Husbygget är i full gång och ventilation har blivit en het fråga på sistone. FTX får det bli och då jag lider av kan-själv! så har jag klurat i flertalet timmar och försökt sätta mig in i det hela så gott jag har hunnit.

Huset är ett enplanshus på 178kvm(boyta), uppvärmning är golvslingor matade från bergvärmepump. Jag tänker mig ett väggmonterat Östberg Heru 160 T EC i tvättstugan. Räknar jag på 0,5l/s/kvm så hamnar jag på, som jag förstår de, ca 60% "belastning" på aggregatet. Min-rekommendationen är ju 0,35l/s/kvm så om jag räknar på 0,5l/s borde jag hålla relativt god ventilationsnivå om placering av don är god. Ventilationskanalerna tänker jag mig 160mm diameter då det är detsamma som anslutningarna på aggregatet.

Jag inväntar diverse svar från Soliduct gällande aggregatet. Dock funderar jag på att kontakta Östberg för att ställa dessa då jag blir väldigt osäker på möjligheten att ventilera köksfläkten via aggregatet. Om jag förstår allt rätt så verkar det vara en möjlighet men jag vet inte om det är rimligt.

Se bifogad bild med förslag på ventilationskanaler. Köksfläkten är streckad annorlunda då jag som sagt är lite osäker på om jag borde göra på det viset. Frånluft = röd, tilluft = blå. Ringar markerar till och frånluftsdon.
 
  • Ventilationsplan för ett enplanshus på 178 kvm med markerade till- (blå) och frånluftsdon (röd), föreslagen placering av FTX-system och möjlig köksfläktanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I förråd och entré har man inte tilluft utan möjligen frånluft. Man vill inte att den fuktiga luften med textilfiber etc. ska spridas till resten av bostaden.

Det vore antagligen bra om frånluften i badrummet var närmare duschen. Överlag bra att försöka få ventilerna långt från dörren för bästa genomvädring, även om det kan kompenseras med riktbara tilluftsventiler.
B Benpe skrev:
Min-rekommendationen är ju 0,35l/s/kvm så om jag räknar på 0,5l/s borde jag hålla relativt god ventilationsnivå om placering av don är god.
0,35 l/s är god ventilation. Överskrider man det nämnvärt så leder det bara till onödiga kostnader.
Du vill inte heller få alldeles för mycket tilluft i ett visst rum så att det upplevs som dragigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I förråd och entré har man inte tilluft utan möjligen frånluft. Man vill inte att den fuktiga luften med textilfiber etc. ska spridas till resten av bostaden.

Det vore antagligen bra om frånluften i badrummet var närmare duschen. Överlag bra att försöka få ventilerna långt från dörren för bästa genomvädring, även om det kan kompenseras med riktbara tilluftsventiler.

0,35 l/s är god ventilation. Överskrider man det nämnvärt så leder det bara till onödiga kostnader.
Du vill inte heller få alldeles för mycket tilluft i ett visst rum så att det upplevs som dragigt.
Kanon feedback! Då skulle eventuellt frånluften i förråddet kunna samverka med frånluften på toaletten och därmed sliper jag ett synligt don i ryggåstaket i hallen.

Om 0,35l/s är god ventilation så kommer aggregatet ha god marginal och därmed sannolikt arbeta tystare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.