Hej på er!

Ska strax till att börja fylla grundelementens ram med rör, cellplast & armering och undrar om ni har någon spontant sistafeedback om ritningen jag tänkt att gå loss med? :)

Ett garage på ~12x7m som blir uppdelat i en bildel + två rum (byggda med passivhus-liknande mått&principer).

/S
 
  • Arkitektonisk ritning av en grund för garage, visar placering av stålpålar, armeringsjärn, värmesisolering, och dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt omöjligt att säga någonting om konstruktionen bara utifrån en detalj. Pålningen kan ju vara helt onödig vid vissa förhållanden och absolut nödvändig i andra.

Är det av någon speciell anledning du ritat in två längsgående järn i UK balk men ej resterande armering?
 
C C.Lundin skrev:
Det är helt omöjligt att säga någonting om konstruktionen bara utifrån en detalj. Pålningen kan ju vara helt onödig vid vissa förhållanden och absolut nödvändig i andra.

Är det av någon speciell anledning du ritat in två längsgående järn i UK balk men ej resterande armering?
Det förstår jag! Ville mest bara ha någon extern inblick om det var något som såg helt-uppåt-väggarna-fel ur ett mer "generellt konstruktion-perspektiv". :)

Nej, det stämmer! Har missat rita in ameringsmatta.

Pålat är det redan, p.g.a. lera till underlag.
 
Du bevöver även byglar för att balken ska göra någon nytta, sen en del extra just vid pålarna och då även längsgående i ÖK.
Sen är fi12 ganska klent att använda som längsgående armering i en balk.
Har du ritat det här själv eller blandat in någon som räknat på det?
 
  • Gilla
StefanN3
  • Laddar…
12mm järn i botten på kantbalken är helt okej.
Lika i ovankant och du är i hamn. + byglar såklart.

//AA
 
  • Gilla
TeknikStefan
  • Laddar…
A
Varför utegipset?
 
Erik_Hansson skrev:
Varför utegipset?
För att stadga upp ytterväggen då tanken var att ev. slopa reglarna i (95mm-)lagret, mellan 195mm & innersta 95mm, för att få bort köldbryggorna helt. Och även att gipset är tätare än vindduk (=bättre täthet/kontroll på flöde genom FTX).
Dumt?
 
Uppdaterad ritning!
 
  • Teknisk ritning av en byggkonstruktion med mått och materialspecificeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T TeknikStefan skrev:
För att stadga upp ytterväggen då tanken var att ev. slopa reglarna i (95mm-)lagret, mellan 195mm & innersta 95mm, för att få bort köldbryggorna helt. Och även att gipset är tätare än vindduk (=bättre täthet/kontroll på flöde genom FTX).
Dumt?
Inte dumt, men det kostar ju extra. Du kan ju använda snedsträvor under byggtiden för att staga tills du satt panel.
 
Erik_Hansson skrev:
Inte dumt, men det kostar ju extra. Du kan ju använda snedsträvor under byggtiden för att staga tills du satt panel.
Panelen kommer sitta på spikläkt (28x70) som i sin tur bara sitter i distanshylsor genom 50mm isolerings-fasadskivor.
Stadgar det verkligen upp tillräckligt?

Innerväggarna blir btw 3m höga, med saxtakstolar (~ 4m takhöjd på högsta punkten).

(Stort tack för er feedback!!)
 
A
Ett exempel utifrån sett:

  1. liggande panel
  2. stående 24x45 regel (luftspalt) (sätts på de stående 45x45 i punkt 4)
  3. vindduk
  4. 45x45 stående regel (med isolering) (förskjutna i sidled för att inte bygga köldbrygga mot stommen)
  5. liggande 45x45 regel (med isolering)
  6. stomme 45x195 (med isolering)
  7. fuktspärr
  8. liggande 45x45 regel, installationsskikt, med isolering
  9. OSB + gips.
Fördelen är att du spikar panelen genom 25x45 in i 45x45-regeln. Blir mycket stabilt och starkt. Du kan då också låta dessa (punkt 1-4) gå ner utanför grunden för extra isolering mot golvhörnet.

En annan fördel är att det extra 45x45-skiktet på utsidan kan omsluta hörnen på stommen och motverka köldbryggorna där.
 
Redigerat av moderator:
wildeside
Kapilärbrytande skikt bör väl vara 200mm?
 
wildeside wildeside skrev:
Kapilärbrytande skikt bör väl vara 200mm?
Vad menar du?
Man sätter normalt fuktspärren innanför installationsskiktet, dvs 45 mm in i väggen.
 
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad menar du?
Man sätter normalt fuktspärren innanför installationsskiktet, dvs 45 mm in i väggen.
Du pratar vägg och jag grund;)
Kapilärbrytande skikt singel 8-16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.