Hejsan allihopa, både nya som gamla som läst min tråd som jag startade för länge sen som heter "Ska satsa på bergvärme, lite råd tack".

Här följer en uppdatering av hur saker kom att bli efter en hel del frågor och svar som jag bland annat fick av många av er, vilket ni ska ha stort tack för, hjälpte mig väldigt mycket!

Utgångsläget finns i tråden jag nämnde ovan, första meddelandet på den tråden.

Nu är bergvärmepumpen installerad och klar och snart har ett år gått av lyxen och flärden att ha ett hus på cirka 300 kvadrat utan att ha behövt slänga så mycket som en träflisa i pannan för att få värme i huset.

Min anläggning numera består av följande:

Värmpump: IVT Greenline HT Plus C11 med invändig tank.
Borrhål: 2*120 meter.
Tillägg vid installation: 1 st fläktkonvektorelement på 5 kW

Pumpen startades nån gång under vecka 43/44 i oktober förra året, sedan dess har pumpen (senast jag kollade för nån vecka sen) snurrat på cirkus 3500 timmar varav tillskottselen bara varit igång i 168 timmar.
Tillskottet är inställt på att max tillskotta på 6kW även om det går att ställa upp den till 9 kW. Pumpen har under den kallaste perioden i vintras klarat minus 22 grader utan att tillskotta (åtminstone har inte tillskottets lampa lyst).

Detta under en normal dag, om du duschar så behövs givetvis mer värme och är det då svinkallt ute så är det ganska solklart att pumpen kan behöva lite hjälp med värmen. Nåväl pumpen har tutat på och konvektorelementet har fått den värmen den behövt och gissa om det varit jämn och fin värme oavsett hur jäkla kallt det än varit ute, och då bor jag 5 mil söder om Kiruna.
Man har kunnat gå på innebandyträningarna och allt annat utan att behöva bry sig om värmeproblem.

Min ambitition när pumpen skulle införskaffas var att den ska klara värmeproduktionen så mycket som möjligt utan att behöva tillskotta jämt och ständigt. Man kan väl säga att den klarat det lätt och då ska nyare pumpar klara av att stoppa och starta oftare än vad gamla pumpar gör.
Snyggt och fint står den i pannrummet utan att väsnas på något sätt och den verkar inte än i alla fall lida av något.

Valet på en 11 kW pump föll på att huset som är på runt 300 kvadrat skulle värmas, liksom i framtiden även garaget som är mellan 45 och 50 kvadrat. Och som det ser ut idag så kan jag nog värma garaget med värmepumpen utan att den för den skull kommer att tillskotta som en galning.

Hela min installation kom att gå lös på 156.000:- ganska precis. I detta kom kostnaden på värmepumpen med installation och material etc att kosta 92962:- och sedan kom borrningen på resterande del. Borrningen gick lös på 210:-/meter inkl moms för vanligt berg, foderrörskostanden var ungefär det dubbla och per hål sattes 3 st foderrör om 4 meter vardera har jag för mig. Enda anledningen till att det sattes så pass med foderrör fastän berget var väldigt nära är bara för att undvika eventuell skit från sidorna om berget skulle spricka lite sades det av borraren!

Hålen har vatten bara cirkus 1 meter från marknivå sett, även fastän man väntade några dygn innan slangen pulades ner i hålen.

Nu kan jag inte säga ännu exakt hur mycket vi kommer att ha sparat på ett års basis, och det blir lika svårt när 1 år har gått för en del av det som värmepumpen har sparat har vi tagit ut på bland annat mera badande, motor & kupévärmare, flera datorer igång osv...så en liten slatt av det som pumpen sparar använder vi också.

Som slutkläm kan man väl säga att detta var väl utlagda 156.000 kronor med tanke på att det bekostade en så stor pump som behöver tillskotta så lite, all installation och material samt elementet som gav oss en mycket jämn och fin värme även vintertid.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för någon!
Hjärtligt tack till dom som bidrog med sitt kunnande.
Nu har jag en panna från 86 som fortfarande är i bra skick som kan ved och oljeeldas med (oljetanken finns kvar fortfarande). Jag har 2 stycken acctankar om 500 liter vardera varav den ena också har en 9kW elpatron installerad samt värmepumpen och även dennes elpatron.
På alla ventiler i pannrummet som finns (ca 10 stycken) så hänger det vita plåtlappar med text på som enkelt uttryckt anger om en speciell ventil skall vara öppen eller stängd om man kör värmepump eller panna.

Nästa projekt blir ett solvärmesystem!
Inte för att jag fryser, men jag tar gärna tillvara på solenergin under sommarhalvåret så får pumpen längre till pension, värmepumpen alltså. ;D

Hälsningar Vargen :D
 
har du nån uppfattning om ifall du har varmare / kallare eller jämnare värme nu?
jag har en känsla för att dom som har elvärme ofta har eallaer inne än dom som kör med värmepump (snåla)
& dom som eldar med ved har ofta kalt på morgonen & varmt på kvällen (lata)
men ven som har värmepump har gärna 21-22 gradet konstant då man vill ha komfort !

stämmer min uppfattning?
 
I mitt fall stämmer din uppfattning helt och hållet då jag själv besökt arbetskompisar som har kaminer etc och eldar i dom på morgonen för att ha varmt hela dagen, och sen på kvällen för att klara natten, då speciellt vintertid givetvis.
Ena gången jag var på besök hos en med kamin så hade dom ENORMT varmt inne, det var säkert 27-28 grader och man höll på att storkna, och då har dom en liten kamin med täljsten.

Jag skulle vilja påstå att elvärme funkar lika bra som värmepump om man vill ha jämn värme, MEN i mitt fall så var elvärmen skit av två anledningar.

1. Elpatronen var bara på 9 kW och är ganska gammal.
2. Fläktkonvektorelementet som installerades samtidigt som värmepumpen var kanon. Har man en sån till elpatronen så får man säkert lika bra värme som med värmepumpen, men dyrare förstås.

Båda sakerna, värmepumpen och elpatronen måste ha lika villkor, den ena får inte vara större än den andra osv och uppfyller man det kriteriet så är det bara nånting som kan sprida runt värmen ordentligt som fattas!
Jag var mycket skeptisk till fläktkonvektorelement från början då kostnaden legade på runt 6200:- i mitt fall.
För den delen ville jag ha 4 stycken sådana på ovanvåningen, men VVS:aren skrattade och ville nog säkert kalla mig för diverse saker, men han sa att det räcker med EN!!!!! ;D

Och lite skumt lät det, men när den väl var installerad och allt skulle sparkas igång så märkte jag att allt han sa var sant, hade jag följt min vilja så hade väl huset inte haft kvar färgen på fasaden nå mer. :D

Betänk då att om du ved eller oljeeldar, eller ja kanske pellets också, så har du redan från det en hyfsad strålningsvärme. Om du sedan kör mot acctankar vilket du bör göra och du låt säga, kör upp i 80 grader och sen shuntar ut det i elementen, nog tror jag du också får knalla utan yllesockarna på i flera dar efter det! :)

Men som i vårat fall från början, en 9kW elpatron och vanliga panel och kamflänsradiatorer ger jag inte mycket för.

Hoppas dina funderingar fick ett svar!

 
Gratulerar vargen. Trevligt att det fungerar bättre än pellets-brännaren som du fick slänga ut efter 20 dagar.
Förresten, vad hade det kostat att få ordning på den? Vad var det egentligen för fel på den gamla anläggningen?

Nu har jag eldat pellets i ungefär 20 dagar innan jag kastade ut eländet. Har råkat utför sammanlagt 3 gengassmällar i pannan så nu åkte plåtlådan ut.
Nu är det bergvärme som gäller
 
CarMan skrev:
har du nån uppfattning om ifall du har varmare / kallare eller jämnare värme nu?
jag har en känsla för att dom som har elvärme ofta har eallaer inne än dom som kör med värmepump (snåla)
& dom som eldar med ved har ofta kalt på morgonen & varmt på kvällen (lata)
men ven som har värmepump har gärna 21-22 gradet konstant då man vill ha komfort !

stämmer min uppfattning?
Nä.
 
Ja det är skönt med värmepump och då har man jämn värme hela tiden och det kostar inte så mycket.
Undrar bara hur många som har förstört sina hus när dom har börjat snåla med värme och ventilation och fått bekymmer med mögel och bakterier.
Vi har här hemma 22 grader varmt  hela vintern och skulle jag sänka värmen så blir min fru helt förlamad och ligger under någon filt hela tiden.
Så mitt råd är att vill ni ha en glad och pigg fru och jämn värme i huset så köp värmepump. :) :)


 
CarMan skrev:
har du nån uppfattning om ifall du har varmare / kallare eller jämnare värme nu?
jag har en känsla för att dom som har elvärme ofta har eallaer inne än dom som kör med värmepump (snåla)
& dom som eldar med ved har ofta kalt på morgonen & varmt på kvällen (lata)
men ven som har värmepump har gärna 21-22 gradet konstant då man vill ha komfort !

stämmer min uppfattning?

Ha. Nä jag eldade i tisdags och jag har varmt ännu ;)
 
Det betyder också att man ökar rikets elkonsumtion om man byter till el från olja eller biovärme. Men rikets elkonsumtion är väl (eller kanske var?) en politisk fråga?
 
Robert Keskitalo skrev:
Det betyder också att man ökar rikets elkonsumtion om man byter till el från olja eller biovärme. Men rikets elkonsumtion är väl (eller kanske var?) en politisk fråga?

Exakt. Så det är helt OFFTOPIC i denna tråd. Här fokuserar vi på Vargens värme och erfarenheterna därav.

8)
 
Vargen skrev:
I mitt fall stämmer din uppfattning helt och hållet då jag själv besökt arbetskompisar som har kaminer etc och eldar i dom på morgonen för att ha varmt hela dagen, och sen på kvällen för att klara natten, då speciellt vintertid givetvis.
Ena gången jag var på besök hos en med kamin så hade dom ENORMT varmt inne, det var säkert 27-28 grader och man höll på att storkna, och då har dom en liten kamin med täljsten.

Jag skulle vilja påstå att elvärme funkar lika bra som värmepump om man vill ha jämn värme, MEN i mitt fall så var elvärmen skit av två anledningar.

1. Elpatronen var bara på 9 kW och är ganska gammal.
2. Fläktkonvektorelementet som installerades samtidigt som värmepumpen var kanon.  Har man en sån till elpatronen så får man säkert lika bra värme som med värmepumpen, men dyrare förstås.

Båda sakerna, värmepumpen och elpatronen måste ha lika villkor, den ena får inte vara större än den andra osv och uppfyller man det kriteriet så är det bara nånting som kan sprida runt värmen ordentligt som fattas!
Jag var mycket skeptisk till fläktkonvektorelement från början då kostnaden legade på runt 6200:- i mitt fall.
För den delen ville jag ha 4 stycken sådana på ovanvåningen, men VVS:aren skrattade och ville nog säkert kalla mig för diverse saker, men han sa att det räcker med EN!!!!!   ;D

Och lite skumt lät det, men när den väl var installerad och allt skulle sparkas igång så märkte jag att allt han sa var sant, hade jag följt min vilja så hade väl huset inte haft kvar färgen på fasaden nå mer.   :D

Betänk då att om du ved eller oljeeldar, eller ja kanske pellets också, så har du redan från det en hyfsad strålningsvärme. Om du sedan kör mot acctankar vilket du bör göra och du låt säga, kör upp i 80 grader och sen shuntar ut det i elementen, nog tror jag du också får knalla utan yllesockarna på i flera dar efter det!   :)

Men som i vårat fall från början, en 9kW elpatron och vanliga panel och kamflänsradiatorer ger jag inte mycket för.

Hoppas dina funderingar fick ett svar!

jo elvärme & olja med flera ger ju samma jämna värme, men jag har fåt förmig att man tätt tittar på vad driftskostnaden är för en sån anläggning & hållar då heldre 20 grader istället för 22, blir det kalt kan man ta på sig en tröja.
 
Robert Keskitalo skrev:
Nä.
jag känner många som eldar o inte har acktank.
har du inte kalt på morgonen då så är det fortfarande sommar ute.....
 
Andreas_Hansson skrev:
Ha. Nä jag eldade i tisdags och jag har varmt ännu ;)
ja, det var ju knapast en prestation.


(kola datumen på inläggen för er som läser tråden i framtiden)
 
Vargen du säger att du inte kan jämföra förbrukningen då du ökat din husåls el.
har du några sparade anteckninger från i vintras eller har du bara "badat" hela vintern? ;)

jag starta själv min värmepump för snart ett årsedan & har gjort många nogranna anteckninger, samt varit inne i varenda meny för att optimera, jag har en änumer överdimensionerad pump än du & har fått bra gångtider ändå på den.
hur danna är dina gång tider ungefär?
 
Pelletsbrännaren kostade inget i inköp då jag fick prova den först, men under prövotiden fick jag lov att repa den för 3000:- som givetvis var pengar jag kunde känna mig blåst på i slutändan, det var ju mitt bevåg att skicka iväg den på rep.
Tändhällen byttes ut, liksom fläkten och sen den där "lådan" som man skjuter in i pannan, den som tändhällen, glödspiral och skit är inuti så att säga, brännarkoppen kanske man kan benämna den.

När den väl blivit repad så hade jag rengöring av den och pannan ungefär varannan dag där jag dammsög med grovis och rengjorde ordentligt. Vad orsakerna var till gengassmällarna vet jag inte, vissa säger att den inte fick tillräckligt med luft, även om jag inte köper den anledningen då jag har två "snurrtallrikar" på väggen som båda varit öppna. Det andra är att kanalens dimension varit för liten med det var den inte (kommer inte ihåg måttet, men jag kollade upp det). Med andra ord kunde man kanske konstatera otillräckligt drag, men det förklarar ändå inte varför den efter reparationen funkade så länge utan minsta lilla problem...?

Men när väl den sista gengassmällen kom, 23.50 en vinterkväll och så kraftig som den var så fick jag nervösa besvär och SPARKADE UT DEN JÄVLA PLÅTLÅDAN!!!!!!!!
Tillbaka till runt 16 grader inomhus men vad skulle man göra när elpatronen inte orkade med att hålla värmen?

Min slutsats är dessa:

Pannan är inte ämnad för pellets, på tok för litet askutrymme. (Fast askutrymme har knappast någon avgörande del i om brännaren funkar eller inte så länge det inte går hur länge som helst utan rengörning)

Möjligtvis dåligt drag i skorstenen som gör att gasbildningen inte vädras ut fortare.

Någon form av konstruktionsfel på brännaren.

Denna brännaren var verkligen en brännare man var tvungen att "lära sig" hantera då instruktionerna var under all kritik, men tack vare många goda råd från en herre på tillverkaren så kom jag underfund med massor av grejer, dock inga som gjorde det möjligt att kunna behålla brännaren!

Förresten så var det brännaren du frågade om Robert, eller var det kanske pannan och det du undrade om och inte pelletsbrännaren specifikt...?

Ha det bra!

 
[quote author=CarMan link=board=VVS;num=1125330073;start=0#12 date=08/29/05 kl 20:28:48]Vargen du säger att du inte kan jämföra förbrukningen då du ökat din husåls el.
har du några sparade anteckninger från i vintras eller har du bara "badat" hela vintern? ;)

jag starta själv min värmepump för snart ett årsedan & har gjort många nogranna anteckninger, samt varit inne i varenda meny för att optimera, jag har en änumer överdimensionerad pump än du & har fått bra gångtider ändå på den.
hur danna är dina gång tider ungefär?
*********************************************

Vet du en sak, det hade förmodligen alla gjort men inte jag, jag var så fixerad i att få igång min anläggning efter allt strul med bland annat i ett av inläggen nämnda pelletsbrännare så jag glömde att anteckna vad som stod på mätaren innan starten. Bra va! ;D

Men men, vi ser ju när sluträkningen för året kommer ungefär hur vi ligger till, men man brukar vad jag förstått, säga att en värmepump ska dimensioneras på så sätt så att den åtminstone halverar din förbrukning av el.
Jag tror definitivt vi nått det målet, men kruxet är att sen vi flyttade in så har vi inte värmt huset med endast el ett endaste år (då det hade blivit SVINDYRT) och den förra ägaren hade faktiskt inte så mycket till uppgifter att komma med vad gällde förbrukningar av olja, ved, el osv.

Med andra ord fick det vi förbrukade och en liten uppskattning av behovet vara en del av grunden till dimensioneringen av värmepumpen. Men med vetskapen att våran 9 Kw elpatron inte orkade med så var kravet uteslutande minst 11 kW även om jag tittade på en 14kw också, där stöp det pga kostnaden för borrhålen.

Men jag har inga deteljerade anteckningar som kan dra för stora paraleller av, men nästa månad lär vi få en del av svaret när notan kommer. Men då står det ju oss till last att vi från början aldrig riktigt visste vad detta hus kräver i olja, ved eller el mängd, vi har så att säga inte så mycket att jämföra med. Men spontant kan man säga, att skulle flugan i börsen fortfarande leva, och i sällskap av lite dollarus, då har vi ett billigare boende.... :D

Du frågade om gångtider, menade du snittat per dag då eller....? Jag räknade en gång ut både gångtid och tillskottsförbrukningen (i mars nån gång). Jag tog drifttimmarna och slog ut på antalet dagar som gått sedan starten av värmepumpen, då fick jag en snittid per dag som jag inte kommer ihåg på rak arm, men jag kan alltid försöka göra en ny uppskattning med dagens siffror på värmepumpen. Vad gäller tillskottet så har våran VVS:are här i byn (som för övrigt inte är den firman som fick jobbet) konstaterat att drifttimmarna kontra antalet tillskottstimmar var väldigt lite.

Vad för värmepump, tillverkare, modell och storlek har du i din lya..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.