Hej,

Har beställt en Automower 310 och ska i samband med en hel del renovering av trädgården installera den. Har tagit fram en skiss som visar hur jag planerar att dra kablarna.

Den kritiska punkten blir passagen mellan de två gräsytorna. Här kommer det att läggas sten och jag planerar att lägga guidekabel och gränskablarna under stenarna. Bra/dåligt? Hur bred behöver den passagen vara? Passagen avgränsas av garagevägg på ena sidan och grusgång på andra sidan stensättningen.

Den tänkta placeringen för laddstationen är mot garageväggen, men gräsytan där bakom sluttar ner mot garageväggen. Är detta ett problem? Dvs klipparen behöver åka i en sluttning på 25-30% ner mot/upp från laddstationen.

Ni kan kan detta, håller upplägget?

Hälsningar
Jakob
 
  • Handritad skiss av en trädgårdsplan med gräsytor, kabeldragning för Automower, stensättning, och en laddstation vid en garagevägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
* bäst är att placera laddstation på det största klippområdet
* minimum 30 cm mellan begränsningskabel och guidekabel
* guidekabel bör dras rakt ut 2 meter från laddstation innan den svänger av
* dras guidekabel i en backe är det bäst att dra den snett över backen
 
Så, nu är byggandet klart och det är dags att installera klipparen. Så här ser passagen ut:

img-9209.jpg
img-3871.jpg

Vad säger ni installations-experter? Hur skulle ni göra? Lyfta på markstenarna och dra guide- och gränskabel längs denna passage, och placera laddstationen på den största gräsytan?
 
Jag skulle tänka om lite och lägga ett bredare band med sten över grusgången och ha passagen där enligt bild nedan. Din föreslagna lösning går säkert, men helt plötsligt ställer någon en cykel bredvid garaget, vill ha en blomlåda eller en stol där – eller, ja, du fattar.

Placering av laddaren på den större ytan är iofs rekommenderat, men ställer du in den på att starta långt ut längs guidekabeln blir det nog nästan lika bra.
Översiktsbild på en trädgård med grusgång, bredare stenband markerat med röd linje, garage, gräsmatta och blomrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bra input, skulle nog bli bra med en stenlagd övergång där, helt klart.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tänka om lite och lägga ett bredare band med sten över grusgången och ha passagen där enligt bild nedan. Din föreslagna lösning går säkert, men helt plötsligt ställer någon en cykel bredvid garaget, vill ha en blomlåda eller en stol där – eller, ja, du fattar.

Placering av laddaren på den större ytan är iofs rekommenderat, men ställer du in den på att starta långt ut längs guidekabeln blir det nog nästan lika bra.
[bild]
Om jag stenlägger en passage vid gruset, tror du att den klarar att köra över raden av storgatsten som gränsar mot gräsmattan? Den ligger just nu i nivå med gräset just där, och jag ser till att lägga markstegen i nivå med gatstenen.

/Jakob
 
Ja, är alla ytor i nivå med varandra kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Lite suddig bild, men stenarna ser ju plana och fina ut. Lättare att köra där än på många gräsmattor. :D
 
Grusgång och kantsten vid grönt gräsområde med byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenbelagd gångväg med vita kanter i en trädgård med gräsmatta och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenläggning bredvid gräsmatta med blomrabatt i bakgrunden intill ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer ett par bilder till.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, är alla ytor i nivå med varandra kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Lite suddig bild, men stenarna ser ju plana och fina ut. Lättare att köra där än på många gräsmattor. :D
 
Det blir nog inga problem det där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.