Nu börjar vi komma nån vart med köksplaneringen. Vi har tänkt oss ett kök i äldre stil (originellt va?) som ska smälta in hyfsat i vår lägenhet från 1885. Helst hade vi velat ha ett platsbyggt kök eller ett kök från någon av de "bättre" tillverkarna, t ex Lidhults eller Kvänum. Tyvärr tillåter våra resurser endast ett IKEA-baserat kök. Jag har ritat fram ett förslag i Home Plannern med Lidingö-luckor men vi kommer antagligen beställa luckor från en snickare, dock i samma stil som Lidingö-luckan.

Bänkskivan ska vara i ljus marmor. Har bifogat bild på ung nyans som jag tänkt mig. Har även bifogat bilder på tänkt spis från Smeg och kyl/frys från Gorenje. Kyl/frys ska vara två st som står bredvid varandra på väggen till höger (bredvid dörren). Kan det bli för mycket med två "retroskåp" bredvid varandra? Mikro finns inte med i planeringen men ska stå på en hylla ovanför bänken till vänster. Fläkt är inte bestämt än, förslag mottages tacksamt! Kakel kommer vara antingen rektangulärt med fasad kant a la Gysinge eller ev 10x10 i fransk stil (vit/blå-mönstrat).

Golvet är idag en ekparkett som antagligen kommer målas vit/grå-rutig.

Alla kommentarer och förslag är varmt välkomna!
 
  • Koek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koek2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bankskiva_marmor.jpg
  • Smeg-spis.jpg
  • Gorenje.jpg
Redigerat:
ser ju bra ut...om man ska ändra något så ville jag möjligtvis flyttat spisen längre åt höger för att få större arbetsutrymme mellan spisen och hon.

och lådor inte skåp under bänkskivan.
 
Väldigt bra synpunkt, tack! Ang lådor så hara jag försökt undvika dem i största möjliga mån helt enkelt eftersom jag inte tycker de passar i ett kök med äldre stil. De lådor jag trots allt har med i planeringen är för "skafferi-varor" eftersom vi inte kommer ha något riktigt skafferi (högskåp).

Men som sagt, tack för synpunkten ang spisens placering. Ska flytta den mer till höger!
 
För att få lite större bänkyta kanske ni har plats att flytta ut skåpen och göra 70 djupa bänkskivor? Det har jag planerat till våran ombyggnad.

/Magnus
 
Har funderat på att göra djupare bänkskivor men vet inte hur man skulle göra med spisen. Dessutom skulle det bara funka på bakre väggen, vid fönsterväggen skulle det inskränka för mycket på utrymmet.
 
Har uppdaterat bilden med spisen längre till höger och ett till bänkskåp med lådor till vänster om spisen. Blir det för mycket lådor? Tycker inte om de egentligen men de är ju ganska praktiska.
 
  • Koek_ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en häll och en inbyggnadsugn istället för Smeg:en ? Visst den är snygg, men kanske lite opraktiskt.
Större bänkyta kommer det bli i mitt nya kök, speciellt nu när man går från 30cm djupa överskåp till djupare.
Det går väl annars att klä en 10cm stenskiva bakom spisen, och kanske även dra upp en stenskiva mellan fläkten och spisen på väggen.
 
Nej - jag tycker ni skall satsa på spisen. Den är fin. Jag tycker att det inte är så himla mycket att säga. Ni får mycket arbetsyta vilket är bra. Det jag funderar på är om ni inte skulle se till att bygga överskåpen ända upp till tak. Det behöver ju inte vara med skåp. Utan sätta dit skivor och en list överst (kan ni också beställa från snickarn kanske). Passar liksom i ett gammalt hus och blir dessutom så jädrans praktiskt när man slipper städa ovansidan av skåpet. Och snyggt.
Lite som de gjort på den bifogade bilden.


Om det blir för mycket lådor kan du nog bara svara på själv. Vi håller just nu på med att platsbygga ett kök (vilket inte behöver bli så himla mycket dyrare faktiskt om man hittar rätt snickare) och vi har valt att inte ha lådor. Men snickaren sa att "Ni kan ju ha lådor bakom dörrarna om ni tycker lådor är fula". Nu gjorde vi inte det i alla fall,men det kan vara en idé om man inte gillar lådor, men ändå vill ha dem.
 
  • 48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yps skrev:
Sätt en häll och en inbyggnadsugn istället för Smeg:en ? Visst den är snygg, men kanske lite opraktiskt.
Jag håller inte med. Vi har häll och inbyggnads ugn och det är en av de få saker vi inte ska göra om i nästa kök. (Om man inte ska ha häll och ugn på olika ställen.)

Vi upplever att fläkten inte räcker till för att få bort oset från ugnen när ugnens interna fläkt går. Vi kommer att sätta in något motsvarande "Smegen" vid nästa ombyggnad eller nybygge. Om man inte väljer att ha ugn och micro i ett högskåp förstås.

Tycker för övrigt att köket ser bra ut.

Henrik
 
Tycker ho och spis skall vara nära varandra då man inte vill flytta fulla kastruller varken med kallt eller varm vatten med den risk det innebär.
 
raveper skrev:
Tycker ho och spis skall vara nära varandra då man inte vill flytta fulla kastruller varken med kallt eller varm vatten med den risk det innebär.

Nja, skulle jag varit en ensamstående förälder, med barn och som inte har gäster så ofta kunde jag kört på den lösningen. Men är man ett par eller några som jobbar i köket så är det rät gott att en kan stå och skala rotfrukter, eller vad de må vara, och den andra kan stå och steka något utan att man behöver slå ryggarna i varandra.

Som TS är inne på så ser det snyggare ut med vanliga skåp än utdragslåor i ett kök med gammal stil. Men som sagt så är det väldigt praktiskt med att kunna dra ut lådorna, tycker dock du har gjort en rätt bra balansgång där.

Sitter bara och funderar på om man inte kan ha lådor med mindre storlek så de inte blir så dominerande, då kanske blickarna mer dras åt spisen som är stor? Fast å andra sidan blir det mer lådor så kanske ser dumt ut på det hållet med. Tycker även du ska behålla spisen, en häll skulle förstört stilen i köket särskilt när där är lådor på den delen av köket, det skulle känns för modernt då. Hur som så känns köket bra planerat.
 
Redigerat:
yps skrev:
Sätt en häll och en inbyggnadsugn istället för Smeg:en ? Visst den är snygg, men kanske lite opraktiskt.
Större bänkyta kommer det bli i mitt nya kök, speciellt nu när man går från 30cm djupa överskåp till djupare.
Det går väl annars att klä en 10cm stenskiva bakom spisen, och kanske även dra upp en stenskiva mellan fläkten och spisen på väggen.
Vi var inne på häll+ugn först men gick över till spis eftersom vi tycker det passar bättre till stilen på köket. Det kändes som att de behövdes något rejält som tar visuell plats i köket, det blir så lätt att skåpen tar över annars. Dessutom vill vi åt dubbelugnen, att man får extra bred induktionsyta med fem zoner är ju också en bonus förstås :)

Det får nog bli endast 60cm djup bänk men bra tips annars.
 
AstaS skrev:
Nej - jag tycker ni skall satsa på spisen. Den är fin. Jag tycker att det inte är så himla mycket att säga. Ni får mycket arbetsyta vilket är bra. Det jag funderar på är om ni inte skulle se till att bygga överskåpen ända upp till tak. Det behöver ju inte vara med skåp. Utan sätta dit skivor och en list överst (kan ni också beställa från snickarn kanske). Passar liksom i ett gammalt hus och blir dessutom så jädrans praktiskt när man slipper städa ovansidan av skåpet. Och snyggt.
Lite som de gjort på den bifogade bilden.


Om det blir för mycket lådor kan du nog bara svara på själv. Vi håller just nu på med att platsbygga ett kök (vilket inte behöver bli så himla mycket dyrare faktiskt om man hittar rätt snickare) och vi har valt att inte ha lådor. Men snickaren sa att "Ni kan ju ha lådor bakom dörrarna om ni tycker lådor är fula". Nu gjorde vi inte det i alla fall,men det kan vara en idé om man inte gillar lådor, men ändå vill ha dem.
Vi hade tänkt bygga upp ända till taket med "täckskivor" och list men det går inte att få till i Home plannern.

Det här med lådorna är ett problem faktiskt. Har också tänkt på lådor bakom skåpsdörrar men det blir ju ett moment till varje gång man ska komma åt något, först öppna luckan och sen dra ut lådan. Jag måste erkänna att jag hade valt som ni, dvs endast skåp, om det inte varit för min bättre hälft som inte bara tänker med "estet-hjärnan" :)
 
Mr Lloyd Wright - det praktiska är inte att förakta det heller. :)
 
Givetvis är det roligt att det estetiska får en plats i dagens kök, men att välja bort lådor (som du uppenbarligen gillar) för att det inte passar i ett gammalt kök tycker jag är lite tråkigt. Dagens lådor med kullager och dämpning osv går inte att jämföra med gamla tiders, därför är de vanligare numera. Vi har i princip valt bort allt vad skåp heter till förmån för lådor, och det är ett enormt lyft. Mycket bättre ordning och reda, inget krypande för att hitta något längst in i skåpet, inga skrangliga staplar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.