Hej,

Jag är lite nyfiken på att höra vad ni har för favorit lim till era trä projekt. Om man tittar på Youtube så verkar det som de flesta amerikaner använder Titebond. Någon som testat?

Vidare så anväds ibland "CA glue" vilket jag misstänker är typ Super lim, men ofta med någon form av accelerator. Har inte hittat något sådant här i Sverige, men jag har kanske bara letat dåligt.

Tacksam för era tankar.
 
'CA' är väl cyanoakrylat? Dvs vanliga snabbtorkande så kallade superlim.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
'CA' är väl cyanoakrylat? Dvs vanliga snabbtorkande så kallade superlim.
Japp!

Kombon TS frågar efter finns faktiskt på biltema. Lim + acceleratorspray.
 
Cyanoakrylatlim (CA-lim, superlim, snabblim, kärt barn har många namn :) ) finns i de flesta modellhobbyaffärer. Är det en någorlunda välsorterad affär finns den dessutom i flera olika viskositeter.


https://rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=26
http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-och-spackel/
https://rconline.se/kategori/tillbehor-verktyg/service-setup-montage/lim-tejp/


Tunn CA är tunnare än vatten och är fantastisk på att krypa, både dit den ska och dit den inte ska :) Den funkar t.ex. utmärkt att "härda" tunna gängor i mjuka material (såsom exempelvis trä) eller tränga in i små sprickor för att täta/fylla/laga. Kapillärkrafterna är så pass starka att tunn CA kan krypa uppåt.

Medium CA är det man oftast hittar på stormarknader eller bensinstationer. Viskositeten är ungefär som filmjölk och den är den mest allsida varianten, den funkar till det mesta.

Tjock CA är som youghurt i konsistensen. Passar bäst för att fylla fogar som är lite glappa. Om limfogen är för tjock tenderar den att bara härda på ytan, då passar det att använda acceleratorspray (även kallad "kicker") för att få fart på reaktionen.

CA-fogar är oftast (alltid?) relativt stumma, de är inte elastiska alls. Det är bra i vissa applikationer, dåligt i andra, men definitivt något att tänka på när man väljer lim.

Härdningstiden för varianterna är ungefär som viskositeten, den tunna härdar snabbast, den tjocka långsammast. Men det är även beroende av fogtjocklek, ju glesare fog desto längre tid tar härdningen.

En annan sak att tänka på om man använder accelerator är att om limmet härdar så snabbt att det bildas gasblåsor i det så blir hållbarheten bara en bråkdel av vad den skulle blivit utan accelerator. Det är oftast inget problem annat än i glesa fogar.
 
  • Gilla
ohlpet och 1 till
  • Laddar…
Skulle gärna testa Titebond iii istället för Cascol utelim till mina fönsterlagningar. Men det säljs ju knappt i Sverige. Swedendro har det men de verkar ju ha såna leveranstider och det lönar sig inte att bara beställa en flaska lim. Frågan är om de skiljer sig annat än öppettiderna som ska vara längre för Titebond.
PU-lim är inte kul att jobba med då det till skillnad från titebond, som är i det närmaste livsmedelklassat, inte är särskilt nyttigt att hantera. Dessutom skummar det så.
CA-lim är ju gitarreparatörernas favvolim vid sidan av hudlim och fisklim (kan bara gissa vad det luktar). De verkar gå att bygga gitarrer av CA-lim. Har använt det själv till gitarr och det funkar ju.
Mina standardlimmer är annars Cascol inne- och utelim.
 
  • Gilla
ohlpet och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle gärna testa Titebond iii istället för Cascol utelim till mina fönsterlagningar. Men det säljs ju knappt i Sverige. Swedendro har det men de verkar ju ha såna leveranstider och det lönar sig inte att bara beställa en flaska lim. Frågan är om de skiljer sig annat än öppettiderna som ska vara längre för Titebond.
PU-lim är inte kul att jobba med då det till skillnad från titebond, som är i det närmaste livsmedelklassat, inte är särskilt nyttigt att hantera. Dessutom skummar det så.
CA-lim är ju gitarreparatörernas favvolim vid sidan av hudlim och fisklim (kan bara gissa vad det luktar). De verkar gå att bygga gitarrer av CA-lim. Har använt det själv till gitarr och det funkar ju.
Mina standardlimmer är annars Cascol inne- och utelim.
Verkter.se säljer också titebond lim.
 
Kiilto B3 är det snickarlimet jag använder mest. Ganska billigt då man köper det i ämbar och fungerar bra.

Vissa reparationer och vissa nya fogar som skall vara inomhus och som jag vill ha demonterbara limmar jag med hudlim från Sateenkaariväri.

För båtreparationer brukar jag använda Hempels epoxy men nästa gång skall jag försöka med Casco Marin som är ett recorsinollim och som är mindre ohälsosamt än eoxy och sannolikt mer hållbart.

För vissa väderutsatta limningar i hus använder jag ibland Cascos poluretanlim.
 
  • Gilla
ohlpet
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle gärna testa Titebond iii istället för Cascol utelim till mina fönsterlagningar. Men det säljs ju knappt i Sverige. Swedendro har det men de verkar ju ha såna leveranstider och det lönar sig inte att bara beställa en flaska lim. Frågan är om de skiljer sig annat än öppettiderna som ska vara längre för Titebond.
PU-lim är inte kul att jobba med då det till skillnad från titebond, som är i det närmaste livsmedelklassat, inte är särskilt nyttigt att hantera. Dessutom skummar det så.
CA-lim är ju gitarreparatörernas favvolim vid sidan av hudlim och fisklim (kan bara gissa vad det luktar). De verkar gå att bygga gitarrer av CA-lim. Har använt det själv till gitarr och det funkar ju.
Mina standardlimmer är annars Cascol inne- och utelim.
Jag köpte precis Titebond 3 från verkter, precis som cope nämnde så finns det där. Det gick ganska snabbt att få hem också..
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle gärna testa Titebond iii istället för Cascol utelim till mina fönsterlagningar. Men det säljs ju knappt i Sverige. Swedendro har det men de verkar ju ha såna leveranstider och det lönar sig inte att bara beställa en flaska lim. Frågan är om de skiljer sig annat än öppettiderna som ska vara längre för Titebond.
PU-lim är inte kul att jobba med då det till skillnad från titebond, som är i det närmaste livsmedelklassat, inte är särskilt nyttigt att hantera. Dessutom skummar det så.
CA-lim är ju gitarreparatörernas favvolim vid sidan av hudlim och fisklim (kan bara gissa vad det luktar). De verkar gå att bygga gitarrer av CA-lim. Har använt det själv till gitarr och det funkar ju.
Mina standardlimmer är annars Cascol inne- och utelim.
Har provat flera olika märken t.ex Cascol, Illbruck,Titebond och olika sorter t.ex inne, ute, vinter, PU osv och inget lim har väl direkt varit dåligt men Titebond III är så mångsidigt att det är min favorit.
Går att använda inne/ute, vattenbeständigt, livsmedelssäkert, starkt som tusan och luktar gott, går att skölja rent pensel med vatten när man penslat ut limmet.
Har beställt från amazon.se och får alltid gratis hemleverans. Ca 650kr / 4L
 
  • Gilla
ohlpet
  • Laddar…
Jag tycker bäst om titebond när jag arbetar med möbler och finlir. Innan Brexit beställde jag oftast med en dunk när jag köpte något från axminster, mycket förmånligt pris jämfört med svenska återförsäljare vill jag minnas.

Inte haft behov av UK-beställning än, och vet inte om jag vågar nu efter Brexit :)
 
  • Gilla
ohlpet
  • Laddar…
Titebond hittar ni även på Amazon.se
 
Tackar för alla kloka synpunkter.
Jag trodde inte att CA lim gick att använda för trä, men tydligen funkar det till viss användning.

Har beställt Titebond 3 nu på Amazon.se, skall bli spännande att testa det.
 
Vad tycker ni att jag ska ha till min spricka i ytterdörren av teak?
 
  • Vertikal spricka i en ytterdörr av teakträ, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Vad tycker ni att jag ska ha till min spricka i ytterdörren av teak?
Trälim
 
Rickard.
O ohlpet skrev:
Tackar för alla kloka synpunkter.
Jag trodde inte att CA lim gick att använda för trä, men tydligen funkar det till viss användning.

Har beställt Titebond 3 nu på Amazon.se, skall bli spännande att testa det.
CA lim är fantastiskt till vissa träprojekt och alla borde ha en lite mer trögflytande variant hemma. Har gjort flera saker med det och i vissa knepiga limning är det t o m starkare än vanligt trälim (i alla fall i mina egna tester). CA limmet blir dock alltid sprött så den är inte bra till allt.

Det är t ex grymt bra till gerade ramar av olika slag då man inte behöver några tvingar och det alltid blir tätt och snyggt. Sprayen ser man ofta folk använda helt felaktigt så läs på förpackningen hur man ska göra och gör någon testlimning så man bygger lite känsla för man får bara ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.