Vi har rensat upp en del av vår tomt och låtit en entreprenör fylla ut och jämna till marken med fyllnadsmassor. Detta skedde i slutet av förra året. Nu i juni så lade man på "planeringsjord" över dessa fyllnadsmassor så att vi skulle kunna så gräs på det. Det handlar om en yta på ca. 800-900 kvm.
När man nu spridit ut denna jord så ser vi att den innehåller en herrans massa sten. Helt galet mycket i mina ögon. Allt från knytnävsstora (t.o.m. en del ännu större) till småsten i storlek som stenkulor. Dessutom har vi hittat plast från påsar/säckar och lite glasbitar 😕.
Han som utfört arbetet på tomten har inte själv köpt in "jorden" utan i sin tur anlitat en åkare som köpt in jorden och kört ut den med lastbil. Han säger själv att han aldrig sett jord med så mycket sten i. Själv tycker jag det är för jä--igt och blir förbannad, men vill inte starta en bråk med han som gjort arbetet på tomten då han skött allt annat bra.
Vad tycker ni om detta? Vad ska man göra? Finns det någon toleransnivå för hur mycket eller hur stora stenar som kan accepteras i jord som man ska så gräs på?
Vi var kanske dumma som trots detta satte igång att så gräsfrö nu.... Oroar oss också hur ett framtida användande av en vertikalskärare kommer att gå. Och kommer det överhuvudtaget bli någon bra gräsmatta i denna steniga jord? Ansamling av stenar i varierande storlekar, från småsten till större stenar, samt ogräs och jord på en uppgrävd yta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av mark täckt med stenar i olika storlekar, från småsten till större knytnävsstora stenar, omgiven av lite ogräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en del av de stenar vi plockat undan.
 
  • Markyta täckt av jord och grus med olika storlekar av stenar samt några växter som börjar gro. Markytan innehåller inte sått gräs än.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenig jord på en nyligen utjämnad tomt, med både stora och små stenar samt viss mängd skräp, redo för att så gräsfrön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenig jord med små och medelstora stenar samt plastbitar, avsedd för gräsplantering, som nyligen lagts ut på en tomt efter påfyllning av fyllnadsmassor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två glasskärvor på en träyta med grus och småsten i bakgrunden, från marken som fylldes ut och jämnades till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på plastskräp som hittats i jord tillsammans med flera stenar och andra material på en tomt som fyllts ut för att så gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
yonna
  • Laddar…
Dom har ju köpt in billig skräpjord istället för gräsmattejord, kommer inte bli bra det där.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Vi har rensat upp en del av vår tomt och låtit en entreprenör fylla ut och jämna till marken med fyllnadsmassor. Detta skedde i slutet av förra året. Nu i juni så lade man på "planeringsjord" över dessa fyllnadsmassor så att vi skulle kunna så gräs på det. Det handlar om en yta på ca. 800-900 kvm.
När man nu spridit ut denna jord så ser vi att den innehåller en herrans massa sten. Helt galet mycket i mina ögon. Allt från knytnävsstora (t.o.m. en del ännu större) till småsten i storlek som stenkulor. Dessutom har vi hittat plast från påsar/säckar och lite glasbitar 😕.
Han som utfört arbetet på tomten har inte själv köpt in "jorden" utan i sin tur anlitat en åkare som köpt in jorden och kört ut den med lastbil. Han säger själv att han aldrig sett jord med så mycket sten i. Själv tycker jag det är för jä--igt och blir förbannad, men vill inte starta en bråk med han som gjort arbetet på tomten då han skött allt annat bra.
Vad tycker ni om detta? Vad ska man göra? Finns det någon toleransnivå för hur mycket eller hur stora stenar som kan accepteras i jord som man ska så gräs på?
Vi var kanske dumma som trots detta satte igång att så gräsfrö nu.... Oroar oss också hur ett framtida användande av en vertikalskärare kommer att gå. Och kommer det överhuvudtaget bli någon bra gräsmatta i denna steniga jord?[bild][bild]
Detta är en del av de stenar vi plockat undan.
Stefan N Stefan N skrev:
Dom har ju köpt in billig skräpjord istället för gräsmattejord, kommer inte bli bra det där.
Ja det är så jag uppfattar det också. Man har rensat av något skit man har haft liggande helt enkelt. Tydligen kommer detta från en jordtipp som har monopol i trakten och ingen verkar vilja ta tag i detta för risken att bli bannade och ej få mer jord därifrån. Fick betala rätt många tusen för dessa lass med skitjord, men hade jag vetat om detta så hade jag gärna betalt mer för att få jord kört långväga ifrån från en seriös leverantör.
 
  • Bild av jordblandning med stenar, kvistar och bitar av annat skräp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sten och grusig jord med några gröna grässtrån på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte behöver du starta något bråk. Det räcker att ni ses på plats och gör varsin bedömning och sen jämför ni vad ni kommer fram till. Det låter osannolikt att entreprenören - om denne nu skötte allt annat så bra - inte håller med dig om hur kass jord du fått och sen ger förslag på lösningar.

Ibland gör man en större sak av vad det behöver vara.

Och skulle ni stå där och tycka vitt olika så kanske får man ta det därifrån..
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
M Maxirati skrev:
Ja det är så jag uppfattar det också. Man har rensat av något skit man har haft liggande helt enkelt. Tydligen kommer detta från en jordtipp som har monopol i trakten och ingen verkar vilja ta tag i detta för risken att bli bannade och ej få mer jord därifrån. Fick betala rätt många tusen för dessa lass med skitjord, men hade jag vetat om detta så hade jag gärna betalt mer för att få jord kört långväga ifrån från en seriös leverantör.
Jag hoppas du fått betalt för att ta emot de där massorna! Jag hade krävt någon form av kvitto vart de kommer ifrån samt vilka föroreningar det är i(miljöföroreningar). Jag hade aldrig någonsin accepterat det där och åkaren får väl komma och gräva upp det igen!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Inte behöver du starta något bråk. Det räcker att ni ses på plats och gör varsin bedömning och sen jämför ni vad ni kommer fram till. Det låter osannolikt att entreprenören - om denne nu skötte allt annat så bra - inte håller med dig om hur kass jord du fått och sen ger förslag på lösningar.

Ibland gör man en större sak av vad det behöver vara.

Och skulle ni stå där och tycka vitt olika så kanske får man ta det därifrån..
Håller med dig. Har talat med han som skött utläggningen/planeringen och han håller med om att jorden var riktigt dålig. Han lovade på min begäran att ta upp saken med sin leverantör (åkaren med lastbil) men jag har ännu efter 1 1/2 vecka ej hört något. Tror mig veta att han inte vill hamna i en konflikt med vare sig lastbilskillen eller den som sålt denna skitjord och troligen inte vill/vågar ställa krav på dem.
 
Är det din entreprenör som schaktat ut dessa massor så borde hans kvalitetssinne bedömt problemet redan under hanteringen kan man tycka..

Har du inte hört något snart så är det dags att höja tonläget.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Var förbi hos er idag och såg vad dom gjort. Förstår din irritation. Nu är inte jag hemma på hur det ska se ut när det är riktigt bra, men när vi fick jord till vår gräsmatta för några år sedan så fanns det knappt någon sten alls i den och de få som fanns var inte större än max 5mm. Hos er ligger det ju större stenar än så i jorden överallt. Såg samlingen av sten ni plockat upp också. Den som levererat detta borde ju skämmas! Hoppas du lyckas få någon kompensation eller att dom lägger på ny och bättre jord. Ska se om jag kan hitta någon bättre leverantör av jord i närheten. Vi hörs!
 
U Uno Mögel skrev:
Var förbi hos er idag och såg vad dom gjort. Förstår din irritation. Nu är inte jag hemma på hur det ska se ut när det är riktigt bra, men när vi fick jord till vår gräsmatta för några år sedan så fanns det knappt någon sten alls i den och de få som fanns var inte större än max 5mm. Hos er ligger det ju större stenar än så i jorden överallt. Såg samlingen av sten ni plockat upp också. Den som levererat detta borde ju skämmas! Hoppas du lyckas få någon kompensation eller att dom lägger på ny och bättre jord. Ska se om jag kan hitta någon bättre leverantör av jord i närheten. Vi hörs!
Ja, trist som fanken. Och entreprenören har trots påminnelser inte hört av sig heller... Blir bara mer och mer förbannad över detta. Ska se om jag kan får reda på vilket företag som levererat denna skitjord och gå på dom direkt, men jag kan tänka mig att dom inte vill ta något ansvar för det hela. Har tyvärr erfarenheter av att det är väldigt svårt för leverantörer av mark- och byggarbeten att ta ansvar när det går fel 🙁.
 
Claes Sörmland
Det är väl rätt uppenbart vad det rör sig om, man har sålt blandade ytliga schaktmassor från någon tomt som har skrapats ren. Man ser det på att det är en salig blandning av ler, silt, sand, grus, makadam/gross, natursten, rötter, skräp. Massan har ingen mullhalt och är stenig så den är inte lämplig att så gräsmatta i.

Men det kommer att gro och bli någon typ av gräsmatta som ser OK ut om två år. Stenigheten ger sig efter några år när du har plockat bort allt större som frosten trycker upp och gräsklippare har sprutat bort det mindre.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B
Jag hade begärt prisavdrag hos den leverantör som du har avtal med. Eller krävt att de fyller på med ett lager riktigt bra jord, typ e-jord eller liknande. Du har ju beställt planeringsjord med i princip fått fyllnadsmassor. Eller fyllnadsmassor med planteringsjord. Är räkningen betald?

Jag har själv råkat ut för samma, visserligen inte lika mycket sten (men tillräckligtmycket för att bli irriterad). Men det var jord helt utan näring som knappt ogräs ville växa i.

Jag fick tag på kompostmull som legat i en gödselstack på en hästgård i ett par år, som jag sped ut uppepå med några cm för att få lite mer grogrund till gräs.

Jag tror der är helt meningslöst att försöka anlägga gräsmatta i den där jorden som den ser ut nu.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Det går snabbare om kontraktet uppfylls dvs "jorden" tas bort och ny lämplig jord läggs på. Om firman vill plocka bort all sten och allt skräp för hand och sedan täcka med ett tunnare lager jord funkar det antagligen också.
 
O
Z z_bumbi skrev:
Det går snabbare om kontraktet uppfylls dvs "jorden" tas bort och ny lämplig jord läggs på. Om firman vill plocka bort all sten och allt skräp för hand och sedan täcka med ett tunnare lager jord funkar det antagligen också.
Lägger man på 5 cm riktig jord på det där och sen sår så kommer gräset vara otroligt känsligt för torka. Kommer räcka med 5-6 dagar utan regn innan gräset kommer att dö pga att marken inte kan hålla tillräckligt mycket vatten!
 
B BSOD skrev:
Jag hade begärt prisavdrag hos den leverantör som du har avtal med. Eller krävt att de fyller på med ett lager riktigt bra jord, typ e-jord eller liknande. Du har ju beställt planeringsjord med i princip fått fyllnadsmassor. Eller fyllnadsmassor med planteringsjord. Är räkningen betald?

Jag har själv råkat ut för samma, visserligen inte lika mycket sten (men tillräckligtmycket för att bli irriterad). Men det var jord helt utan näring som knappt ogräs ville växa i.

Jag fick tag på kompostmull som legat i en gödselstack på en hästgård i ett par år, som jag sped ut uppepå med några cm för att få lite mer grogrund till gräs.

Jag tror der är helt meningslöst att försöka anlägga gräsmatta i den där jorden som den ser ut nu.
Tyvärr är räkningen redan betald...
 
O Ossian K Olsson skrev:
Lägger man på 5 cm riktig jord på det där och sen sår så kommer gräset vara otroligt känsligt för torka. Kommer räcka med 5-6 dagar utan regn innan gräset kommer att dö pga att marken inte kan hålla tillräckligt mycket vatten!
Vad är det som gör att den inte kan hålla tillräckligt mycket vatten? Vad anser du att man bör göra i stället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.