga upp en andravåning på dagens veranda kräver helt ny grund.  Att flytta och ändra carporten är heller inget man gör på en fikapaus.  Små jobb i trång miljö kostar inte mindre än om ni ökar måtten bara obetydligt.  

MEN!  Just småskaligheten är värd att värna.  Husen i Norra Ängby representerar i all blygsamhet "Swedish Grace".  Stugorna känns höga och slanka utan prål.  Den känslan kan man lika enkelt  "bygga in" eller "bygga bort" med i stort sett vilken planlösning som helst.  Om ni börjar med att ta reda på exakt vad detaljplanen kräver och sedan resonerar med en duktig arkitekt kan han/hon säkert kompromissa er fram till något som byggnadsnämnden kan acceptera.

Ha inte bråttom!  Om något decennium fyller era kvarter hundra år.  Ni sitter på ett viktigt stycke Stockholmshistoria.
 
Hej!

Har kikat lite på era planlösningar och har några kommentarer, men de får inte plats här så jag har skickat en sladd post istället, vill bara flagga för den så du vet att det är på G ;). Inte helt olikt vårt bygge hemma så frun och jag har tänkt i samma banor som er och lite saker vill jag ju tipsa om då, eller iaf påpeka :).

Ha det gott!!!

Mvh
Jante
 
F
Hej
Ser bra ut. Jag skulle försöka få in en toalett på nedervåningen om det gick. Kostsamt men väldigt bra (inte minst den dan huset ska säljas).

Dessutom skulle jag satsa på lite finare fönster i utbyggnaden. Både nere och uppe.
Lite som Karlsonhusen ex http://www.karlsonhus.com/karlsonhusen/glas/glas01.htm

Har ni pengar skulle jag ändra detaljerna i hörnerna på huset också. Då får ni genast ett mer gediget hus för pengarna. Typ vita knutar.

Lycka till! :D
 
knasen bom skrev:
Jag skulle försöka få in en toalett på nedervåningen om det gick. Kostsamt men väldigt bra (inte minst den dan huset ska säljas).
Toalett på nedervåningen har vi funderar på, men valt bort. Idag har vi badrum på övervåningen och en liten toalett i källaren. Prioriterar hellre extra utrymme för förvaring än en toa. Men man kanske skulle fundera lite till på det. Man kanske kan göra en kompromiss och förbereda med vatten och avlopp medans man ändå håller på.

knasen bom skrev:
Dessutom skulle jag satsa på lite finare fönster i utbyggnaden. Både nere och uppe.
Lite som Karlsonhusen ex [länk]

Har ni pengar skulle jag ändra detaljerna i hörnerna på huset också. Då får ni genast ett mer gediget hus för pengarna. Typ vita knutar.
Finare fönster och vita knutar är väldigt snyggt! Men inte i Norra Ängby... Där passar det inte alls in. Vi har valt att försöka likna det ursprungliga utseendet, även fast vi har moderna fönster.
 
F
[edit]Finare fönster och vita knutar är väldigt snyggt! Men inte i Norra Ängby... Där passar det inte alls in. Vi har valt att försöka likna det ursprungliga utseendet, även fast vi har moderna fönster. [/edit]

Tänkte inte på det. Du har helt rätt!!!
 
Hej!

Håller på att göra något liknande i Tallkrogen som är ett systerområde till Norra Ängby.
Toalett i nedervåningen kan ni bli tvingade till för att få bygglov. Det blev vi.

Det finns en regel som säger att vid större ombyggnader och nybyggnader ska det gå att äta, skita och sova på samma våning. Denna våning ska helst vara markplanet. Det är någon sorts tillgänglighetskrav för handikappade.

Vi hade också precis som ni tänkt ha toaletterna högst upp och längst ner. Men vi fick lov att ändra oss. Har ni tur så är inte er utbyggnad "större" men den ser ut att var i farozonen för det tycker jag. Vi förlänger hela huset med 4 m och totalrenoverar det gamla. Så det blev definitivt "större ombyggnad" för oss.

Ulrica



 
Nu har vi fått vårt bygglov! Det gick smidigare än väntat, även fast det tog sin tid. Efter att ha hört alla historier från grannar så hade jag förväntat mig en massa rundor med överklaganden och diskussioner. Det enda vi fick backa på var vår carport. Vi hade ju tänkt att korta ner den, men ska man göra nånting med den, så gäller de nya reglerna som säger att carporten inte får sitta i hop med huset, utan vara fristående, så vi beslöt att ta bor den helt.

Nu återstår bara att bygga också...

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.